Publicerat Augusti 27, 200817 yr Vi har äntligen hittat ett hus efter två års letande och med det möjligheten att bygga hundgård. Så nu pågår planering av hundgården, så innan jag börjar bygga så tänkte jag höra hur ni andra har gjort. I mina planer så tänkte jag lägga in 24v golvvärme, klinkers och kakel ca 1m upp på väggarna. Vad har ni för material ute i hundgården, själv tänkte jag lägga in singel. Hur tjockt lager bör man ha? Jag tänkte gjuta en "sarg" som jag skruvar fast gallret i. Är jag helt ute och cyklar i mina tankar eller? Jag räknar med att slutnotan kommer att hamna på ca 15-20 000:- Jag tar tacksamt mot alla tips och förslag gärna med bilder. Mvh Micke
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Låter intressant. Har lagt in golvvärme i sommar i kojjan. Kussen är elektriker så det gick som på räls! 230V golvvärme. Dessutom klädde vi in hela kojjan invändigt med laggårdsplyfa... Djävla bävrar man har!!! I hundgården är det gjuten betongplatta. Funkar kanon så men man bör ha koll på avrinningen så att inte pisset ligger kvar luktar. Göra rent är som rätt enkelt, en spade å ta upp skiten å så spolar man bara av plattan. Singel kan väl funka bra, tjocklek vet jag inte dock. Men tänk på utgrävningsrisken då du gjuter ramen så den inte bara ligger på marken... Sen är det väl att rekommendera att ha bärlager under singlet typ 0-30 som packas så tar det emot lite för några större urgrävningar!!!!!
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Som kusin kråkan skriver så la vi in 230v golvvärme. Vilket jag nog skulle rekommendera för att slippa allt vad transformatorer heter. Sen är 230v betydliget effektivare. Du som ändå planerat lägga klinkers så skulle då iallafall inte jag tveka att lägga in golvvärme, och då finns det färdiga "kit" med värmekabel, termostat osv att köpa. Bygger kanske 2 mm och enkelt att flytspackla över..
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Av ditt nick att dömma så har du ju hunden framför alla Min Flatcoat är som den värsta houdini tar sig ur hundgården hela tiden , jag har hundgårdsnät uppspännt efter konstens alla regler och det svarta mosnstret biter upp nätet iallafall. Jag gillar guten platta, bra om man någon gång får en hund som vill äta sten, annars är ju naturligt material att föredra, skiten o pisset rinner ner mellan o ställer inte till det, dock växer det ju upp gräs o annat genom gruset. Lycka till med bygget, planeringen är alltid roligast
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Singel och ogräs är inte synonyma, bara att lägga markduk under Rätt av dig fel av mig
Publicerat Augusti 28, 200817 yr Singel och ogräs är inte synonyma, bara att lägga markduk under Även med markduk lär det komma ogräs förr eller senare eftersom man gödslar rätt rejält genom hundarnas förehavanden och tillslut får man nog för gräs etc att fästa i.... Men det finns ju dom som inte gör annat än tillverkar roundup
Publicerat Augusti 28, 200817 yr tjena, jag fick tag i ett lass makadamm. Du vet såntdär dedär grova sprängsten som ligger under tågrälsen. Så jag ha grävt ut rejält och laggt ett 40 cm lager me makadam sen singel uppepå de. : bra avrinning! Sen så har jag narutligtvis armeringsmatta under hela hundgården för mina jyckar gillar att gräva. Sen för att göra de enkelt för mej så har jag telefonstolpar som ja skruvade fasst sektionsgallret i. lycka till me huset
Publicerat Augusti 29, 200817 yr tjena, jag fick tag i ett lass makadamm. Du vet såntdär dedär grova sprängsten som ligger under tågrälsen.Så jag ha grävt ut rejält och laggt ett 40 cm lager me makadam sen singel uppepå de. : bra avrinning! Sen så har jag narutligtvis armeringsmatta under hela hundgården för mina jyckar gillar att gräva. Sen för att göra de enkelt för mej så har jag telefonstolpar som ja skruvade fasst sektionsgallret i. lycka till me huset Armeringsmatta !!!...tänka att man inte kommit på det. ...själv så har jag täta galler mattor i botten.
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Armeringsmatta !!!...tänka att man inte kommit på det. ...själv så har jag täta galler mattor i botten. Ni har väl så glesa armeringsmattor att terriern tar sig genom lätt HAHAHA
Publicerat Maj 18, 200916 yr tjena, jag fick tag i ett lass makadamm. Du vet såntdär dedär grova sprängsten som ligger under tågrälsen.Så jag ha grävt ut rejält och laggt ett 40 cm lager me makadam sen singel uppepå de. : bra avrinning! Sen så har jag narutligtvis armeringsmatta under hela hundgården för mina jyckar gillar att gräva. Sen för att göra de enkelt för mej så har jag telefonstolpar som ja skruvade fasst sektionsgallret i. lycka till me huset är inte telefonstolparna impregnerade av ett ganska obehaglit medel det kan inte vara bra för tassarna?
Publicerat Maj 18, 200916 yr Mina tankar i ämnet, har väl inte varit beblandad i mer än ett par byggen. Mark? Jag själv har shaktat undan jord och lagt markduk, för att undvika jord och växtlighet, för att undvika (hund)grävning kan man sedan lägga en armeringsmatta på duken, vilket jag struntade i, sen på med singel, 15-20 cm är bra, men mindre går skapligt det också. Gjuten platta känns för mig helt främmande faktiskt, men har man en platta sparar det mycket jobb. Sarg? Tja, antingen så gjuter man eller så lägger man trä, jag har tryckimpregnerat 45*195 på högkant, 15 cm som sticker ner i marken, dessa är fästa i plintar som är nedgrävda. Hade jag gjort idag hade jag lagt telefonstolp eller motsvarande som sarg direkt på backen innan singlet. Nät, jag har hundgårdnät, men skulle absolut köpa sektioner om jag gör en till. Hundhus Här handlar det nog mera om husses snickarglädje än någonting annat, kakel, klinker, golvvärme, plyfa, frostvakt mm mm mm. Kom inte och påstå att hunden bryr sig så mycket. En någorlunda lättstädat utrymme med värme är väl allt den behöver. Använd det du har(om du har), själv har jag en isolerad plyfalåda med frostvakt, men jag har jag inte hunden där dygnet runt.
Publicerat Maj 18, 200916 yr jag vet några stycken som har de men dom verkar inte lida av de iaf... hade tänkt mig något i den stilen oxå när jag väl får tummen ur o bygga en.
Publicerat Maj 19, 200916 yr Flatcoat, kanske denna kan intressera Dig o hunden... http://jeepetorp.blogg.se/2008/september/h...-till-salu.html Jag vet inte om farsan fortfarande tänkt sälja den, han har hyrt ett torp så kanske kan kojjan passa där. Hör av Dig om det verkar intressant.
Publicerat Maj 19, 200916 yr Kommer lite bilder från när brorsan byggde hundgård, ett tips för att få en lugnare hundgård är att hundarna kan se vad som händer, om de bara hör så låter det mera.
Publicerat Maj 19, 200916 yr Författare Kommer lite bilder från när brorsan byggde hundgård, ett tips för att få en lugnare hundgård är att hundarna kan se vad som händer, om de bara hör så låter det mera. Det där var ingen hundgård de var ett stall!!! Tänk om man kunde ha de förutsättningarna som din bror, jag blir lite avis. Min jycke får nöja sig med en kojja som håller måtten enligt alla konstens regler. Jag har inga bilder tillgängliga nu, är på jobb en vecka till. Kojjan är byggd på 45*70 reglar och så har jag gjort innergolv och väggar i formplyfa, dyrt men hållbart och lätt att rengöra. Ska fästa en matta av något slag på golvet så hon inte bryter benen när hon flyger in med snö på tassarna. Som uppvärmning har jag satt in ett element från lundhs även luckan kommer från lundhs. Jag har inte gjort så mycket åt själva inhägnaden än, ska se om det går att behålla gräset. Hon har inte visat några grävtendenser än...men det kanske finns andra djur som vill in. Gjuten platta känns för mig helt främmande faktiskt, men har man en platta sparar det mycket jobb. Jag har för mig att det står något om att marken ska vara av mjukt material så att hunden kan få utlopp för sitt naturliga beteende. Jag ska nog snickra ihop en liten utsiktsplats oxå, men det blir mest för syns skull för att följa reglerna. Doris har aldrig velat/försökt gå upp i någon säng eller stol så jag tror inte hon kommer använda platsen heller, men jag har ju haft fel förut så jag ska aldrig säga aldrig. Jag har iaf upptäckt att tummen sitter mitt i handen på mig, kan vara en anledning att det tagit sån dj..la tid att få ihop allt. Men nu ska jag bara ta upp ett hål i nätsektionen så ska hon få inviga gården på riktigt. Ska bli jäkligt skönt att slippa lämna bort henne varje vecka jag jobbar.
Publicerat Maj 19, 200916 yr Det där var ingen hundgård de var ett stall!!! Tänk om man kunde ha de förutsättningarna som din bror, jag blir lite avis. Nä jag kan lägga in en bild imorgon på ett stall hundgården är riktigt bra yttergårdarna är på över 30m2/st och det finns utrymme att bygga till 2 hundgårdar bakom, nackdelen då är att de tappar synfält och börjar skälla då de inte ser vad som sker och kostnaden blev därefter ska väl tilläggas.
Publicerat Maj 26, 200916 yr Håller på med ett hundhus jag med,ett gammalt häststall som blir hundstall istlt. Några frågor,finns det nån slags vattenautomat man kan ha,jag har ju vatten väldigt bra till redan. Sen så ska jag ha nån hundlucka vilken rekomenderar ni Mvh
Publicerat Maj 27, 200916 yr Håller på med ett hundhus jag med,ett gammalt häststall som blir hundstall istlt.Några frågor,finns det nån slags vattenautomat man kan ha,jag har ju vatten väldigt bra till redan. Sen så ska jag ha nån hundlucka vilken rekomenderar ni Mvh Kolla på tex. http://www.nordpost.se eller nån annan kreaturs-försäljare. Där finns vattenhoar till olika djurslag, även dem med flottör där, i det här fallet, hunden inte behöver bita eller trycka på nåt för att få fram vatten. (Går säkert få dem att fatta det också...men enklast är väl en som håller konstant vattennivå!) Vad gäller hundluckan så röstar jag på http://www.lyaluckan.se Kan tänkas att man behöver plåtsko luckorna lite extra om man har valpkullar. De verkar flisas sönder hos större kennelverksamheter har jag sett. (Fast det beror ju på att de har dem uppställda för valparna...) Har själv Lundhs plexilucka i aluminiumram, men den tenderar att frysa fast ibland och bli till ett otrevligt backlås. Min hund ville helt plötsligt inte gå in i kojan...gick över med lite lock å pock dock Lyaluckan borde vara lite tätare också, då borstlisten som tätar på Lundhs lucka slits fort och är rätt gles.