Publicerat Augusti 23, 200817 yr Nu inför stundande småviltsjakt har planeringen varit noga. Jag har införskaffat mig en tältkåta (6-8 man) och ska placera den vid norrlillån vid allmännigen ovan Mårdsel. Jag åker upp vid 17-tiden på måndag och fixar och donar. En övernattning mitt i skogen i 3 nätter ser jag nu framför mig med stor glädje. Jag ska försöka att göra ett liten plats där jag kan återkommande kan slå upp mitt tält för förenkla övernattningarna då jag ska tälta andra gånger. Har ni vägarna förbi så stanna gärna till för en kopp kaffe. Hallen SNAAAAART !!!!!!
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Nu inför stundande småviltsjakt har planeringen varit noga. Jag har införskaffat mig en tältkåta (6-8 man) och ska placera den vid norrlillån vid allmännigen ovan Mårdsel. Jag åker upp vid 17-tiden på måndag och fixar och donar. En övernattning mitt i skogen i 3 nätter ser jag nu framför mig med stor glädje. Jag ska försöka att göra ett liten plats där jag kan återkommande kan slå upp mitt tält för förenkla övernattningarna då jag ska tälta andra gånger.Har ni vägarna förbi så stanna gärna till för en kopp kaffe. Hallen SNAAAAART !!!!!! Låter ju helt sagolikt bra =) Har själv haft funderingar på att göra i ordning en liten lägerplats, när jag väl hittar min favorit ruta på jaktmarken då Men en sak jag funderat över är.. om man är ute i 3 dagar och har två övernattningar. Om man då fäller en tjäder t.ex dag 1 - hur fövarar man den utan att den blir förstörd? Det är ju trotts allt fortfarande ganska varmt så här års. Hur gör du? Vore väldigt intressant att veta =)
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Låter ju helt sagolikt bra =) Har själv haft funderingar på att göra i ordning en liten lägerplats, när jag väl hittar min favorit ruta på jaktmarken då Men en sak jag funderat över är.. om man är ute i 3 dagar och har två övernattningar. Om man då fäller en tjäder t.ex dag 1 - hur fövarar man den utan att den blir förstörd? Det är ju trotts allt fortfarande ganska varmt så här års. Hur gör du? Vore väldigt intressant att veta =) Äter upp den, gravar, eller bara hänger de i nätpåse på skuggig plats. De e inte varmare än max 18 grader i skuggan o all fågel bör hängas 50dygnsgrader. Dvs 3x18=54=Perfekt madafågel Förmodligen mkt kallare på natten så du komer aldrig upp i 50. Tror du med lätthet klara dig ute 5dar då hängningen förmodligen bara blir 3-4 hela dygn. Men nätsäck mot flugor e mkt bra, om inte ett rent måste, i varmare tider. Personligen tycker jag att första fåglarna skall avnjutas i skogen/på fjället. Skulle med gott samvete kunna lämna resten levandes kvar bara jag fick en att äta/gång man e ute.
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Äter upp den, gravar, eller bara hänger de i nätpåse på skuggig plats.De e inte varmare än max 18 grader i skuggan o all fågel bör hängas 50dygnsgrader. Dvs 3x18=54=Perfekt madafågel Förmodligen mkt kallare på natten så du komer aldrig upp i 50. Tror du med lätthet klara dig ute 5dar då hängningen förmodligen bara blir 3-4 hela dygn. Men nätsäck mot flugor e mkt bra, om inte ett rent måste, i varmare tider. Personligen tycker jag att första fåglarna skall avnjutas i skogen/på fjället. Skulle med gott samvete kunna lämna resten levandes kvar bara jag fick en att äta/gång man e ute. Låter kanon, då har man ngt att gå på. Helt klart med på din bana att avnjuta fågeln i skogen. Har alltid ätit t.ex. harr vid älven när man varit ute och fiskat. Och det slår helt klart stekpannan hemma i huset med hästlängder. Nätsäck är nog ett måste ja, flugorna tar inte lång tid på sig att hitta ett nyskjutet vilt, förmodligen är det bäst att förvara fågeln i nätsäcken direkt efter skottet om man ska traska runt lite. Den här tråden satte sprätt på idéerna för den kommande fågeljakten.. helt klart. Ska börja reka lägerplats på måndag
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Författare Det där med dygnsgrader behöver jag inte skriva om för så gör även jag, men sedan till det viktigaste för helheten under jakten:ta med råvaror ut i skogen för att kunna tillaga det man fällt och så kall öl eller ett vinglas. MUMS !!!
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Låter härligt med skogsboende! Har själv en Moskosel kåta som jag även byggt kamin till och den bor man bra i till -10 det är perfekt att kunna bo där man jagar. Hoppas du har bra med fågel själv åker jag imorgon och jagar till söndag
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Jag åker upp på tisdag och risken är stor att jag svänger förbi dig Hallen. Ska jaga tis-ons på marken. Hoppas nu fågelkullarna ligger tätt
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Det där med dygnsgrader behöver jag inte skriva om för så gör även jag, men sedan till det viktigaste för helheten under jakten:ta med råvaror ut i skogen för att kunna tillaga det man fällt och så kall öl eller ett vinglas. MUMS !!! O gärna en whiskey eller gammaldansk till efterrätt med sotpannans starka kaffe i en mugg för sig. ÅÅÅååååhhh nu bleman sugen. Imorgon far jag ut o stannar till minst ons innan förflyttning ngt NO. Min kåta heter Polar 520 i år. Kommer garanterat inte frysa på natten. De e så mkt vägar på sca:s område att de känns bara fjantigt att ta med tält då man aldrig har längre än ngn km till närmsta väg. Men de e ju min stuga på hjul. Testa grava en fågel. SUPERGOTT på hårdbröd o gärna med en kåsa fjällbäcksvatten till.
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Författare Seger, det vore skitkul om du kom förbi. Det finns säkert även plats om du vill slagga över.
Publicerat Augusti 23, 200817 yr O gärna en whiskey eller gammaldansk till efterrätt med sotpannans starka kaffe i en mugg för sig.ÅÅÅååååhhh nu bleman sugen. Imorgon far jag ut o stannar till minst ons innan förflyttning ngt NO. Min kåta heter Polar 520 i år. Kommer garanterat inte frysa på natten. De e så mkt vägar på sca:s område att de känns bara fjantigt att ta med tält då man aldrig har längre än ngn km till närmsta väg. Men de e ju min stuga på hjul. Testa grava en fågel. SUPERGOTT på hårdbröd o gärna med en kåsa fjällbäcksvatten till. Fjällbäcksvatten blir svårt att få tag på här, men kanske lite surt gammalt klarälvsvatten duger om whiskeyn vid sidan av är tillräckligt stark Däremot är jag lite intresserad av recept på gravad fågel =)
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Självs så blir det att bo i husvagn i några dagar. Rätt så skönt att slippa sova i tällt. Gammkroppen håller på att ge upp.
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Författare Seger, du har inte en Het Pal att låna ut??? Eller om du har någon bekant som är snäll och kan låna ut den, den som jag beställt kommer inte förrän i slutet av nästa vecka...
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Seger, du har inte en Het Pal att låna ut??? Eller om du har någon bekant som är snäll och kan låna ut den, den som jag beställt kommer inte förrän i slutet av nästa vecka... Nope. tyvärr
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Såja, nu är bilen packad! Bara 1 timme till avgång mot Norrbottensfjällen......imorrnbitti ekar skallen i gammelskogen av min ivriga NOBS.....(förhoppningsvis ). Nåja, drömma kan man ju . Nåväl, LYCKA TILL......eller som man säger.....En riktig SKITJAKT PÅ ER ALLIHOPA!! MVH/ C.
Publicerat Augusti 24, 200817 yr imorgon bär det av norrut=) 1 vecka ledigt...så det blir jakt morgon och kväll=) i en heeel veckas tid. sen jobbar jag bara 5 dagar innan jag är ledig 2 veckor, oxo dom kommer att vigas åt jakt, Å MYCKET har även tänkt att om det går bra nu med fågelkontakter under premiärveckan att jag ska anmäla mig till prov Ukl. söket och kontakten är jag väldigt nöjd med ,men de gånger vi varit ut har vi inte lyckats hitta nån fågel=( lycka till i skogen ni andra.
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Åker iväg imorgon bitti för några dagars jakt Skitjakt på er alla som ska vara i skogen oj så man är laddad.
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Författare Nu är det nästan färdigpackat för nya äventyr, nu ska här fotas, jagas, svettas men framförallt...jag ska må jäkligt gott Nu är detta sista jag skriver på någon dag, så alla andra på jaktsidan: SKITJAKT PÅ ER !!!
Publicerat Augusti 25, 200817 yr O gärna en whiskey eller gammaldansk till efterrätt med sotpannans starka kaffe i en mugg för sig.ÅÅÅååååhhh nu bleman sugen. Imorgon far jag ut o stannar till minst ons innan förflyttning ngt NO. Min kåta heter Polar 520 i år. Kommer garanterat inte frysa på natten. De e så mkt vägar på sca:s område att de känns bara fjantigt att ta med tält då man aldrig har längre än ngn km till närmsta väg. Men de e ju min stuga på hjul. Testa grava en fågel. SUPERGOTT på hårdbröd o gärna med en kåsa fjällbäcksvatten till. beskriv gärna hur du går tillväga när du gravar!
Publicerat Oktober 17, 200817 yr Ursäkta fördröjningen! Kom på de då jag la in en orrtupp för gravning igårkväll. Gravning av fågel är mkt enkel. Recept till 2-3 ripbröst (dvs 4-6 fileér) eller 2 orrar lyder: 3dl salt 2dl socker Man kan smaksätta med enbär, peppar el.dyl efter smak. Jag har kommit fram till att de vilda i fågeln är den godaste kryddan. Gnid in fileerna o lägg i tät påse med resterande salt o socker. Lägges under tryck, sten/vikt/mjölkpaket el.dyl, ett dygn. Blir fastare o godare kött under tryck. Ngt jag burit med mig sen den första gravade regnbågsforellen för 22år sen o vet ärligt talat inte om man "SKA" grava under tryck. men de blir för dj...la bra! Ska man grava i fält har man en påse med färdig salt/socker blandning o tillsätter bara ngr bröst som får ligga ett dygn. Lägger in en kopia av detta i recept! //Jimmy