Publicerat Augusti 27, 200817 yr Tja!! Vi var och jagade skogsfågel uppe i Tornedalen igår, och när vi skulle till bilen som vi lagt en waypoint på så var våra gps.er alldeles snurriga båda av märket Garmin 60 csx. Om jag varit vilse så hade jag garanterat aldrig hittat till bilen men som tur var så visste jag var bilen var. Nä jag blippade fram fågelvägen till bilen så "snurrade" kartan och marschpilen runt hela tiden, båda apparaterna betedde sig likadant. Är det nån annan som varit med om liknande händelser??? Jag har det inte.
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Tja!!Vi var och jagade skogsfågel uppe i Tornedalen igår, och när vi skulle till bilen som vi lagt en waypoint på så var våra gps.er alldeles snurriga båda av märket Garmin 60 csx. Om jag varit vilse så hade jag garanterat aldrig hittat till bilen men som tur var så visste jag var bilen var. Nä jag blippade fram fågelvägen till bilen så "snurrade" kartan och marschpilen runt hela tiden, båda apparaterna betedde sig likadant. Är det nån annan som varit med om liknande händelser??? Jag har det inte. Ni gick inte förbi nordpolen va? Kan tänka mig ett antal möjligheter. Ni var förmodligen uppkopplade mot samma satteliter, eventuellt kan ni ha tappat täckning till en eller flera satteliter och er GPS hade position registrerat från dem men fick uppdaterad information från andra. En sattelit kan ha helt enkelt skickat fel position till er medans de andra skickade rätt. När jag mister täckning från en sattelit så kan markören hoppa lite på kartan.. ju fler satteliter man är uppkopplad mot desto mindre felmarginal.. om det är en sattelit som kopplar upp och ned hela tiden kan det bli lite skumma grejer på kartan.
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Antar att ni inte hade inställningen "nord upp" vald och att ni hade den elektroniska kompassen påslagen? Inställningen "Nord upp" gör så att nord alltid är uppåt på kartan och att din riktning visas via pilen. Kartan snurrar alltså inte, det blir pilens jobb. Varför det blev så där fel vet jag inte, men kanske gick ni över något slags magnetfält som störde kompassen? Malmfynd, guldgruva? När jag fiskar från stora stålbåtar i havet så måste jag stänga av kompassen för att jag ska kunna använda min 60 CSX.
Publicerat Oktober 18, 200817 yr Min beter sig sådär ibland så jag har ställt in att den kör kompassen efter 15 sek stillastående. Annars går den bara på vilken riktning jag går via position så att säga. Funkar mycket bättre