Publicerat Augusti 21, 200818 yr Hej på er! Jag har ett Meopta Artemis 3100 3 - 12 x 56. Som bekant är det ju ganska kort ögonavstånd på dessa kikare. Det var inget problem på min 6,5:a.. men när den nu sitter på min 30-06:a som smäller lite högre så får jag den på ögonbrynet med jämna mellanrum. Iofs hittils bara när jag skjuter i bänk. Tack vare den fina, mjuka, gummerade kanten på kikaren så är jag ännu inte medlem i halvmåneklubben, och så hade jag tänkt att det skulle förbli. =) Har ni något tips vad man kan göra när man skjuter med en sån kikare, kan man påverka det hela med skjutställning kanske? Eller finns det någon förstoring som är lämplig att använda för att få längre ögonavstånd? Det känns som att det blir längre vid 8x. Om någon har lite erfarenheter om detta så är jag idel öra. Vill inte byta kikare! =) //Ola
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Författare Byt kikare.... // gAsToN Nej, kikaren är i övrigt kanon på alla sätt och vis. Dessutom kostade den endel, iaf med mina mått mätt, så den har jag ingen lust att förlora cash på.
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Trist! Tror inte det är till fördel för skyttet om man har i bakhuvudet att man kan få sig en rackare på ögonbrynet. Samtidigt är ju korrekt ögonavstånd väsentligt för att kunna nyttja kikarn fullt ut. Så det enda sättet att komma tillrätta med det om du till varje pris ska behålla bössa och kikare är att reducera rekylen på något sätt mha. ljuddämpare/rekylbroms?!? /Må
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Författare Trist! Tror inte det är till fördel för skyttet om man har i bakhuvudet att man kan få sig en rackare på ögonbrynet.Samtidigt är ju korrekt ögonavstånd väsentligt för att kunna nyttja kikarn fullt ut. Så det enda sättet att komma tillrätta med det om du till varje pris ska behålla bössa och kikare är att reducera rekylen på något sätt mha. ljuddämpare/rekylbroms?!? /Må Ja.. med tanke på att det är både ny bössa och ny kikare så känns det ganska aktuellt att behålla dem Rekylbroms har jag funderat på.. är det svårt att montera? Måste det gängas osv eller finns det sådana som man kan fästa på annat sätt? //Ola
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Tjena !! vad är det för max ögonavstånd på denna kikare ?? På ex. Zeiss m.fl ligger det ju på 90mm..Dålig rekylupptagning påverkas ju också givetvis av dålig anläggning såsom klassikern; för låg kolvkam. Har du för låg kolvkam ligger ju kinden inte dikt mot kolvkammen vilket möjliggör att bössan kan röra sig mer i smällen. Kan detta vara ett bidragande problem hos dig kanske en jystering av kolvkammen kan mildra problemet en aning. Bara en ide...
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Författare Tjena !!vad är det för max ögonavstånd på denna kikare ?? På ex. Zeiss m.fl ligger det ju på 90mm..Dålig rekylupptagning påverkas ju också givetvis av dålig anläggning såsom klassikern; för låg kolvkam. Har du för låg kolvkam ligger ju kinden inte dikt mot kolvkammen vilket möjliggör att bössan kan röra sig mer i smällen. Kan detta vara ett bidragande problem hos dig kanske en jystering av kolvkammen kan mildra problemet en aning. Bara en ide... Alla idéer är välkomna, helt klart =) Ögonavståndet är 60mm, så man får kikaren hyffsat nära =) Kolvkammen är helt klart för låg på bössan för skytte med kikarsikte. Som på de flesta fabriksbössor utan justerbar kolvkam. Tanken är att på sikt byta till en McMillan kolv och få till en justerbar kolvkam. Så det kanske kan bidra till att lösa problemet. Bakkappan på Rem 700 SPS är ju en limbsaver R3, alltså en mycket mjuk historia. Frågan är om man inte ska ha en hårdare bakkappa för att tjäna 0,5-1cm i rörelse bakåt, dock på bekostnad av hårdare tryck mot axeln.. Men hellre en smäll på axeln än en smäll på ögonbrynet.
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Alla idéer är välkomna, helt klart =) Ögonavståndet är 60mm, så man får kikaren hyffsat nära =) Kolvkammen är helt klart för låg på bössan för skytte med kikarsikte. Som på de flesta fabriksbössor utan justerbar kolvkam. Tanken är att på sikt byta till en McMillan kolv och få till en justerbar kolvkam. Så det kanske kan bidra till att lösa problemet.Bakkappan på Rem 700 SPS är ju en limbsaver R3, alltså en mycket mjuk historia. Frågan är om man inte ska ha en hårdare bakkappa för att tjäna 0,5-1cm i rörelse bakåt, dock på bekostnad av hårdare tryck mot axeln.. Men hellre en smäll på axeln än en smäll på ögonbrynet. Ok, hmmm 60mm låter ju lite knappt.. Jo testa kolvkam samt bakkappa. Man kan ju spontant tycka att 0,5-1 cm är försumbart men om du nu tjänar detta kanske det helt löser ditt problem...för jag antar att du inte får 1cm djupt sår i pannan Hur som haver så måste ju kolvkamsjobb till för att lyckas bra med skyttet och i samma veva förbättra oddsen att ha en ärr-fri panna när du blir äldre Testa att tejpa på en "test kolvkam" i form utav ngt lämpligt material och känn.....för mig har kolvkamsjobben gjort ofantlig skillnad på skyttet/anläggningen. Som sista utväg föreslår jag byte av kikare.....de står sig väl hyfsat i 2:a handsvärde...lägg på ngr lappar och köp ngt annat med längre ögonavstånd. Lycka till och skitjakt på dig !!
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Jag hade en sådan kikare på min 06á o var jätte nöjd o glad ända till att jag fick kikaren i skallen , jag gjorde som du ibörjan o labbade men det blev inte lyckat..... Ett hett tips BYT KIKARE innan du blir så pass påverkad av "sniffsandet" att skyttet påverkas. Det kan ta tid att jobba bort en "rädsla" att få kikaren i skallen.... Det ska vara skoj att jaga och skjuta , ett byte kommer att löna sig i längden även om det svider i nuläget. Det är ju ändock bara pengar
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Hade en Meopta på min 358 NM och det funkade fint. Har satt den på 375 Rugern nu men inte provat än. Får väl se om man går med ofrivilligt i klubben
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Författare Hade en Meopta på min 358 NM och det funkade fint. Har satt den på 375 Rugern nu men inte provat än. Får väl se om man går med ofrivilligt i klubben Ja.. jag tror på rekylbroms, justerbar kolvkam och kanske en hårdare bakkappa. Jag vägrar erkänna mig besegrad i denna frågan Problemet uppstår ju egentligen bara när jag sitter hopkrupen i bänk.. stående har jag inte känt av det alls. Men det vore ju gött att slippa ögonbrynsniffningarna varje skott
Publicerat Augusti 21, 200818 yr Författare Håll i bössan ordentligt så är de inge bekymmer! Hahaha.. jaja, du tänker så =) Ja, som sagt - jag är öppen för alla förslag, och det kan mycket väl vara så att jag håller i för dåligt eller har taskig anläggning.
Publicerat September 13, 200817 yr Författare Lite uppdateringar med vad som hänt: Bytte ut det ena fästet som var trasigt och flyttade samtidigt fram siktet, nu mera får jag en bättre anläggning och problemet med att siktet slår i ögonbrynet är borta =) Däremot var inte fästena skottfasta.. lättmetall kina junk.. Så jag åkte till vapenhandlarn idag och bytte mot några andra fästen som han lovade skulle funka.. även de kina junk... det funkade icke.. Nu tvingar jag honom att beställa hem ett par millet åt mig!
Publicerat September 13, 200817 yr Författare En sak till.. vapenhandlarn sa att det berodde förmodligen på att siktet är tungt... Känns det som en vettig förklaring tycker ni? Nu har jag iaf httat ett på 30mm låga Millett-fästen som var "räfflade för magnumkalibrar", de ska han få ta hem. Sen var det väl själva f-n om inte grejerna ska sitta fast
Publicerat September 13, 200817 yr tjenare ! prova att lägga kolven lite högre upp på axeln så att det tar lite på nyckelbenet så gör jag ,men du måste ha en bra gummikappa , jg sitter och skjuter med min 9,3 på en 2,9 kilos bössa , för mig blev det som dag och natt"! hoppas det funkar mvh cristian
Publicerat September 13, 200817 yr Författare tjenare ! prova att lägga kolven lite högre upp på axeln så att det tar lite på nyckelbenet så gör jag ,men du måste ha en bra gummikappa , jg sitter och skjuter med min 9,3 på en 2,9 kilos bössa , för mig blev det som dag och natt"!hoppas det funkar mvh cristian Yes yes, problemet med att kikaren slår i ögonbrynet är nu löst i och med att jag flyttade fram kikaren och fick bättre anläggning =) Nu har detta gått över i problem med att kikarfästena inte håller kikaren på plats =)
Publicerat September 13, 200817 yr Yes yes, problemet med att kikaren slår i ögonbrynet är nu löst i och med att jag flyttade fram kikaren och fick bättre anläggning =)Nu har detta gått över i problem med att kikarfästena inte håller kikaren på plats =) ok nu hänger jag me!! va var det för fästen som inte orka hålla den på plats ?
Publicerat September 13, 200817 yr Författare ok nu hänger jag me!! va var det för fästen som inte orka hålla den på plats ? När jag köpte kikaren så monterade han den på bössan med fästen, jag frågade aldrig vad det var utan litade helt enkelt på att han inte sätter på ngt dåligt. Idag när jag reklamerade och bytte frågade jag vad det var för fabrikat.. "Ehh.. jaaa.. jo.. de är ju gjorda i kina.." Blev svaret.. junk med andra ord. Tyvärr hade man bara en sorts fästen kvar i butiken, även det kina junk och de höll heller inte siktet på plats... Så j-vla drygt... jag ska ut och jaga imorgon, vilket jag har sett fram emot i en månad och nu har jag ingen bössa att jaga med.. =( Som tur är har man en hygglig kamrat man man låna bössa av, så det är jaf grymt tacksam för... Men man vill ju ha sin egen.. precis som man gärna vill ha sina egna kalsonger på sig
Publicerat September 13, 200817 yr När jag köpte kikaren så monterade han den på bössan med fästen, jag frågade aldrig vad det var utan litade helt enkelt på att han inte sätter på ngt dåligt. Idag när jag reklamerade och bytte frågade jag vad det var för fabrikat.. "Ehh.. jaaa.. jo.. de är ju gjorda i kina.." Blev svaret.. junk med andra ord. Tyvärr hade man bara en sorts fästen kvar i butiken, även det kina junk och de höll heller inte siktet på plats... Så j-vla drygt... jag ska ut och jaga imorgon, vilket jag har sett fram emot i en månad och nu har jag ingen bössa att jaga med.. =( Som tur är har man en hygglig kamrat man man låna bössa av, så det är jaf grymt tacksam för... Men man vill ju ha sin egen.. precis som man gärna vill ha sina egna kalsonger på sig Klart du får låna en bössa, men mina kallingar ger du fan i
Publicerat September 13, 200817 yr Författare Klart du får låna en bössa, men mina kallingar ger du fan i Hehehe =) Vadå.. hygglosexuell är väl inget fel att vara?