Publicerat Augusti 26, 200817 yr Halloj, som en del vet sköt jag min första tjäder igår.. och nu efter plockning och urtagning har jag såklart endel frågetecken jag måste reda ut med er =) Jag har låtit tjädern ligg i kylskåpet, hel, sedan igår morse. När jag nu tar ur den är partiet runt gumpen i en grönton, och det luktade.. ja.. inget vidare när jag tog ur den. Har sköljt ur den men det sitter ändå lukt kvar, speciellt runt gump-partiet. Detta kanske är megadumma frågor, men jag vet ju inte så vad göra? Är det normalt med den färgen och lukten? Är fågeln förstörd? Tacksam för alla svar! //Ola
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Personligen brukar jag låta tjädern hänga som den är, i viltkyl, ett tag beroende på hur träffen sitter. Är det en "dålig" träff tar jag hand om den direkt. Jag brukar flå hela fågeln och sedan ta ur den. Tjädern har ju en speciell lukt men det gröna låter ju inte så bra. Mitt råd är att flå bort skinnet på bröstet och skär ut bröstbitarna det är ju ända där köttet sitter. Då bör du se om köttet är ok eller ej.
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Författare Personligen brukar jag låta tjädern hänga som den är, i viltkyl, ett tag beroende på hur träffen sitter. Är det en "dålig" träff tar jag hand om den direkt. Jag brukar flå hela fågeln och sedan ta ur den. Tjädern har ju en speciell lukt men det gröna låter ju inte så bra. Mitt råd är att flå bort skinnet på bröstet och skär ut bröstbitarna det är ju ända där köttet sitter. Då bör du se om köttet är ok eller ej. Vet inte hur jag ska beskriva lukten riktigt.. koncentrerade unkna tallbarr? Något åt det hållet. Vad brukar det vara för färg runt analen? Ska det vara samma där med färg och lukt som resten av fågeln, eller är det avvikande där?
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Bakpartiet är inget man äter, är det en ungfågel behöver den inte ligga särskilt länge, en äldre fågel behöver några dagar för att möras. Plocka/flå av fågeln, skär bort det som luktar med marginal, spraya hela fågeln in/utsida med en 10% ättikssprit lösning, det höjer surhetsnivån och gör bakterietillväxten långsam eller avstannad, ger ingen smak åt köttet. Låt den ligga luftig i kylen (helst hänga om det går, glöm inte droppfat under) ett dygn till eller två, sedan är det bara att avnjuta en valfri anrättning på tjäder.
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Författare Bakpartiet är inget man äter, är det en ungfågel behöver den inte ligga särskilt länge, en äldre fågel behöver några dagar för att möras.Plocka/flå av fågeln, skär bort det som luktar med marginal, spraya hela fågeln in/utsida med en 10% ättikssprit lösning, det höjer surhetsnivån och gör bakterietillväxten långsam eller avstannad, ger ingen smak åt köttet. Låt den ligga luftig i kylen (helst hänga om det går, glöm inte droppfat under) ett dygn till eller två, sedan är det bara att avnjuta en valfri anrättning på tjäder. Nej, jag hade inte tänkt äta bakpartiet =) Men jag ska göra som du säger och skära bort med marginal. Det är liksom från gumpen och upp mot ryggen en bit som lukten sitter, så bröstbitarna och låren är oskadda än så länge. Tack för alla tips.
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Du behöver inte vara orolig. Det enda Du gjort fel är att Du skulle låtit den hänga ute över natten minst och gärna dagen efter så att den mörats ordentligt i den värme som var. (40 dygnsgrader) Fast det krävs kanske inte riktigt det för fågel. Förmodligen kommer den att vara seg vid tillagning. Tjädern luktar sådär och det gör orre och ripa också fast kanske inte riktigt lika mycket. Grattis till pippin alltid lite speciellt att få fälla en tjädertupp i början.
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Författare Du behöver inte vara orolig. Det enda Du gjort fel är att Du skulle låtit den hänga ute över natten minst och gärna dagen efter så att den mörats ordentligt i den värme som var. (40 dygnsgrader) Fast det krävs kanske inte riktigt det för fågel. Förmodligen kommer den att vara seg vid tillagning. Tjädern luktar sådär och det gör orre och ripa också fast kanske inte riktigt lika mycket. Grattis till pippin alltid lite speciellt att få fälla en tjädertupp i början. Ok, så det är en helt normal lukt alltså? Hade den luktat så även om jag tagit ur den direkt när jag kom hem? Den satte sig rätt bra i näsan, säkert eftersom jag aldrig känt den förut. Men man blir ju lite orolig att man skjutit ngt och sedan inte kan ta vara på det, det skulle ge mig riktig ågren.. =(
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Ja dom luktar speciellt men inget man märker vid tillagning. Du kan vara helt lugn. Jag minns att jag inte fick vara med som liten när mamma plockade och tog ur en tjäder hemma för att inte bli avskräckt från att äta den. Men bryn den med fläsk vitpeppar och enbär. Koka fond på lök enbär salt vitpeppar och lever samt hals och ryggbit som man hackar sönder. Lägg sedan fläskbitarna och köttet i en järngryta och låt puttra i svag värme med locket på tillsammans med fonden. Tillsätt sedan grädde och smaka av med salt och peppar eventuellt kan man ha i svamp och kantarellfond om man vill. Svartvinbärsgele' potatis och något gott bröd gör saken fulländad. Jag är ingen vinälskare men det går säkert att få tag på sådana här också som kan något om sura vindruvor trampade av fransyskor som sedan lagrats i någon källare tills man förstört frukten fullständigt.