Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Doublé?

Featured Replies

Publicerat

Kom att tänka på en sak när jag jagade duvor senast. Hur definieras en doublé? Hur lång tid ska det vara mellan skotten för att det ska vara en riktig doublé?

Lite kul att höra era åsikter om detta.

Publicerat
Kom att tänka på en sak när jag jagade duvor senast. Hur definieras en doublé? Hur lång tid ska det vara mellan skotten för att det ska vara en riktig doublé?

Lite kul att höra era åsikter om detta.

Två duvor och två skott på en anläggning av bössan?

Publicerat
  • Författare

Även om det är typ 10 sekunder mellan skotten???

Publicerat
Även om det är typ 10 sekunder mellan skotten???

Jag tror nog det går på eget samvete vad man kallar doublé.. har du samvete till att kalla det doublé efter 10 sek så gör du det =) Jag skulle inte klandra dig, och ingen annan heller =) Det är väl ingen skyttetävling? =)

Publicerat
  • Författare

Nä, det är ingen tävling, men jag tänkte mest generellt. Hur definieras en doublé? Har för mig att jag har hört/läst nånstans att det är två döda fåglar i luften samtidigt som gäller, men det är kul att få synpunkter på det.

Publicerat

ingen aning hur en klockren doublé enligt alla konstens regler ska gå till, men kan tänka mig att när två eller flere fåglar kommer in flygande eller flyger upp dock inte nödvändigtvis på hundradels sekunden tillika men någotsånär iaf . o skytten fäller två fåglar efter varandra . vad tiden får vara mellan skotten är ju var o ens tolkning, men går det till 10 sekunder som nämndes så tycker jag det e för länge.. man hinner ju ladda om på den tiden .....

Publicerat

hej. FÖRSTA INLÄGG PÅ DETTA FORUM :P

:D men tillbaka till saken. måste riktigt registrera mig på denna sidan pga denna tråd :D^_^ men. som jag fattat är double 2 fåglar med 1 skott. och sedan finns det "rysk " eller falsk double är 2 fåglar med 2 skott :P-_- rätta mig gärna men så har jag förstått och så har vi använt i mina trakter iallafall.

Publicerat
hej. FÖRSTA INLÄGG PÅ DETTA FORUM :P

:D men tillbaka till saken. måste riktigt registrera mig på denna sidan pga denna tråd :D^_^ men. som jag fattat är double 2 fåglar med 1 skott. och sedan finns det "rysk " eller falsk double är 2 fåglar med 2 skott :P-_- rätta mig gärna men så har jag förstått och så har vi använt i mina trakter iallafall.

Ja, detta stämmer nog. Tycker mig känna igen "reglerna" =) Frågan är om det verkligen är etiskt att sträva efter doublé i det fallet dock.. risken att skadeskjuta fågel nr 2 borde vara ganska stor, om de inte är extreeemt nära.

Publicerat

Jag tycker att en dubblé är två snabba skott och två paketerade fåglar. Vem står med en hagelbössa i anläggning i 10 sekunder efter skott nr 1? Nope går bort.

Detta med två fåglar i ett skott är väl lite tveksamt rent etiskt i vissa fall observera vissa fall..

Mvh!

Publicerat

2 fåglar med samma anläggning och 2 skott efter varnadra direkt t. ex. Doublé på älg om den inte den sista lägger sig i första skottet ifrån studsarn. ^_^

Publicerat
Jag tycker att en dubblé är två snabba skott och två paketerade fåglar. Vem står med en hagelbössa i anläggning i 10 sekunder efter skott nr 1? Nope går bort.

Detta med två fåglar i ett skott är väl lite tveksamt rent etiskt i vissa fall observera vissa fall..

Mvh!

vi i tipp gänget här i töva har alla riktiga dubbler på trut i luften, men det är inget man planerar precis

Publicerat

Filmade i helgen vad vissa kallar "riktig" doublé när jag jagade duva, själv kallar jag det fuldoublé, var inte meningen då i fredags, första duvan svängde av uppåt och korsade linjen för duva två som var på väg neråt. Ska klippa lite i filmerna när jag får tid och lägga upp dem på jaktbilder.se

Annars definierar jag en doublé två fåglar med två skott i samma flock, om man sedan får ta om eller inte kvittar, kom de tillsammans och dör bägge två så är det en doublé. På gåsjakten är det inte ovanligt med quadruppel, två i första smällen när de landat och sedan en med vardera skottet som är kvar i bössan.

Och, nej jag har inga bekymmer med att skjuta sittande fågel med hagelvapnet, däremot har jag bekymmer med folk som tycker det är "osportsligt" eftersom jag inte tycker att ordet sport har med jakt att göra överhuvudtaget.

Publicerat

Att ha två döda fåglar i luften samtidigt ar det närmsta här som jag uppfattar en doublé.

Publicerat
Att ha två döda fåglar i luften samtidigt ar det närmsta här som jag uppfattar en doublé.

Hur definierar du en doublé på markvilt då? :D

Publicerat
Hur definierar du en doublé på markvilt då? :D

2 döda älgar samma gång i luften :D :D

Publicerat

Det gör jag inte! :D

Publicerat
Och, nej jag har inga bekymmer med att skjuta sittande fågel med hagelvapnet, däremot har jag bekymmer med folk som tycker det är "osportsligt" eftersom jag inte tycker att ordet sport har med jakt att göra överhuvudtaget.

Jag har inte heller några problem med det så länge det är en fullt medveten handling. Om man tar en gås sittande och får en till som man inte räknat med på köpet så går det bort, då har man inte haft riktig koll tycker jag och risken för en skammning är stor. När man jagar sjöfågel för vettar är det inte ovanligt att man klipper två knipor i en smäll då de simmar ihop och därefter ytterligare en i uppflog..såvida de inte dyker, då hinner man ladda om och resa sig :D De kommer ofta upp utom håll dessvärre.

En kråka som slår i en grantopp invid uven är klockren, man väntar då in ytterligare fågel sen klipper man den sittande först och därefter vad man nu har i luften. Som sagt, jag har heller inga problem med att skjuta på sittande. Däremot så finns det situationer där jag inte gör det, på de här andjakterna som jag far på i dagarna där skjuter jag inte på en simmande frisk and men det har andra orsaker iofs mestadels.

Mvh!

Publicerat

vad kallas då som jag lyckades med en gång när jag var ung på sjöfågeljakt.. sköt på en kricka sittandes på en liten tuva , och när jag kom fram hittade jag 5 döda fåglar=) dom flög iofs inte men 5 på 1 skott tyckte jag var ganska bra utdelning=)

Publicerat
Filmade i helgen vad vissa kallar "riktig" doublé när jag jagade duva, själv kallar jag det fuldoublé

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12151

Sista sekvensen.

Publicerat

De gånger jag skjutit 2 fåglar med ett skott har varit ren otur där fågel nr 2 flugit in i skottet.

Tycker varkens de e moraliskt eller etiskt, vilket iof betyder samma sak, att se de på ngt annat sätt.

Nä dubblee är 2skott o 2fåglar på en o samma anläggning.

Frågan är bara om man dödar en o skammar en eller rent av båda, är de då inte en dubblee.

Får känslan att vissa antyder det.

För mig räcker det att två fåglar faller i backen på 2 skott o en anläggning.

Skulle de gå ngn sekund imellan fåglarna för inväntande av rätta läget, typ vid uvskytte, anser ja fortfarande att de e dubblee.

Men de e sällan detta medges o man står välan inte o väntar 10sek?

Åtm jag ser till att ha fullt laddat om tiden medger.

Men så är ju detta bara eget tycke o smak.

Fransmän o Italienare har säkert ngn text som beskriver regler för detta, eller.

Publicerat

Amen på det!