Publicerat Augusti 19, 200817 yr Hejsan! Som titeln på tråden antyder så får ni som har gärna lägga in laddningar till 6mmBR. Jag vill dock påpeka att det skall vara jaktliga laddningar och inga bänkskytteladdningar som är super stressade. Utan vanliga vettiga laddningar där man slipper backa allt för mycket i vikt när man börjar att ladda. Kulor som jag söker data för är: 85grs Patition (går även bra med andra 85grs kulor.) 80grs Remington PSP (går även bra med andra 80grs kulor.) 70grs kulor. Kruten jag har tillgång till är: Norma 200, Norma 201, Norma 202, Norma 203-B, VV N-135 och Accurate 2015. Tack på förhand! MVH/Jocke
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Hejsan!Som titeln på tråden antyder så får ni som har gärna lägga in laddningar till 6mmBR. Jag vill dock påpeka att det skall vara jaktliga laddningar och inga bänkskytteladdningar som är super stressade. Utan vanliga vettiga laddningar där man slipper backa allt för mycket i vikt när man börjar att ladda. Kulor som jag söker data för är: 85grs Patition (går även bra med andra 85grs kulor.) 80grs Remington PSP (går även bra med andra 80grs kulor.) 70grs kulor. Kruten jag har tillgång till är: Norma 200, Norma 201, Norma 202, Norma 203-B, VV N-135 och Accurate 2015. Tack på förhand! j MVH/Jocke jag skjuter med 6 mmbr va är det du ska jaga?
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Författare Hej Pacco! Jag har räv och rå på programet. Har en skaplig laddning med Remington SPS 80grs. Men fler laddningar att testa är ju inte fel. blir väldigt tacksam ifall du vill skicka mig ett PM med lite blandad laddata, ifall du vill och har lust. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Mitt vapen trivs bra med Nosler Ballistic Tip 70 grains, trots att jag har 1-8" stigning. Pipan är en rostfri Border. Kulan är ganska elak när det gäller köttförstöring, så det gäller att placera skotten rätt på rådjuren. Använder den ändå till både rådjur och räv då precisionen som sagt är bra. Laddning för denna kula nedan. Hylsa: Lapua Krut: Vihtavuori N-135 Krutvikt: 32,0 grains Tändhatt: CCI BR-4 Friflykt: 0,3 mm En kula jag gärna skulle vilja få till precisionen med men som jag inte lyckats med, är Barnes TSX 85 grains. Har provat Vv N-135 och N-140 i en massa olika laddningar, men har inte fått bättre precision än ca 30-35 mm/100m. Lapua Scenar 90 grains är den kula jag hittills fått tätast träffbilder med. De kulor jag har hemma som jag kommer att testa framöver är Hornady V-Max 65 grains samt SP 70 grains, Nosler Ballistic Tip 90 grains (har provat lite men inte fått till den), Speer SP 105 grains och så då Barnes TSX 85 grain (har inte gett upp den än).
Publicerat Augusti 20, 200817 yr Författare Hejsan Sako! Det låter som en superb laddning med 70grs BST. Ska införskaffa mig ett par hundra och testa. Har 1/12" stigning i min pipa så tyngre kulor än 80 - 85grs klarar pipan inte att stabilisera. Jag har en bra laddning till 65grs V-max, har även lite laddningar för 70grs SP ifall jag inte slarvat bort dem. Tackar så hemskt mycket för all laddata hittils och bara fyll på listan, ingen blir gladare än jag ^_^ MVH/Jocke
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Författare Nu så är 250st Nosler BST 70grs beställda och på väg hem till min brevlåda. Tänkte höra med er ifall ni vet om det är någon större skillnad i "splitter benägenhet" mellan en 80grs BST och en 70grs BST. Borde inte vara någon större skillnad eller? Ingen mer på forumet som har laddata till 6mmBR. Lars tillexempel, har du inte lyckats få tag på lite data till din kommande 6mmBR? MVH/Jocke
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Finfint, du kommer nog att bli nöjd med precisionen. NBT verkar skjuta väldigt bra i de flesta vapen. Skulle inte tro att det är nån märkbar skillnad mellan 70 och 80 grains, då båda kulorna är Ballistic Tip Varmint. Ballistic Tip Hunting börjar på 90 grains. Vad kör du med för laddning till V-Maxen och Sierra SP`n?
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Författare Finfint, du kommer nog att bli nöjd med precisionen. NBT verkar skjuta väldigt bra i de flesta vapen.Skulle inte tro att det är nån märkbar skillnad mellan 70 och 80 grains, då båda kulorna är Ballistic Tip Varmint. Ballistic Tip Hunting börjar på 90 grains. Vad kör du med för laddning till V-Maxen och Sierra SP`n? jag har inte hunnit att kolla upp det ännu. Ska kolla så fort jag hinner. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 25, 200817 yr Författare Nuså har jag fixat tag på laddatan till 65 grs V-max. kula: 65grs V-max (moly) Krut: 29grs VV N-135 Tändhatt: BR-4 Stansade väldigt små grupper med mitt vapen. Runt 10mm/100meter. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 25, 200817 yr Författare Efter att ha grubblat och tänkt igenom saker och ting. Så har jag börjat att fundera i samma banor som den gode Henrik. Som de flesta som har följt hans "trippel tråd" vet så skjuter han 85grs Sierra HPBT i sin 6x45. Denna kulan verkar visa prov på en riktigt bra kula med ringa köttförstöring sammtidigt som den ger fullgod effekt på rådjuren. Jag har läst och kikat lite i Henriks tråd. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=4045&st=80 Men då min 6mmBR inte verkar vilja stabilisera kulor tyngre än 80grs så kan jag inte använda denna 85grs Sierra HPBT. Men jag hittade på Vapex en likadan kula fast med en vikt på 70grs. Min fråga är ifall ni tror att denna lättare vertion på HPBT kulan uppför sig på ett likartat sett eller om ni tror att det är mer explosiv effekt i den. Ett alternativ är att ringa till vapex och avbeställa mina 85grs Nosler partition och i stället beställa 100st 85grs HPBT och 100st 70grs HPBT och testa. Vad tycker expertisen på sidan? MVH/Jocke
Publicerat Augusti 25, 200817 yr Författare Eftersom det verkar vara lite stiltje på sidan nu på eftermiddagen så gjorde jag som så att jag ringde och tog bort 2 ordrar och la till 100st 85grs HPBT och 100st 70grs HPBT. Tänkte att jag ska ge 85grs kulorna en chans till. Jag uppfattar det som att dom ligger på den yttersta gränsen för vad en 1/12" pipa klarar av och med rätt laddning och rätt hastighet (?) så kanske det går att få den till att stabilisera. Vi må pröve MVH/Jocke
Publicerat Augusti 25, 200817 yr Hmm, har du sett att 85 grains HPBT är en Game King avsedd för jakt, medans 70 grains HPBT är en Match King ICKE tillåten för rådjur? Synd att Vapex inte längre har Hornady 70 grains SP i sortimentet, och ingen annan heller för den delen. Inte ens i USA hittar man den, fast den finns på Hornady`s hemsida. Den kulan verkar vara väldigt omtyckt med bra precision och rimlig köttförstöring. Hade du testat den kulan? Tur att man har en 100-ask liggande . Är tyvärr lite tunt med 6 mm jaktkulor i lättare vikter. Hoppas du får 85-grainskulorna att stabilisera.
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Författare Hmm, har du sett att 85 grains HPBT är en Game King avsedd för jakt, medans 70 grains HPBT är en Match King ICKE tillåten för rådjur? Såg detta igår kväll jag också aja då har man ju lite helmantel i alla fall också Japp Hornady SP 70grs har jag en 100 ask av, men tycker inte att jag hittar någon vettig laddning med den MVH/Jocke
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Författare aja då har man ju lite helmantel i alla fall också Förlåt. Jag menar såklart en hålspetskula för övningsskytte. Jag har nu bestämmt mig för att försöka med Nosler Ballistic tip 70grs denna sessongen och se vad som händer. Funkar den så behåller jag den och fungerar den inte så kommer jag att köpa Rhino och gnugga bort Molyn. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Provvapen: Stenroosbygge/TIKKA-lås/Sako-pipa Kaliber: 6 mm BR Kultillverkare: Nosler Kulsort:Ballistic Tip Kulvikt: 70 grains Krut tillverkare: Vihtavuori N130 Krut sort: N130 Laddvikt: Laddvikt: 30 grains Tändhattstillverkare: Federal Tändhattssort: Smalrifle Hylsa: Lapua Total patronlängd: 57.1 mm Friflykt: 0 Hastighet: ? m/s Spridning: 3.45 mm, 3 skott Avstånd: 80 m
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Författare Provvapen: Stenroosbygge/TIKKA-lås/Sako-pipa Kaliber: 6 mm BR Kultillverkare: Nosler Kulsort:Ballistic Tip Kulvikt: 70 grains Krut tillverkare: Vihtavuori N130 Krut sort: N130 Laddvikt: Laddvikt: 30 grains Tändhattstillverkare: Federal Tändhattssort: Smalrifle Hylsa: Lapua Total patronlängd: 57.1 mm Friflykt: 0 Hastighet: ? m/s Spridning: 3.45 mm, 3 skott Avstånd: 80 m Tackar så mycket för denna datan. Hittade den på Robsoft facktiskt här om dagen. Den verkar gå väldigt bra i ditt vapen! Ska prova att införskaffa lite N-130 ifall jag inte får till det med N-135. MVH/Jocke
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Mitt vapen trivs bra med Nosler Ballistic Tip 70 grains, trots att jag har 1-8" stigning. Pipan är en rostfri Border.Kulan är ganska elak när det gäller köttförstöring, så det gäller att placera skotten rätt på rådjuren. Använder den ändå till både rådjur och räv då precisionen som sagt är bra. Laddning för denna kula nedan. Hylsa: Lapua Krut: Vihtavuori N-135 Krutvikt: 32,0 grains Tändhatt: CCI BR-4 Friflykt: 0,3 mm En kula jag gärna skulle vilja få till precisionen med men som jag inte lyckats med, är Barnes TSX 85 grains. Har provat Vv N-135 och N-140 i en massa olika laddningar, men har inte fått bättre precision än ca 30-35 mm/100m. Lapua Scenar 90 grains är den kula jag hittills fått tätast träffbilder med. De kulor jag har hemma som jag kommer att testa framöver är Hornady V-Max 65 grains samt SP 70 grains, Nosler Ballistic Tip 90 grains (har provat lite men inte fått till den), Speer SP 105 grains och så då Barnes TSX 85 grain (har inte gett upp den än). Lyfter denna tråd och frågar ifall du har skjutit denna genom kronograf då jag ska börja använda denna laddning och kula ihop med mitt nya Trijicon när det kommer så vill jag veta i vilken hastighetshärad man ligger. MVH/Jocke