Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enzos första dödsök på gris...

Featured Replies

Publicerat

I tisdags var det inget höjdarväder här direkt men mot eftermiddagen sprack det upp och blev riktigt hyggligt väder. Jag och kompisen beslöt oss därför för att avsluta dagen med ett vakpass på en mark där en annan jaktkamrat observerat fyra bockar och lika många rävar varav han nedlagt två bockar och en räv. Vi kände oss därför manade att ge oss ut för att om möjligt decimera rävpopulationen och ta oss en titt på de andra bockarna som observerats.

Förutom två älgtjurar (fyror) förflyter vakpasset odramatiskt under tiden som ett riktigt oväder gör entré med både stark vid och ösregn... :lol:

20.45 inkommer ett sms från kompisen som undrar om vi ska bryta för att utnyttja tiden bättre till att kolla rävfällan osv. Jag nappar på idén och meddelar att vi kan börja röra oss mot bilen. Då kontrar han med ett kort och koncist sms -GRISAR!

Jag lyfter handkikaren för att följa upp detta då han sitter i en vakstege 500m ifrån mig. Kort därefter hör jag det typiska ljudet från en ljuddämpad .308:a.

På plats informerar kompisen att när han var på väg ner från stegen går sugga med kultingar ut ca 30m ifrån honom. Efter en snabb koll av djuren beslutar han att fälla en brokig kulting i flocken. Flocken delar sig efter skottet. Den påskjutna grisen drar iväg själv åt ett håll och övriga korsar fältet på diagonalen mot närliggande skog. På skottplatsen konstateras lungblod och att grisen med största sannolikhet är död.

Vidare kontaktas min far då han har en sex månader gammal parson som ska bli spårhund för husbehov. Farsan dyker upp på plats med Enzo som spårar fram till grisen med lite stöd från husse. Grisen hade inte gått speciellt långt men tillräckligt för att vi inte ser den själva inne i tätningen där den tagit sin tillflykt.

Tidigare har Enzon endast spårat släpspår från klöv och skinn och med detta som grund tycker jag att han skötte sig utmärkt med hälsosam respekt för grisen. Under bärgningen till bilen växer emellertid modet och han börjar buffa och hugga grisen.

Det ska bli kul att följa Enzons utveckling framöver. Blir han en skaplig spårhund kanske vi kan kombinera honom med min TJT tik som löshund.

Kul var det iallafall, därtill ökar förtroendet hos markägarna per gris vi nedlägger...

P8190004.jpg

P8190005.jpg

För er som är intresserade skickades grisen till de sälla jaktmarkerna av min vän som var beväpnad med en LTR bestyckad med en Stallondämpare samt belyst Zeiss 2,5-10x50. Ur loppet flög en 150gr AB som f.ö börjar bli lite av en favorit hos undertecknad och bästa vännen.