Publicerat September 6, 200817 yr OK, den gode herr Hipshot krävde av mig en berättelse om ett vildsvin jag fällde för ett par veckor sedan. ...i denna tråd alltså Jag var ute för ett par veckor sedan men tänkte prioritera räv framför bock. Åkrarna runt Linda - en närliggande gård - mejades och det ligger sädesrester i drivor, det borde varit byst med räv i krokarna där. Jag skrotade runt däromkring men tyckte att det var för stökigt med skördetröskor och larmande av olika slag, så jag tänkte kolla vallen vid en viltåker vi har i markens norra kant. Nähej. För högt gräs för att passa på räv, satte mig där en stund och lockade men ingen mickel. Jag omgrupperade mot Linda och gick ut vid ett grindhål vid en stor vall, tog höger och satte mig i kanten vid ett större slånbärsbuskage, med viss utsikt mot markens västra gräns. Till min högra sida såg jag, några hundra meter bort, skördetröskorna som röjde omkring. Min rygg som sagt mot snårskog och slånbär och detta avsnitt slutar i en spetsig udde 300 meter västerut. Uddens spets är "pass 13". En skördetröska, två traktorer med släp, två pickuper var som sagt ute på fältet mot västra. Och där kommer en BJÖRN, eller är det en enorm hund? Den springer med god hastighet mot pass 13 men tar inte min sida om udden utan utan viker av mot Linda gård. Det är ett vildsvin - kropp som en sugga tyckte jag men huvud som en galt. OK, den var helt ensam i alla fall och därför lovligt byte. Tänkte snabbt: den kansker inte vill in till Linda gård, den kanske ryggar och går tillbaka? Jag tar mig skapligt snabbt mot pass 13 och jag ser att vildsvinet gjort detsamma - men jag har vinden på rätt sida och vi når pass 13 - uddens yttersta spets - precis samtidigt. Jag såg den GENOM SLÅNBÄRSSNÅREN komma mot uddens kant när jag hade några meter kvar, men var tvungen att ta mig framåt för den skulle nog inte visa mig någon profil om jag verkligen inte gick framåt. Alltså, det är sällan man skjuter storvilt på smygjakt på 3-4 meters håll men så blev det nu :-) Vaddå riktmedel? Jag hade en belyst storzeiss på 9,3:an men det var ett rent volleyskott, jag hade till och med benstöden utfällda och som sagt, hade detta varit stenålder och jag hade haft spjut... hade resultatet varit detsamma. Den försvann som skjuten ur en kanon (tja, jag sköt med 9,3:an så den sköts ju i alla fall MED en kanon) västerut, jag repeterade in en ny patron och siktade på svansen och den gick omkull kanske 70 meter ut från skogsudden. Det sista skottet kändes som en fetmiss, det gick lite snabbt där och den var på väg till gänsen... det blev en rispa på vänster sida på grisen men som tur var blev det inget klassiskt "San Fransisco Bullseye". OK, snackade lite med bönderna som skördade och de var mycket nöjda, och jag bad dem hjälpa till med bärgningen av grisen. De tyckte att det skulle gå bra men de lämnade WO på detta sedan, kanske för mycket att göra i skördetider. Nåja, jag satte ett spännband runt grisens huvud, tog bilen till skottplatsen över den mejade åkern, och släpade den till jaktkojan i 10 km/h - där har vi vissa "halgar" man skulle kunna använda. Med två spännbands växelvisa hjälp kom dock grisen upp i luften i tvåhugget och var sotad och urtagen någon stund därefter. OM den vägde 100 vet jag inte, men när jag hängde mig i lina för att hissa upp grisen över en bjälke så gick det bara så långt som till att nästan hela grisen lyfte, det tog stopp när grisens huvud skulle upp.. Jag väger 92 + kläder. När man tänker efter... Grisen sprang 70 meter. Jag befann mig 3 meter bort när jag sköt. Man kanske inte är så smart egentligen :-) Andra grisen jag skjutit i mitt liv så detta var en STOR upplevelse, särskilt detta att fälla ett storvilt på smygjakt på 3 meters håll är ju något som gör en upplevelse ganska tät... Några bilder: http://berg-orrberg.ownit.nu/gris Patronen jag lagt in på sista bilden är en 9,3x62, för storleksbedömningens skull :-)
Publicerat September 7, 200817 yr Grattis! En riktig hårresare, du ska väl som du skrev, vara glad för att den sprang från dig och inte över dig efter första skottet