Publicerat Augusti 21, 200817 yr Jag har en jämte som blir 5 år i vinter. Efter att han jobbat med diverse grisar i ca 1 1/2-2 timmar fick jag tag på honom men märker direkt att det är något med honom. På väg till bilen går han vingligt och plötsligt rycker han till och tittar på mig som om han blev skrämd av något och börjar yla och "jämra sig". Åt med aptit som vanligt senare på kvällen. Slö och hängig dagen efter Han är i hyffsat bra form, ej överviktig. Tidigare frisk. Har nån någon idé om vad det kan vara? Själv har jag en teori om fästinghalsbandet han har på sig, att det på något sätt skulle påverka hunden under fysisk aktivitet, vet att jag funderade på det redan förra året då jag tyckte att han blev tröttare när vi cyklade efter att han fått halsbandet på sig. Men valde att köra med det i år igen. Någon som har liknande erfarenheter av fästinghalsband. Scalibor heter halsbandet.
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Jag skulle inte gissa på halsbandet men jag vet om andra hundar som har burit sig konstigt åt och där halsbandet fått skulden. Jag skulle snarare gissa på ngn form av infektion eller fästingrelaterad sjukdom (om hunden har haft fästingar). Har hunden ömma leder eller ont på ngt annat ställe? Om det var varmt under grisjakten kan hunden ha fått ngn form av värmereaktion. Inte helt ovanligt. Låt hunden vila och sen ut igen och prova om inga uppenbara skador kan hittas. Lycka till och återkom gärna med hur det hela utvecklar sig. Erik
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Författare Tack för svaret. Nu är han i stort sig själv igen, ska ut någon timme i morgonbitti så får vi se hur går. Blir det samma sak så blir det vet besök med provtagning och halsband av. Magnus
Publicerat Augusti 25, 200817 yr Författare Var ute i lördagsfm. Inga problem då, visserligen körde jag utan halsband men men. Känns ganska bra att det verkar funka.
Publicerat Augusti 25, 200817 yr Kul att hunden mår bättre. Troligen en reaktion på värme i kombination på otränad. Tror inte det är halsbandet. Medlet som halsbandet avger sitter vanligtvis kvar i pälsen minst en vecka. Erik