Publicerat Augusti 21, 200817 yr Alla verkar ha lite delade meningar om detta!! Hur gör NI??? Ska kostymen av direkt medans grisen är kvar eller ska den hänga med pälsen på ett par dagar. Kom med era ideér så får man skaffa sig nått mitt emellan sen kanske.
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Jag har aldrig flått ett svin men tror att det är som med övriga djur är det för kallt, typ under +5 eller nått så låt den hänga med kappan på en dag eller två¨.
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Jag flår allt mitt klövvilt direkt. Omöjligt att putsa skottskador och blodlevrar annars,blod surnar ganska fort! Visst blir det en liten torkhinna på köttet,detta uppvägs dock med stor marginal av bättre köttkvalitet. /Micke
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Mauser har en bra hygienpoint där, speciellt i den här tiden. Vid riktigt kallt väder brukar köttet var lite torkbenäget varför det kan vara motiverat att ha skinnet på, förutsatt att man inte kan hänga in den i + grader förståss. Men 9 fall av 10 flår jag direkt även om det är frestande att låta det vara när man är trött som ett as på nätterna.
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Vi flår allt direkt oavsett vilt, vid hemkomst till slakthuset. Finns stora kylmöjligheter och så har vi en AC i slaktrummet, lite beroende på väder så låter vi det hänga i slaktrummet första natten o så in i kyl. Varm kropp direkt in i kylen så blir det onödigt fuktigt i kylen. Får det avsvalna lite långsammare och "torka" till lite så blir de bra. Kan hanterat inte så litet antal vilt där på några dar. Inget höjdar år va det gäller råbockar i år men vi styckade o portionspacketerade (vaccade) 12 djur igår. Rekordet ligger på bra mycket mer första veckan under rådjursexplosionens glansdager...
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Både ur hygiensynpunkt, samt ur praktiskt synpunkt är en gris bättre att flå direkt. En fet vintergris där fettet stelna tillär inte smidigt att klä av...
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Vi flår oxå direkt idag. Sedan svalnar det över natten för att gå direkt in i kylrummet dagen efter... Verkar vara det vanligaste. Har haft tyskt besök under jakten nu och de hänger sina grisar upp till 4 dagar innan pälsen åker av.