Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hjälp med båg val.

Featured Replies

Publicerat

hejsan

för ca ett halv år sen började jag men bågskytte tanken var att någon gång börja jaga med båge (ja jag vet att man inte får jage med båge i swe). fått in skaplig skjut teknink nu tycker jag, så jag har börjat kolla på nya båge då jag tröttnat på gulskytte(tavelskytte). köpte en legacy i brist på pengar men nu vill jag asså ha en ny. tar förhoppnings vis jägarexamen i vår därför vill jag ha bågen å träna under vinter sesongen .efter som de är bara två märken som gäller vid gulskytte så har jag ingen aning om dom andra märkena som verkar vara mkt populärare vid jakt. hade tänkt mig en båge på ca 60-70 lr 70-80. vad rekomenderar ni för båge?? vill gärna se billd å länk

tack på för hand stoffe

Publicerat
hejsan

för ca ett halv år sen började jag men bågskytte tanken var att någon gång börja jaga med båge (ja jag vet att man inte får jage med båge i swe). fått in skaplig skjut teknink nu tycker jag, så jag har börjat kolla på nya båge då jag tröttnat på gulskytte(tavelskytte). köpte en legacy i brist på pengar men nu vill jag asså ha en ny. tar förhoppnings vis jägarexamen i vår därför vill jag ha bågen å träna under vinter sesongen .efter som de är bara två märken som gäller vid gulskytte så har jag ingen aning om dom andra märkena som verkar vara mkt populärare vid jakt. hade tänkt mig en båge på ca 60-70 lr 70-80. vad rekomenderar ni för båge?? vill gärna se billd å länk

tack på för hand stoffe

hej,

har precis fått min BEAR LIGHT båge och kan säga efter några dagar att jag är supernöjd med den, REKOMENDERAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

samme

Publicerat
  • Författare
hej,

har precis fått min BEAR LIGHT båge och kan säga efter några dagar att jag är supernöjd med den, REKOMENDERAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

samme

ok ´är de tysst da?? de är väll inga strängdämpare på den?? säg om den går sönder hur är de å få tag på reserv delar???

Publicerat

beear är ett stort märke så det är inga problem med reservdelar och bågen är tyst och lättskjuten

samme

Publicerat
hejsan

tack på för hand stoffe

Nu du.. Detta är en fråga som om 10 svarar så har du MINST 7-8 olika svar! <_<

Alla har ju sin egen favvo..

Att "gulskytte" bara har två märken förstår jag inte, fast det är väl för folk TROR man blir ett bättre skytt bara för att man använder tex HOYT eller Mathews. Vilket är helt galet!! En båge är nästan lika individuell som ett par kängor och kängor passar inte alla.. De allra flesta bågtillverkare har tavelbågar som är minst lika bra som de två, tex: Darton, PSE, APA, High Country, Ben Pearson, BowTech mfl..

Nog sagt om detta! B)

Åter till din fråga:

Själv tycker jag det är rätt onödigt att ha en 70-80 lbs båge, helt enkelt Overkill!

Så det räcker gott och väl med 60-70 lbs.

Dagens bågar avger ändå så pass mycket energi så det räcker och blir över.

Jag vet dem som jagar med 50-60 lbs bågar och det funkar bara fint!

Tex: http://www.bagjaktskatalogen.se

De har en massa modeller som är klart värda ett test!!

Där finns allt från den kortaste bågen till den nu IBO snabbaste serietillverkade bågen.

Fast det ska du inte titta efter, du ska ha en båge som du tycker är skön att skjuta och trivs med!

Nytt på den sidan är att det nu finns flera tester på de bågar han har!

Själv kör jag med en Darton PRO3000, ställd på 70 lbs, en grymt mjuk och skön båge att skjuta.

Dragstoppet är tvärstumt, det går helt enkelt inte dra längre.

Lycka till med valet!

Publicerat

Hej Stoffe!.. de finns hur mycket kompetenta bågar som helst på marknaden!.. ...

Vilken del av landet bor du i????... jag kanske kan hjälpa dej att komma i kontakt med någon erfaren bågjägare i ditt område! så du får testa på några bågar!..

Annars kommer vi ha en träff i Norduppland 20 sep, där kommer det finnas gott om bågar att testa!..

Mvh Mamre!..

Publicerat

Precis som de ovan har nämt, valet av båge år subjektivt dvs det som är bra för mig är inte alltid bra för dig

detta är inte bågens fel utan hur man upplever känslan i skyttet. Min erfarenhet är att man använder sin första båge

ett par år, sen känner man att det är dax att byta, man vill helt enkelt pröva något nytt ( så är det för mig)

Generellt är det några saker man bör tänka på innan man köper båge, och därför viktigt att man TESTAR bågen innan.

1. Vad ska man använda bågen till, Jakt eller bara tavelskytte

2. Justerbar draglängd , endel bågar tillåter justering mellan te.x 28-31 utan att man byter delar på bågen, fördelen med detta

är att man kanske vill förlänga/korta draglängd med tiden utan att betala för detta (köpa nya moduler) samt ska du någon gång

sälja bågen är det lättare att hitta köpare då draglängden kan justeras snabbt.

3. Max dragvikt, du kanske orkar dra en 80 eller 90 lb båge, men du orkar bara skjuta 10-20 pilar innan du blir trött, så träningen blir

lidande, hitta din max dragvikt som du kan skjuta minst 40 pilar med utan att bli trött. För jakt är det viktigt att du kan dra bågen

"på rak arm" dvs inga upp eller ner rörelser för att spänna bågen SLARVA INTE MED DETTA om du ska lyckas vid event jakt.

4. När du sett några bågar du gillar, scanna olika forum för att se vad folk tycker (primärt Amerikanska forum) ta det du läser

med en nypa salt, dock ger det en bra fingervisning om kvalitet osv.

5. Fråga dig själv hur viktigt det är med service och res delar ( inte ofta man behöver detta, men en dag så gör man det) endel

märken har högre servicegrad än andra, och ja det betalar man för när man köper kända märken, men det kan det vara värt.

( Lite som att köpa en BMW eller en Polynesisk lådbil i papper )

Åk på bågskytte träffar och titta,lyssna,fråga och testa ta även tiden att besöka några av de PRO shop's ni har i sverige, det är inget

köp tvång bara för det, men du får expert hjälp direkt både för bågen samt utrustningen runt omkring som du behöver.

Köpa beggad båge ? Jo då, men du ska i alla fall testa den, inte köpa blint i säcken, då blir det lätt fel bara....

Lycka till