Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lackborttagning.

Featured Replies

Publicerat

Köpte en Beretta 686 Silver Pigeon Sporting för en månad sedan och den har lackad kolv och stock. Så nu är frågan hur får jag bäst bort lacken för att kunna oljebona den? Finns det någe supermedel eller är det bara slipning som gäller? Och hur gör man då med nätskärningen?

Tacksam för svar!

Publicerat

Nu är jag ju en gammal!! man men förr fanns det ett medel som hette BUMS. Tog färg/lack. Penslade på medlet lät verka en stund och sedan skrapade man bort det. Behövdes ibland 2 behandlingar.

Publicerat

BUMS är nog lite för farligt för att få säljas till privatpersoner har jag för mig. Men kan säkert inhandlas lite på sidan om från rätt kontakt.

Men BUMS är ju inte bättre än en egenblandad lösning av kaustiksoda och tapetklisterpulver! Det sistnämnda blir mitt tips! Det är dessutom billigare!!

Men är det en riktig 2-komponentslack så är det nog bara sandpapper å tålamod som gäller!!

Man lyckas oftast lösa upp lacken vad det än är för sort...men en riktig lack stannar sedan i stadiet kletig/klibbig och måste likt förbannat slipas bort!

/Henke

Publicerat

Håller med Henrik O.

Kaustiksoda, tapetklisterpulver och vatten blandat till en go gele som penslas på bössan och får verka en stund.

Sedan skrapa försiktigt med en japanspacket och lite stålull...

-Det gör nog jobbet...

Men för allt i världen AKTA nätskärningen!!!!

Publicerat

Jag har tagit bort lack på X-antal kolvar (sommarjobbade en gång på Fritid & Vildmarksliv och fick slipa och olja in kolvar)....vad jag brukade göra, är att använda en vanlig varmluftspistol och en plåtskrapa.

Värm lacken tills den blir bubblig/klistrig och skrapa bort den med skrapan, AKTA DIG för att bränna kolven!!...går snabbt och är enkelt, sen går man på kolven med lite sandpapper tills man får den yta man är nöjd med....och slutligen olja in den tills den inte tar åt sig oljan.....det sistnämda tar mest tid, men det får det lov att göra, man ska inte slarva med sånt.....vid nätskärningen är det jättelätt att bränna topparna på dessa, värm ytterst försiktigt och använd en tandborste med hårda strån som du sedan klipper av till knappt hälften för att borsta bort lacken.

Lycka till! :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur har det gått Tolle?

Jag är nyfiken för jag skall oxå ta bort lacken på min Silverpigeon och olja till våren är det tänkt.

/Peter