Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

perukbock

Featured Replies

Publicerat

min kusin sköt en perukbock i förra veckan, hade pracis börjat växa ner mot ögonen... men för att ta tillvara på sådana här horn vill jag minnas att man skall torka dem i ugn på svag värme? mycket tacksam för svar hur vi skall gå till väga.....

• 7 months later...
Publicerat

Finns det någon här på jaktnack som vet att det går att äta ett rådjur som har peruk?

Kan iofs googla, men tycker att det är roligare att lära sig saker från ett forum... :D

Publicerat
Finns det någon här på jaktnack som vet att det går att äta ett rådjur som har peruk?

Kan iofs googla, men tycker att det är roligare att lära sig saker från ett forum... B)

ALLT går att äta...

Men somliga saker bara en gång...

Publicerat
ALLT går att äta...

Men somliga saker bara en gång...

Ok... B)

Då blir det kasering vid avlivning av en dragshovsrå... <_<

Publicerat

nej ingen fara. Förra jaktledaren sköt en perukbock som jag koka och gjorde iordning trofen på, gubben tog omhand om köttet & han överlevde.....

Publicerat
nej ingen fara. Förra jaktledaren sköt en perukbock som jag koka och gjorde iordning trofen på, gubben tog omhand om köttet & han överlevde.....

Stämmer - ingen fara. Perukbildning är en hormonell störning härrörande från obalans i någon av de körtlar som producerar hormoner - hypofys, binjurar, testiklar eller äggstockar. Inga bakterier, svampar, virus eller parasiter är inblandade så det är lugnt.

Publicerat
Stämmer - ingen fara. Perukbildning är en hormonell störning härrörande från obalans i någon av de körtlar som producerar hormoner - hypofys, binjurar, testiklar eller äggstockar. Inga bakterier, svampar, virus eller parasiter är inblandade så det är lugnt.

Ok. Då blev man ännu en kunskap rikare... Tack! ;)

Publicerat

Ett annat sätt att fixa "trofén" är att helt enkelt frystorka den. Det gör man lättast genom att låta skallen ligga i otät påse längst ner i slaskfrysen ett år eller två. Har funkat för mig med såväl bastbockar som perukbockar och perukgetter...

Publicerat

Jag brukar ta bastbockarna och ångkoka skallen så man kan ha själva hornet utanför grytan. När själva skallen är klar trär jag en plastpåse över vart horn som jag sedan fyller med formalin. Får ligga i detta 2-3 dagar och sedan lufttorkar jag alltihopa. Ingen basthud som spricker och det håller hur länge som helst.

Använd handskar för det är skarpt som helsike. Formalin har jag köpt på apoteket i enlitersflaskor för strax under hundralappen.

Borde funka på perukbockar också.