Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur behandlar ni era torn?

Featured Replies

Publicerat

Om man nu inte bygger i tryckt virke, är det lönt att använda t ex Cuprinol etc?

Om man vill dämpa nyansen i virket, vilken typ av färg är lämplig?

Publicerat

Spillolja!

/ :D

Publicerat
Spillolja!

/ :D

Du är inte ensam Hylsan, kör spillolja rätt över (naturligtvis biodynamisk) :D

• 4 months later...
Publicerat

Det här ser ut att va en bra behandling. :rolleyes:

Här kommer några bilder.

Torn1.jpg

Torn.jpg

Veranda.jpg

Inne.jpg

Utsikt.jpg

Ute.jpg

Rätt skaplig komfort.

Publicerat
Spillolja!

/ :rolleyes:

Finns nog inget bättre

Publicerat
:rolleyes::P:D;)B) B)
Publicerat

Har aldrig behandlat något, men väl byggt i tryckimpregnerat några stycken. :P Dom står länge men det blir dyrt i längden om man ska bygga alla i tryckt virke. :rolleyes: Finns en del som bygger i gran- & furslanor som finns i dess närhet där tornet ska uppföras. Dom brukar barka det en del så att stammen ska ventileras och inte ruttna.

Publicerat

Blandar man 75% spillolja, 20% linolja och 5% balsmaterpentin så sugs smörjan in bättre i träet samtidigt som man får en torrare yta som inte kletar. Givetvis gör jag inte så eftersom man inte får använda spillolja utan den skall destrueras... :rolleyes:

Publicerat

Jag köpte en hink billig grön färg och smetade på. Ser rätt trevligt ut om jag ska vara ärlig.

Publicerat

Behandlar inte alls, har hitils byggt i granslanor men på sista tiden övergått till sågat virke( Gudrun )

Har behandlat ett par tre torn i någon suspekt mörkröd färg som man rärgar splint med. :P Funkade rätt bra.

/Lasse

Publicerat
Blandar man 75% spillolja, 20% linolja och 5% balsmaterpentin så sugs smörjan in bättre i träet samtidigt som man får en torrare yta som inte kletar. Givetvis gör jag inte så eftersom man inte får använda spillolja utan den skall destrueras... :)

Har hört att man kan blanda i lite diesel i spilloljan... Var en gubbe vid namn farfar som smorde stockarna på gården med det... Tur det är preskriberat :D Men stockarna var kanonfina å torkade bra... Egentligen så är det bäst med slanor av hels segvuxna granar.. Håller skitlänge å tål vatten... Men det ids men ju inte så vi bygger av allt möjligt virke vi får tag i.. gammalt formvirke var sista laddningen vi FICK!! :D Hyvlar 2 tum 3 och 2 tum 4... REJÄLT! B) Värsta golvt jag slagit upp var 2 tum 8!!! Det såg helt sanslöst ut det tornet :wub:

Publicerat

Frågan är väl om det är lönt att behandla tornen med något.

Man behöver ändå bygga nya och ev. flytta runt en del torn.

Flyttningar och ikullblåsningar sliter mer på tornen än tidens tand.

Ungefärlig livslängd:

Obehandlat sågat virke ca 8-10 år

(1 gång) Målat sågat virke ca 10-12 år

Tryckt virke ca 12-15 år.

Lyft upp benen på en sten eller liknande så ändarna har chans att torka annars kortare livstid.

Källa: egen erfarenhet.

/Rune :wub:

Publicerat

Ungefärlig livslängd:

Lyft upp benen på en sten eller liknande så ändarna har chans att torka annars kortare livstid.

/Rune B)

Har du de Rune ? Personlig erfarung menar jag då . :D:wub:

Publicerat

Ungefärlig livslängd:

/Rune :wub:

Nej det är sant. Tror inte riktigt på det där med att behandla tornen. det är möjligen golvplankorna man kan behandla. Stolparna brukar i regel hålla längs, framförallt om man kör med segväxta granslanor. Det ena tornet vi bytte ut i år är lätt 15-20 år och har stått i en blötmyr. Det såg helt sanslöst rangligt ut men då vi skulle riva det fick vi knösta rejält... Bygg aldrig av björk dock, håller inte alls lika länge. Behandlar man tornen med färg så kommer dom ju inte att kunna torka mellan regnen på samma sätt som en vägg kan få fuktproblem om man målar fel. Jag tror det i slutändan bara är att bygga nytt och hålla efter tornen så dom är säkra att ta sig upp i.

Publicerat

Föresten så bör ju gubben på bilden skaffa sig en rostfri bössa med plaststock om han ska sitta där och vakta på hjortarna!!! :D:wub:

• 2 weeks later...
Publicerat

Och vad ni än gör så tjära inte stolparna om ni har gris på marken :blush:

Publicerat

Jag har behandlat våra med en blandning av kokt linolja och balsamterpentin, har för mig det var 1 del linolja + 3 delar terpentin. Jag har ingen aning om hur mycket längre tornen kommer hålla av det men dom har inte blivit mörkare än och dom har varit ute sen i höstas.

Publicerat

Bygger dom av tryckimpregnerat trä, håller tillräckligt länge.