Publicerat Augusti 30, 200817 yr Håller på att fodra in till en ny åtel på en gammal äng som numera fungerar främst som "viltåker", även om vi inte planterar någon foderväxt på platsen. Grisarna går med jämna mellanrum på platsen och bökar. Ängen är på ca ett halvt hektar med tät unggranskog ( från vilka växlarna mynnar) på två sidor, lite glesare blandskog på en sida och ett dike med en ridå av björk och gran på ena långsidan. Jag hade tänkt att placera tornet på andra sidan diket på en intilliggade betesäng, ca 45 meter från åteln. Tornet kommer att ligga bra i vind och med bra sidoljus från solnedgång. Har tjärat ett par träd och lagt ut ca 5-6 kg havre och ärtor samt ett par hinkar äpplen. Bör man i början braka på med ännu mer foder än den vanliga mängden man hör om, dvs 3-4 kg per dygn? Kan det vara en svår tid att fodra in vildsvinen, nu när det finns mycket att äta i skogen? I närheten finns ett par bok- och ekbackar där jag sett de färskaste spåren. Hur länge kan det dröja innan man får svar på om platsen är lämplig?
Publicerat September 3, 200817 yr Håller på att fodra in till en ny åtel på en gammal äng som numera fungerar främst som "viltåker", även om vi inte planterar någon foderväxt på platsen. Grisarna går med jämna mellanrum på platsen och bökar. Ängen är på ca ett halvt hektar med tät unggranskog ( från vilka växlarna mynnar) på två sidor, lite glesare blandskog på en sida och ett dike med en ridå av björk och gran på ena långsidan. Jag hade tänkt att placera tornet på andra sidan diket på en intilliggade betesäng, ca 45 meter från åteln. Tornet kommer att ligga bra i vind och med bra sidoljus från solnedgång.Har tjärat ett par träd och lagt ut ca 5-6 kg havre och ärtor samt ett par hinkar äpplen. Bör man i början braka på med ännu mer foder än den vanliga mängden man hör om, dvs 3-4 kg per dygn? Kan det vara en svår tid att fodra in vildsvinen, nu när det finns mycket att äta i skogen? I närheten finns ett par bok- och ekbackar där jag sett de färskaste spåren. Hur länge kan det dröja innan man får svar på om platsen är lämplig? Hej Du har gjort rätt tror jag, tjäran skall locka svinen till platsen, inte maten i den här tiden. Beroende på vilket foder du kan få tag på, satsa på något riktigt attraktivt (majs, ärtor) i mindre mängder istället för sämre i bulk. När du väl har grisarna stationära, ha inte för bråttom med att skjuta utan låt dom bli komfortabla ett par veckor. Jag har förmånen att komma över slaggprodukter från maltindustrin (maltdamm) gratis är det ett bra komplement i tider av mogna grödor. Men annars ligger min ärtutfodring på ca 1,5-2 kg per automat och dygn, skall jag sitta en helg förbereder jag med lite extra bröd. Blir för dyrt annars med 7 automater. Nu kostar det mig ändå närmare 7-800 i månaden. MVH
Publicerat September 6, 200817 yr Håller på att fodra in till en ny åtel på en gammal äng som numera fungerar främst som "viltåker", även om vi inte planterar någon foderväxt på platsen. Grisarna går med jämna mellanrum på platsen och bökar. Ängen är på ca ett halvt hektar med tät unggranskog ( från vilka växlarna mynnar) på två sidor, lite glesare blandskog på en sida och ett dike med en ridå av björk och gran på ena långsidan. Jag hade tänkt att placera tornet på andra sidan diket på en intilliggade betesäng, ca 45 meter från åteln. Tornet kommer att ligga bra i vind och med bra sidoljus från solnedgång.Har tjärat ett par träd och lagt ut ca 5-6 kg havre och ärtor samt ett par hinkar äpplen. Bör man i början braka på med ännu mer foder än den vanliga mängden man hör om, dvs 3-4 kg per dygn? Kan det vara en svår tid att fodra in vildsvinen, nu när det finns mycket att äta i skogen? I närheten finns ett par bok- och ekbackar där jag sett de färskaste spåren. Hur länge kan det dröja innan man får svar på om platsen är lämplig? I regel gäller vid åtlarna att vi bara skall använda av oss foder i mindre mängd för att locka till oss grisarna, inte att föda upp dem. 2-4 kg/dygn är helt okey! I mitten av september, i de södra delarna av sverige släpper ekollonen och då blir det genast svårare att locka fram dem på åtlarna. I år ser det ut som om det blir mycket av den varan så räkna inte med mycket besök på åtlarna framöver. Platsens lämplighet beror på många olika faktorer. Ibland måste man prova sig fram innan det rätta stället hittas. Många gör fel med att bygga koja/torn på första bästa stället de tror på. Börja bara hellre med foder och tjära på olika ställen på marken för att se vilken som får mest besök. Det kan ta några månader, men det är värt mödan att vänta så åtel/koja hamnar på rätt ställe.
Publicerat September 21, 200817 yr Nu har det varit gris framme, på stället som jag beskrev ovan samt även ett annat ställe längre in i skogen! Nu sätter jag ut håltunnor och börjar snickra ett par kojor.
Publicerat Januari 14, 200917 yr I söndags trillade så den första grisen på en av mina åtlar, en fin fläckig gylta på ca 50-60 kg I och med tjälen har besöken varit mer regelbundna och jag har kunnat gå efter åtelklockan rätt väl. Detta var femte gången jag satt. Två gånger tidigare har det varit gris framme men första gången ville jag inte skjuta utan endast studera och andra gången var det för mörkt. Tredje och fjärde gången låg vinden lite fel. Har två eller möjligtvis tre grupper som besöker mina två åtlar nu, inklusive en stor galt. Om det klarnar lite ikväll sätter jag mig på den åteln där jag inte har skjutit. Där har varit stadig aktivitet i tre veckor nu så det ser rätt hoppfullt ut! Sköt med Oryx 13 g 30-06 genom ena bogen, genom både hjärta och lungor, ej genomskott, på ca 45 meter. Grisen lade sig direkt. Extra skönt att slippa gå efter första grisen.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Kanon. Jag sköt en i liknande storlek med samma amm. Skottet satt i femettan, ej genomskott! Lite fakta om fläckiga grisar: Många vill ha det till att dom är besläktade med de s.k. Linderödsgrisarna, men fläckigheten kan i de flesta fall vara ett tecken på inavel. Det kan bli en fläckig gris tillsammans med flera rätt färgade i samma kull. Den jag har sett på våran mark var fläckig redan när hans syskon var randiga. Kolla på youtube, http://se.youtube.com/watch?v=k1CRotYbdks Men grattis till en bra åtelplats.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Tack ska ni ha! Det bästa är att bägge åtlarna har varit besökta varje natt sedan i söndags. Av avtrycken att döma var galten framme där jag sköt gyltan redan på månagkvällen. Verkar dock inte klarna till kvällen. Får hoppas på imorgonkväll!
Publicerat Januari 14, 200917 yr Grattis till grisen. SJälv har jag en nystartad åtel som nu efter ca 1 månad bara har presterat ca 50 k majs på marken Men jag är inte så orolig , de kommer /Lasse
Publicerat Januari 17, 200917 yr Grattis till första grisen! Något du aldrig kommer att glömma. Ni verkar ha en hel del grisar och åtlarna ser också ut hamnat rätt. Här har det varit dåligt med besök på åtlarna sen ekollonen föll i mitten på september. Det blir en och annan gris ändå, men det kräver mer nu att ta reda på när de kommer. Har du inte funderat på en åtelkamera? Ett bra hjälpmedel att räkna ut när de kommer och även vilka grisar det är.
Publicerat Oktober 20, 20196 yr Riktigt fläckig och fin, grattis! Jag är själv nyfiken på vad du anser om mängden majs i början, hittade denna där det står att man ska vara sparsam med majset i början då det är risk att man bara slösar bort det annars? http://jaktlyckan.nu/hur-man-anlagger-en-atel/