Publicerat Augusti 27, 200817 yr min kusin sköt en perukbock i förra veckan, hade pracis börjat växa ner mot ögonen... men för att ta tillvara på sådana här horn vill jag minnas att man skall torka dem i ugn på svag värme? mycket tacksam för svar hur vi skall gå till väga.....
Publicerat Mars 29, 200917 yr Finns det någon här på jaktnack som vet att det går att äta ett rådjur som har peruk? Kan iofs googla, men tycker att det är roligare att lära sig saker från ett forum...
Publicerat April 3, 200917 yr Finns det någon här på jaktnack som vet att det går att äta ett rådjur som har peruk? Kan iofs googla, men tycker att det är roligare att lära sig saker från ett forum... ALLT går att äta... Men somliga saker bara en gång...
Publicerat April 3, 200917 yr ALLT går att äta...Men somliga saker bara en gång... Ok... Då blir det kasering vid avlivning av en dragshovsrå...
Publicerat April 3, 200917 yr nej ingen fara. Förra jaktledaren sköt en perukbock som jag koka och gjorde iordning trofen på, gubben tog omhand om köttet & han överlevde.....
Publicerat April 6, 200917 yr nej ingen fara. Förra jaktledaren sköt en perukbock som jag koka och gjorde iordning trofen på, gubben tog omhand om köttet & han överlevde..... Stämmer - ingen fara. Perukbildning är en hormonell störning härrörande från obalans i någon av de körtlar som producerar hormoner - hypofys, binjurar, testiklar eller äggstockar. Inga bakterier, svampar, virus eller parasiter är inblandade så det är lugnt.
Publicerat April 7, 200917 yr Stämmer - ingen fara. Perukbildning är en hormonell störning härrörande från obalans i någon av de körtlar som producerar hormoner - hypofys, binjurar, testiklar eller äggstockar. Inga bakterier, svampar, virus eller parasiter är inblandade så det är lugnt. Ok. Då blev man ännu en kunskap rikare... Tack!
Publicerat April 7, 200917 yr Ett annat sätt att fixa "trofén" är att helt enkelt frystorka den. Det gör man lättast genom att låta skallen ligga i otät påse längst ner i slaskfrysen ett år eller två. Har funkat för mig med såväl bastbockar som perukbockar och perukgetter...
Publicerat April 9, 200917 yr Jag brukar ta bastbockarna och ångkoka skallen så man kan ha själva hornet utanför grytan. När själva skallen är klar trär jag en plastpåse över vart horn som jag sedan fyller med formalin. Får ligga i detta 2-3 dagar och sedan lufttorkar jag alltihopa. Ingen basthud som spricker och det håller hur länge som helst. Använd handskar för det är skarpt som helsike. Formalin har jag köpt på apoteket i enlitersflaskor för strax under hundralappen. Borde funka på perukbockar också.