Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nattslag på gris

Featured Replies

Publicerat

Hej

Visste inte under vilken del jag skulle lägga följande då det finns grishundar under lite olika rubriker. Lägger det under drivande då min Wachtel är drivande.

Undrar om era hundar tar nattslag på gris. Man läser ofta hur svårt det är att hitta grisarna osv. Men tar hundarna nattslag så borde det inte vara allt för svårt. Visserligen kan grisar röra sig långt under en natt men det gör ju t.ex. rävar med.

Har fått för mig att min Wachtel delvis kan ta nattslag på gris har några gånger släppt runt en foderplats som varit besökt under natten. Han har då kunnat resa upp till 500 meter fågelvägen bort. Sen är det ju säkert beroende när grisarna var där på natten.

Hur funkar era hundar på nattslag, kan det finnas skillnad på ställande och drivande hundar. Spetsarna har jag förstått går mer på vind och kan därmed kanske ha det svårare med nattslag osv.

\mats

Publicerat

Det har ju helt klart betydelse när på natten grisarna varit där. Kan ju skilja många timmar.

Min tik tar nog spår om de är från morgon timmarna. Men har även varit med om att hon följt spår från min åtel sent på eftermiddagen som då varit minst sju timmar och troligen mycket äldre. Beror nog mycket på väder och vind. Men helt klart så hittar hon de flesta under helt vanligt sök.

Publicerat

Mina hundar tar nattslag om de som Musköt säger är gjorda på morgonkvisten, ibland har de tagit äldre slag med. Dock kan jag tycka att min gamla hund i bland borde följa dem längre innan han släpper. Gissar på att han hänger på upp till 400- 600 m vanligen. Ibland längre.

Vanligen hittar han oxå gris under sök. Brukar dock gå, låta hunden söka av(inklusive följa ev löpor) gå vidare osv. Vanligen kommer upptagem mellan 100 och 300 m från mig.

Publicerat
  • Författare

Det är ju både fördelar och nackdelar med hundar som går långt på nattslag. Men allmänt tycker jag att dom flesta borde jobba längre på nattslag oberoende av ras och vilt. Men det är säkert vårt eget fel, att man är lite otålig när man jagar in hunden.

\mats

  • 4 months later...
Publicerat

Mina är ju inte färdiga än och jag håller på med spårträningen och döskällandet ännu. Beror nog mycket på bakomliggande föräldrar och sedan hur man jagar in sin hund. Mina skall man kunna släppa på nattslag eller foderplatser för att sedan få drev på djuren. Visst kan dom ha gått långt en natt men man får ju ha område för det att jaga på. Sedan skall dessa kreatur även kunna gå på vind men snoken skall ner i backen så fort löpan kommer. än så länge fungerar detta på lite färskare spår med upptag i vind för mina.

Längtar till nästa höst så att man kan jaga in dom på endast gris :blink:

Kan hålla med Mats-Bengt på att man kan vara för otålig, jag vill gärna testa mina i hägn nu men måste ta mig i kragen och vänta. Skall ju inte bli riktiga jaktidioter av dom ju. Man tjänar ofta på att vänta tills hunden är ett år gammal.

Publicerat
  • Författare
Mina är ju inte färdiga än och jag håller på med spårträningen och döskällandet ännu. Beror nog mycket på bakomliggande föräldrar och sedan hur man jagar in sin hund. Mina skall man kunna släppa på nattslag eller foderplatser för att sedan få drev på djuren. Visst kan dom ha gått långt en natt men man får ju ha område för det att jaga på. Sedan skall dessa kreatur även kunna gå på vind men snoken skall ner i backen så fort löpan kommer. än så länge fungerar detta på lite färskare spår med upptag i vind för mina.

Längtar till nästa höst så att man kan jaga in dom på endast gris :blink:

Kan hålla med Mats-Bengt på att man kan vara för otålig, jag vill gärna testa mina i hägn nu men måste ta mig i kragen och vänta. Skall ju inte bli riktiga jaktidioter av dom ju. Man tjänar ofta på att vänta tills hunden är ett år gammal.

Ska bli intressant att följa dina hundar då det verkar vara en spännande ras. Var i Sverige håller ni hus?

\mats

Publicerat

Ja längtar själv efter resultat på dom men skall som sagt hålla mig lite lugn och inte stressa fram resultat. Tänkte kolla dom lite i hägn 1-2 gånger innan jag släpper på riktigt.

För 1.5 månad sen var jag på grisjakt och hade hundarna med mig. En galt blev skjuten och jag gick fram med hundarna en och en, den ena helt orädd men den andra var klart obekväm med situationen. Så jag gick iväg med henne och tänkte att hon får mogna lite till innan vi testar.

Klöv är inga problem men ett helt djur var lite annorlunda. Dom har spårskärpa och skall kolla på gris snart igen med bägge. Tror att det är viktigt att man som hundförare inte tvingar in hunden i situationer som den inte är van vid.

Nu flummande jag visst ut lite.

Eftersöker dock en flik med grishundar, det börjar ju komma in lite specialister i landet nu.

Mats-Bengt Jag bor i nordöstra skåne mellan Knislinge och Sibbhult, själv?

Publicerat
  • Författare
Ja längtar själv efter resultat på dom men skall som sagt hålla mig lite lugn och inte stressa fram resultat. Tänkte kolla dom lite i hägn 1-2 gånger innan jag släpper på riktigt.

För 1.5 månad sen var jag på grisjakt och hade hundarna med mig. En galt blev skjuten och jag gick fram med hundarna en och en, den ena helt orädd men den andra var klart obekväm med situationen. Så jag gick iväg med henne och tänkte att hon får mogna lite till innan vi testar.

Klöv är inga problem men ett helt djur var lite annorlunda. Dom har spårskärpa och skall kolla på gris snart igen med bägge. Tror att det är viktigt att man som hundförare inte tvingar in hunden i situationer som den inte är van vid.

Nu flummande jag visst ut lite.

Eftersöker dock en flik med grishundar, det börjar ju komma in lite specialister i landet nu.

Mats-Bengt Jag bor i nordöstra skåne mellan Knislinge och Sibbhult, själv?

Har lite släktingar på det hållet så trakten är inte helt obekant.

Bor själv strax norr om Ljungby.

\mats

Publicerat
Har lite släktingar på det hållet så trakten är inte helt obekant.

Bor själv strax norr om Ljungby.

\mats

Inte heller ett obekant område för mig, byggde en hel del bevattningsanläggningar på stormvirket efter Gudrun. Byholma kan man säga var en pärs......

Synd att alla hundförarplatser är upptagna annars skulle du gärna fått hänga med på grisjakt i morgon, du verkar ju ha en hund som bvegriper sig på det och de driver ju iallafall djuren med med skall ;)

Kanske lite jaktutbyte till hösten om det inte är några stora vägar i närheten.....

Publicerat
  • Författare
Inte heller ett obekant område för mig, byggde en hel del bevattningsanläggningar på stormvirket efter Gudrun. Byholma kan man säga var en pärs......

Synd att alla hundförarplatser är upptagna annars skulle du gärna fått hänga med på grisjakt i morgon, du verkar ju ha en hund som bvegriper sig på det och de driver ju iallafall djuren med med skall :wub:

Kanske lite jaktutbyte till hösten om det inte är några stora vägar i närheten.....

Låter intressant vi kan hålla kontakten. Vägar finns det ju tyvärr var man jagar ner i södra Sverige men vi har inga riktigt stora vägar i markerna.

Tyvärr är Wachteln sjukskriven fortfarande blir inga fler släpp denna säsongen.

Finns mer att läsa under Zorros och Zigges jaktdagbok.

Ps. såg att du bara har 8 inlägg så du kommer inte in under jaktdagböckerna men du får skriva lite intressanta inlägg så du kommer upp i de femtio som man behöver.

\mats

Publicerat

smittsarve här på forumet jagar vildsvin med sin jämte. Vet inte om han är inne så ofta, men jag kan ju slänga iväg ett pm och tipsa honom om tråden, så kanske han har lite tips att komma med :wub:

Publicerat

Min jämte jobbade med grisarna för första gången idag. Han fick en smäll i början men lärde sig nog avståndet sedan då han presterade bra.

Jag vet dessvärre inte om han gick på slag eller i vind men skällde gjorde han. :wub:

Donny, jag tror att vi har jagat tillsammans!

Publicerat
Min jämte jobbade med grisarna för första gången idag. Han fick en smäll i början men lärde sig nog avståndet sedan då han presterade bra.

Jag vet dessvärre inte om han gick på slag eller i vind men skällde gjorde han. ;)

Donny, jag tror att vi har jagat tillsammans!

Ok har lite problem med allas namn här, men var har vi jagat och när så kanske det dyker upp ett liljeholmens.

Jag är ju rätt ny här på forumet så jag kommer visst inte in överallt verkar det som. Men jag lär och kommer väl att komma med mina små inlägg emmelanåt.

Det är alltid roligt att höra hur andra gör med sina hundar och hur dom fungerar, finns ju dock en del raser som inte är mina favvisar men amn kan ju inte tycka om allt här i världen :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.