Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norrlandshund flyttar söderut?? Funkar det

Featured Replies

Publicerat

En liten fundering; jag är på gång att eventuellt få hem en rävhund från norr (Finnstövare), hunden driver mest räv. Hunden är fyra år och har jagar räv från tidig ålder och är starkt präglad på det. Nu till min fundering! RÅDJUR?? hur kommer det bli för en hund som aldrig sett ett sådant, kommer han att bli helt dj...a tokig och driva det tills förbannelse: eller?

Vad tror ni, finns det i över huvud taget en chans att flytta på en hund från rådjursrena marker till marker där det finns gott om det???

Någon???

Publicerat

troligtvis kommer hunden att jaga rådjur.. om inte så har du haft tur och detta är inte helt omöjligt att det händer .

men till din fråga, klart att det går att flytta. kan hända att det kommer att kräva en hel del insats/tid av dig på hunden för att få den syssla med det önskade.

men eftersom hunden är injagad o präglad på räv så kanske det underlättar en aning, såvitt du har räv i markerna.

har du tid o intresse så prova på !!

Publicerat

Det är bara och prova :mad: ...låter ju rätt intressant om den jagat räv så pass bra och det kommer nog att underlätta.

Men var beredd på att råddjur kan bli ett problem i början...men detta kommer nog bort så småning om. ..bara ni har räv på markerna. Och inte bara rådjur...själv så har vi lika lite rådjur och som räv på markerna och då är det inga bekymmer med rådjuren . :mad:

Publicerat

Räv finns det gott om! Eftersom jag sysslat mest med Drever och Tax så vill jag bredda jakten mer och har mer och mer fastnat för rävjaktens tjusning. Dessutom verkar det finnas gott om räv i området där jag bor (Ulricehamn Västra Götaland) och få bra rävhundar. Så investeringen i rävhund kommer kanske innebära mer jakt på nya marker :mad:

I de lag jag är med i finns det ingen, och det är stört omöjligt att fixa fram rävhund med förare, blir oftast bara en eller två gånger per jaktssesong

Tar för övrigt gärna emot tips på vuxen rävhund som säljes eller låtes på foder! Inget är klart förränd det är klart!

• 2 weeks later...
Publicerat

Det blev ingen Norrlandshund, mycket beroende på ev problem med rådjur!!

Det blev en från halland, som inte är så intresserad av rådjur!

Publicerat

fuskare <_< berätta mer om hunden

Publicerat
fuskare :rolleyes: berätta mer om hunden

Schillertik 2 år, alldeles för mycket tid i hundgården, driver räv och hare, men är nog ganska orutinerad(detta skall jag snart ändra på) Bra papper, ja vad mer...underbart psyke, lugn och sansad, redan på plats i hundgårdarna med de andra doggarna :rolleyes:

Publicerat
Schillertik 2 år, alldeles för mycket tid i hundgården, driver räv och hare, men är nog ganska orutinerad(detta skall jag snart ändra på) Bra papper, ja vad mer...underbart psyke, lugn och sansad, redan på plats i hundgårdarna med de andra doggarna :rolleyes:

kul,glöm inte skriva hur det går,vi är nog många stövar ägare som tycker det är kul att läsa om andras! lycka till och kör hårt..