Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mycket har jag hört

Featured Replies

Publicerat
Må hända att Jämtar är så himla mycket bättre o spåra o ditten o datten men du kan ju fet glömma att de orkar koncentrera sig bättre på spår än en Schäfer eller Rottisvalp eller Malle eller vad du nu vill ljämnföra med. För de raserna är avlade o koncentrera sig om man vänder på det hela.

;)

Och här har jag gått och inbillat mig att jakthundar som avlas på att spåra sitt "byte" har något bättre genetiska förutsättningar för att bli bra eftersökshundar än vall och boskapshundar som man numer kör i bruks..

Ovan citerade sagt av en bruksmänniska givetvis :D

*fnissar än*

Publicerat

Ja j-vlar... ;):D

Jorå jag har vatt en sväng i brukshundsklubben emellanåt oxå.

Släpp ut alla lydnadschamps utanför kortklippt gräsplan så är de lika olydiga som vilken byracka som helst.

Snacka om platsbunden/situationsbunden lydnad...

Varit funktionär på ett spårprov oxå... alltså människospår.

De går igång typ nästan direkt efter att spårläggaren gått iväg.

Dessutom springer hundföraren så fort han orkar efter hunden, varför vet jag inte?

Dommaren kollar bara spårstart o starttid o så får spårläggaren anteckna när ekipaget kommer till spårslut och hur många "apporter" typ pinnar som de hittat.

Nu vet jag iofs inte om det handlar om olika klasser men knappast att de handlar om tex 24 timmars gamla spår..

Brukshundskluben är väl egentligen bra till o få till lite lydnad, social träning o annat men långt ifrån den lydnad vi ibland kräver av våra hundar.

Om Jycken vägrar apportera den vingade anden så är det betydligt allvarligare än om man missar en plåtapport på apellplan...

Har nån rolig episod från bruksplan med några nu bortgångna jyckar, har gått på bruks med Tysk jaktterrier, Strävhårs vorsther, Münsterländer o nu sist va jag med dottern när hon försökte få en plotthund till agillity... :D

Publicerat

:D;):D:D:D:D:D ..... BHHHAAAAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det var t...f.n det dummaste jag hört!!

Detta påminde mig just varför jag la ner det där med bruks...tack för att du påminde mig Jämta, om tänket som alltför många har i denna sammanslutning, Visst finns det vettiga individer i bruksvärlden också, men dessa kommer naturligtvis aldrig till tals i den stora massan av självutnämda "experter".

Låter som ett ganska normalt svenskt älgjaktslag, nu när jag tänker efter... :D

Mvh.

Publicerat

Hihihi! Mycket ska man få höra! :)

Publicerat
  • Författare

Har ju råkat ut för sådana där tomtar tidigare och jag erbjuder alltid dem att komma och dels gå ett lagt blodspår med tiken min och dels gå ett av mig lagt personspår i samma terräng som tiken får gå i. Sträcka minst 1 km..

Ingen har nappat än :) Undrar varför ;) ;) ;)

Publicerat

ja ni!.. va svarar man på de!.. ^_^:D ..

de är inte rasen som är specielt bra!.. utan individen!..

personligen tycker jag min Boxer e världens bästa!.. men de är min åsikt!.. :D

MVh

Publicerat

Visst är det väldigt märkliga uttalanden. Men man blir ju inte direkt förvånad, för den här övertron på de egna hundarna är väl lika vanlig bland jägare. ^_^

• 3 weeks later...
Publicerat

:blink::P

raderade inlägget jag skrev

B)

Alltså, om man behöver träna en hund till att spåra kommer den aldrig att bli riktigt riktigt bra. Visst skall man spårträna med dem ändå men jag hävdar att det mer är föraren man tränar i att läsa hunden. Riktigt fina spårhundar spårar för att de har en sinnessjukdom, en mental störning, som tvingar dem att spåra. :lol:

Och denna spårningsautism, eller vad vi skall kalla den, är inte precis vad brukshundsmänniskor brukar vilja klistra på sina hundar eftersom den egenskapen är så närbesläktad med att hunden också är ordentligt korkad.

Jag har en bayrare och han är en riktigt bra spårhund, vilket bland annat märks på att han är så outsägligt korkad och envis, precis som de bästa eftersöksjägarna. Jag mentaltestade hunden och domaren var otroligt imponerad över hur korkad han var, det finns gott om användningsområden för den egenskapen också ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
:wacko::wub:

raderade inlägget jag skrev

B)

Alltså, om man behöver träna en hund till att spåra kommer den aldrig att bli riktigt riktigt bra. Visst skall man spårträna med dem ändå men jag hävdar att det mer är föraren man tränar i att läsa hunden. Riktigt fina spårhundar spårar för att de har en sinnessjukdom, en mental störning, som tvingar dem att spåra. :D

Och denna spårningsautism, eller vad vi skall kalla den, är inte precis vad brukshundsmänniskor brukar vilja klistra på sina hundar eftersom den egenskapen är så närbesläktad med att hunden också är ordentligt korkad.

Jag har en bayrare och han är en riktigt bra spårhund, vilket bland annat märks på att han är så outsägligt korkad och envis, precis som de bästa eftersöksjägarna. Jag mentaltestade hunden och domaren var otroligt imponerad över hur korkad han var, det finns gott om användningsområden för den egenskapen också ;)

Sådan hund, sådan husse..... :lol:

Publicerat
:wacko:

Och här har jag gått och inbillat mig att jakthundar som avlas på att spåra sitt "byte" har något bättre genetiska förutsättningar för att bli bra eftersökshundar än vall och boskapshundar som man numer kör i bruks..

Ovan citerade sagt av en bruksmänniska givetvis :wub:

*fnissar än*

Iofs.. jag har sett hundar som personspårar vesäntligt mycket bättre än många sk eftersökshundar.. Men det är ju iofs att jämföra ytterligheter. En väldigt tränad hund inom det militära och en fetlabbe med ett akl bakom sig... :D

• 1 month later...
Publicerat

Hej! Här kommer några frågor om eftersök. Har läst lite om era inlägg och undrar om man tränar sin jämthund i eftersök och spårning slår det tillbaka på den vanliga ordinarie jaktutövningen? Vi har haft en hel del eftersök i vårt jaktlag och det är inte många gånger det lyckas. Tog upp detta med hundföraren och ställde frågan till honom om vi gjort allt som står i vår makt i detta eftersök, och det tyckte han, jag höll med att vi gjort allt som stod i vår makt med dom förutsättningar vi hade. Sa vidare att vi aldrig har provat en speciellt tränad eftersökshund, han blev mörk i ögonen och sa att jag skulle skaffa en sådan då.

Är det stor skillnad på en vanlig jakthund och en hund som är speciellt tränad för eftersök?

Är den ordinarie jakthunden olämplig att använda i eftersöket?

MVH

P.Å.T

Publicerat
  • Författare
Har läst lite om era inlägg och undrar om man tränar sin jämthund i eftersök och spårning slår det tillbaka på den vanliga ordinarie jaktutövningen?

Nej, det gör det inte

Är det stor skillnad på en vanlig jakthund och en hund som är speciellt tränad för eftersök?

Nej, det är det inte om jakthunden är tränad i eftersök på ett korrekt sätt. Spårandet är det givet skillnad på, men resultatet blir ju detsamma

Är den ordinarie jakthunden olämplig att använda i eftersöket?

Nej, det är den inte, men som sagt: Den måste ju tränas på att bli en eftersökshund. Utan träning, ingen eftersökshund..

Publicerat
Har ju råkat ut för sådana där tomtar tidigare och jag erbjuder alltid dem att komma och dels gå ett lagt blodspår med tiken min och dels gå ett av mig lagt personspår i samma terräng som tiken får gå i. Sträcka minst 1 km..

Ingen har nappat än :o Undrar varför ;):lol: :lol:

Du får inte bjuda upp till sånt där race, jag har en schäfertik som jag skull kunna komma med haft :lol: henne sen i juni och runt 1km spår, vilket liggtid och underlaget får gärna vara grus och asfalt :lol: jag har nästan aldrig spårat så korta spår i skogen nämligen.

Publicerat

För att hålla sig till ämnet så är varken malle eller rottis så speciellt kända för sina känsliga nosar och koncentrations förmåga, en schäfer har de egenskaperna vill jag påstå även om de rent fysikskt inte har en chans att tävla mot en jakthund.

Publicerat
  • Författare
Du får inte bjuda upp till sånt där race, jag har en schäfertik som jag skull kunna komma med haft <_< henne sen i juni och runt 1km spår, vilket liggtid och underlaget får gärna vara grus och asfalt ;) jag har nästan aldrig spårat så korta spår i skogen nämligen.

Men du är ju jägare ju :P

Sådana får ju gå betydligt längre spår med henne :P:D

Publicerat
Men du är ju jägare ju :D

Sådana får ju gå betydligt längre spår med henne <_<;)

Hon är ett spårfenomen, vi har inte maxat henne än, blir nog nästa vecka för skojs skull och se hur länge hon tokspårar, kollegan ska lägga ut ett spår på 8-9km, sa jag att hon är mitt jobb :P:P

Publicerat
  • Författare

Perfekt.. Då får du gå viltspår uppför med min och personspår ner med din vid tillfälle ;)

080925-jaktmarken-bild1.jpg

080925-jaktmarken-bild3.jpg