Publicerat Augusti 19, 200817 yr Fick ett erbjudande idag att jag kunde byta min DoGps2 mot en DoGps3 mot en viss avgift givetvis. Så min fråga är om någon har erfarenhet av denna. Vad jag förstår är största skillnaden att denna jobbar med GPRS istället för SMS och på detta sätt ska man kunna få betydligt tätare uppdateringar plus att man kan gå in på en webbsida och ser var hunden varit under dagen. En tanke är ju om det är lika säkert med kontakten med halsbandet om man använder GPRS då SMS oftast brukar gå fram trots lite bristfällig täckning. \mats
Publicerat Augusti 20, 200817 yr Fick ett erbjudande idag att jag kunde byta min DoGps2 mot en DoGps3 mot en viss avgift givetvis. Så min fråga är om någon har erfarenhet av denna. Vad jag förstår är största skillnaden att denna jobbar med GPRS istället för SMS och på detta sätt ska man kunna få betydligt tätare uppdateringar plus att man kan gå in på en webbsida och ser var hunden varit under dagen.En tanke är ju om det är lika säkert med kontakten med halsbandet om man använder GPRS då SMS oftast brukar gå fram trots lite bristfällig täckning. \mats Jag har fått samma erbjudande men finner det inte riktigt så intressant med tanke på priset.Jag tycker att det räcker med den uppdatering jag har...men..okej, visst kan det vara skoj med tätare uppdatering ibland..men frågan är om det behövs?Jag ringde å frågade vad skillnaden är jämfört med DoGps 2 och det är egentligen bara att man kan ha tätare uppdatering och att den har en aning högre signalstyrka...men hon kunde ändå inte garantera att den hade bättre säkerhet i uppdateringen. Antennerna har de oxå bytt ut men jag är rädd att dessa är mindre tåliga än de jag har nu.För en vanlig stövare som håller sig ovan jord spelar det nog ingen roll...men då jag har en filur som mer eller mindre gör allt för att komma åt räven så tror jag risken är större att antennen tar skada. Så...slutsumman av detta blev att jag kommer att behålla min gamla modell, jag har dessutom haft den på grundlig genomgång nu i sommar...bara för säkerhetsskull.
Publicerat Augusti 20, 200817 yr fattade jag rätt att dom bara ska kunna kosta 9:90 per dyng med dogps 3?
Publicerat Augusti 20, 200817 yr Författare fattade jag rätt att dom bara ska kunna kosta 9:90 per dyng med dogps 3? Förmodar att det är GPRS abonnemanget du menar. Finns förmodligen lite olika alternativ brukar vara en ren djungel. Det enda som är aktuellt är väl ett Telia abonnemang det ena med vettig täckning. Har för mig att det finns något abbonnemang med fria nedladdningar, sen vad det blir per dygn vet jag inte. Själv använder jag jobbtelefonen så det blir billigt mvh
Publicerat Augusti 20, 200817 yr Författare Förmodar att det är GPRS abonnemanget du menar. Finns förmodligen lite olika alternativ brukar vara en ren djungel. Det enda som är aktuellt är väl ett Telia abonnemang det ena med vettig täckning.Har för mig att det finns något abbonnemang med fria nedladdningar, sen vad det blir per dygn vet jag inte. Själv använder jag jobbtelefonen så det blir billigt mvh Forskat lite mer och det måste vara detta du tänker på! GPRS Men det borde väl bli max 18 kr/dygn för jag förmodar att hundhalsbandet också skickar över GPRS. MVH
Publicerat Augusti 21, 200817 yr fattade jag rätt att dom bara ska kunna kosta 9:90 per dyng med dogps 3?1 euro per dag tycker jag låter mycket !!!! Vi kan använda våra gprs pejlar för ca 4 euro i månaden !!! Då får man (om jag inte minns fel ) ca 150 000 uppdateringar i månaden.
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Låter som Foxkiller skrev lite dyrt men jag kollade upp den nya Tracker G400 som har samma funktion som DoGps3 med GPRS och den får man i Finland mot en månadsavgift på ca 15 € i månaden så får man vara uppkopplad hela månaden. Så det lönar sig att kolla upp anslutningspaketen.
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Låter som Foxkiller skrev lite dyrt men jag kollade upp den nya Tracker G400 som har samma funktion som DoGps3 med GPRS och den får man i Finland mot en månadsavgift på ca 15 € i månaden så får man vara uppkopplad hela månaden. Så det lönar sig att kolla upp anslutningspaketen. Sonera erbjuder en tjänst som "dataporras" 3,90 € per påbörjad 20mb i dataöverföringen.. Det borde man klara sig med.. EDIT: Sen finns ju den här LIVE-tjänsten som tracker själva erbjuder, har inget koll på vad den kostar..
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Sonera erbjuder en tjänst som "dataporras" 3,90 € per påbörjad 20mb i dataöverföringen.. Det borde man klara sig med..EDIT: Sen finns ju den här LIVE-tjänsten som tracker själva erbjuder, har inget koll på vad den kostar.. Ok, jag visste inte exakt vad den kostade för jag kollade bara med Tracker försäljaren, inte med någon operatörförsäljare, så han kanske inte var så uppdaterad. Angående LIVE-tjänsten (A-GSM) så låter det ju bra men funkar det i praktiken också?
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Ok, jag visste inte exakt vad den kostade för jag kollade bara med Tracker försäljaren, inte med någon operatörförsäljare, så han kanske inte var så uppdaterad. Angående LIVE-tjänsten (A-GSM) så låter det ju bra men funkar det i praktiken också? (Glömde ett och) Ok, jag visste inte exakt vad den kostade för jag kollade bara med Tracker försäljaren, inte med någon operatörförsäljare, så han kanske inte var så uppdaterad. Angående LIVE-tjänsten (och A-GSM) så låter det ju bra men funkar det i praktiken också? Vi har kommit lite utanför rubiken dock...............sorry Mats
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Författare (Glömde ett och)Ok, jag visste inte exakt vad den kostade för jag kollade bara med Tracker försäljaren, inte med någon operatörförsäljare, så han kanske inte var så uppdaterad. Angående LIVE-tjänsten (och A-GSM) så låter det ju bra men funkar det i praktiken också? Vi har kommit lite utanför rubiken dock...............sorry Mats Ingen fara kan ju vara roligt att jämföra vad det kostar i Finland. Sen är ju 9 kr ett maxbelopp, förmodar att det inte är allt för stora datamängder vi pratar om. Men den stora frågan är ju om det funkar lika bra som sms för dom brukar ju nästan alltid gå fram. Sen kanske det inte gör så mycket om man missar någon uppdatering för det kommer nya hela tiden! \mats
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Ingen fara kan ju vara roligt att jämföra vad det kostar i Finland. Sen är ju 9 kr ett maxbelopp, förmodar att det inte är allt för stora datamängder vi pratar om.Men den stora frågan är ju om det funkar lika bra som sms för dom brukar ju nästan alltid gå fram. Sen kanske det inte gör så mycket om man missar någon uppdatering för det kommer nya hela tiden! \mats Vet inte hur DoGPS funkar men trackern kommer att ha den funktionen att när inte GPRS räcker längre går den över till SMS igen. Om det inte redan finns till DoGPS lär det säkert komma då Tracker släpper den funktionen.
Publicerat Augusti 21, 200817 yr hörde iaf att dom(dogps) oxå som finnarna skulle komma med gula kartan (10:000) skalor,men fågeln kanske var en fylle kaja ovanligt att våra väner i öst har billigare med sina pejlar,hade det var samma pris hära så hade nog inte garmin slagit så stort! kan juh känns lite dyrt om man ska betala 100kr per räv i sms avgift osv, skulle juh vara kul med att göra ett litet test med dom olika gps pejlarna vad dom kostar per jakt, min nuvarnade kostar 300kr per jakt då en antenn far varje gång
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Författare Vet inte hur DoGPS funkar men trackern kommer att ha den funktionen att när inte GPRS räcker längre går den över till SMS igen. Om det inte redan finns till DoGPS lär det säkert komma då Tracker släpper den funktionen. Min oro var obefogad det funkar lika bra med SMS. Testade min DoGPS 3 igår och efter lite trubbel med olika inställningar funkade det bra. Kul att kunna se rundan hunden tog på datorn. Visserligen lite dålig karta men ändå. Lite varning att det kostar extra om man vill ha möjligheten att kolla webben i efterhand. Finns något abonnemang som heter GoGPS+och kostar 495 kr/år. mvh