Publicerat Augusti 30, 200817 yr Då har dagen i mitt liv äntligen infunnit sig när jag inte längre har en hagelbrakare i vapenskåpet. Bara snygga räfflade pipor på rad, och inget annat. Det som fick mig att ta steget är att jag kommer hyra ett hus inom kort där det finns jaktmöjlighet, och för att inte störa de närmaste grannarna (dryga 300 meter längre bort) i onödan så behöver jag förstås en 22:a (just det Henrik: BEHÖVER en 22:a ). Jag har haft en ganska god kravspec i mitt huvud på hur en 22:a ska vara, och ni som känner mig vet att ergonomi, precision, och icke-vispighet rankas mycket högt. I förrgår ville det sig inte bättre än att jag sprang på en Sako Finnfire Varmint i nyskick på Blocket. Jag ringde säljaren på morgonkvisten och affären gick snabbt i lås med ett mindre prutande avklarat Vad som återstod var sedan att fundera på vilken bössa som skulle få lämna skåpet. Samtliga kulvapen ligger mig varmt om hjärtat, och den som trott att 460:n hängt löst har sannerligen bedragit sig. Den mest "logiska" studsaren att skicka iväg hade vid en första anblick varit Tikka 6,5:an, men jag har för mycket goa känslor för den och efter att ha suttit och längdtrimmat och preppat hylsor en masse till den under min sista semestervecka så var det inget alternativ. Bössan är och förblir en av de vettigaste köpen jag gjort, och planen är att övningsskjuta slut den pipan. Fanns ingen annan möjlighet än att skicka av Beretta Urikan vilka Torsbo igår övertog med öppen famn. En bössa som jag aldrig riktigt kommit överens med då jag tycker att den är för lätt och, just det: vispig. Mitt intresse för jakt med hagel har aldrig riktigt kommit igång sen första rådjuret och räven med min dåvarande budget-Brno-sida-sida anno -99. Möjligen är det så att jag aldrig riktigt gett det en chans, men för mig så är användandet av hagelbössa förknippat med trap- eller sportingbanan, och då känner jag att jag hellre skulle ha en sportskyttelicens på ett slikt vapen. Detta är inget moraliskt ställningstagande vare sig för eller emot jakt med hagel, utan jag anpassar helt enkelt min vapengarderob till min rådande verklighet. Dessutom anser jag mig vara något av en "rifle nut" och dreglade över farsgubbens gamla Winchester- och Normakataloger, Shooter's Bible, och annat sen barnsben, men hagelsektionerna bläddrade jag alltid förbi. Jag reserverar möjligheten att förr eller senare bli "stövar/drever/tax-idiot" och spendera all ledig tid i skogen med en sida-sida eller bock hängande i armvecket Räfflat är godast
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Välkommen i föreningen "The truth , the whole truth , and nothing but my rifles so help me god !" Endast med ett skåp fullt med räfflor blir man en Serious Hunter and a True Rifleman! Inlägg som dessa gör min dag /Micke
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Författare Inlägg som dessa gör min dag Tänkte väl att du skulle tända på detta
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Inte illa alls. En kvalitets 22:a bör stå i varje seriös jägares skåp, dom fjäderklädda trädgårdsterroristerna måsta man ju åtgärda, och då är ju denna ypperlig. Plus att den är så kul och billig att träna med! Vore det inte för uvbulvansjakten, så vete sjutton om det inte bara stod räfflat i det här skåpet också..men det blir ju lite knöligt att skjuta kappor för uven med kulbössa...
Publicerat Augusti 30, 200817 yr .men det blir ju lite knöligt att skjuta kappor för uven med kulbössa... Finns bara viljan finns också vägen Jag har jagat ringduva med bulvaner och 22:a , funkar alldeles utmärkt med den skillnaden att när duvorna har slagit bland bulvanerna så har man max 2sek på sig att skjuta innan dom lyfter. Där om någonstans lär man sig att komma till skott fort /Micke
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Grattis eller vad säger man Böt hagelbössa ifjol efter ha haft samma tidigare i nästan 15 år. Trodde det skulle får fart på hagelskyttet då jag verkligen skjuter mycket bättre med nya Beretta sportern. Kan utan träning skjuta 18-20 på Trapen och kanske 15 på skeet banan, troligtvis skulle det vara ganska lätt att ta sig ytterligare ett snäpp med en "custom made" bössa som det trots allt är.....men nej För det behövs träning och tid, tid skapar man sig om intresset finns....men nej, tyvärr. Känner emellertid att jag skulle känna mig liiite naken utan ett närstridsvapen i garderoben. Den rena hageljakten efter småvilt är borta här hemma då grisen alltid finns med, men ibland är inte en drilling välkommen när man åker bort. Skjuter också en del hårvilt årligen med hagel men då är det oftast via drillingen. En rätt skött hagelsvärm är inget amatör sett att avliva småvilt på. Skall emelllertid börja bråka med Mickel till nästa år om att träffas och skjuta lite, tror vi har liknade syn och är ungefär på samma nivå. Det är ju inte så att det är trist, men kulskytte är roligare. Kanske skulle det få en att rigga lite duvbulvaner också, i år har dom bara samlat damm trots stora mängder duvor utanför fönstret. Sako finnfire är ju en legendar som är lite svår att få tag på har jag förstått, bara att lyfta på mössan. Har du 6 kulvapen nu? Jag hade problem med att motivera mitt 4e.
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Finns bara viljan finns också vägen Jag har jagat ringduva med bulvaner och 22:a , funkar alldeles utmärkt med den skillnaden att när duvorna har slagit bland bulvanerna så har man max 2sek på sig att skjuta innan dom lyfter. Där om någonstans lär man sig att komma till skott fort /Micke Blir liiiiiite knöligare när vinkeln är 50-60 grader uppåt i skyn...
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Tyckte det såg ut som han bara har fyra vapen.....för mig skulle hagelgevären bli kvart sist(drillingen) skulle tro att men kommer till korta vid rävgrytet, jakten på fågel med stående och stötande fågelhundar. Fick ge bort en bössa nyss för att få plats med ett sjätte vapen....en 6,5 Tikka som kröns med Bausch & Lomb 4-12...fick en ide om att men inte kan vara utan en toppfågel....pyrschar studsare så så fick det bli hade redan kikaren som låg och skrotade. Har studsaren på inplastning nu sen blir hon förmodligen inskjuten med 7 grams scenar... Men det är väl olika i kommunerna hur det går att få 5-6 vapnet.
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Kan väl bara säga som så...... beklagar !!!! ... du är numera bara en halv jägare !!!
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Ack så många vilsna själar som irrar i mörkret..... Vänd eder med förtroende till Pastor Mauser! jag skola få in eder på den rätta vägen.....den hagelfria vägen! /Micke
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Ack så många vilsna själar som irrar i mörkret.....Vänd eder med förtroende till Pastor Mauser! jag skola få in eder på den rätta vägen.....den hagelfria vägen! /Micke Ursäkta om jag spammar din tråd Exabit men jag känner att sanningen måste fram. När herr Mauser gästade mig i vintras gnistrade det en glöd i hans ögon när han fick stå på pass med hagel så att det sken värre än den värsta fullmånen! Han riktigt myste av varenda minut på pass och han viskade till mig när vi brytit jakten något i stil med att han nog skulle skaffa en drever och en torparbössa för det var jakten med stort J..
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Författare Ja, det finns många åsikter om detta, och var är ju salig i sin tro. Ska förtydliga att jag nu kommer ha 6 kulvapen på jaktlicens. Hade jag inte haft full garderob så hade hagelbössan fått stanna vid införskaffandet av 22:an.
Publicerat September 3, 200817 yr Ursäkta om jag spammar din tråd Exabit men jag känner att sanningen måste fram. När herr Mauser gästade mig i vintras gnistrade det en glöd i hans ögon när han fick stå på pass med hagel så att det sken värre än den värsta fullmånen!Han riktigt myste av varenda minut på pass och han viskade till mig när vi brytit jakten något i stil med att han nog skulle skaffa en drever och en torparbössa för det var jakten med stort J.. Halt! Det som gnistrade i mina ögon var saknad! saknaden efter ett riktig vapen-ett sånt med kikarsikte på Som du vet så svalde jag stoltheten och tog skammen enbart för att få träffa dig /Micke
Publicerat September 3, 200817 yr Jag reserverar möjligheten att förr eller senare bli "stövar/drever/tax-idiot" och spendera all ledig tid i skogen med en sida-sida eller bock hängande i armvecket ...det räcker för mig. Hagelsprutan är det sista som lämnar detta hemmet - således även efter mig själv... Förutsättningen för att tycka om hagelvapen är utan tvekan en bra hund! Har man inte det, så är jakten med kulgevär det enda som kan ge någon själslig utdelning.