Publicerat September 7, 200817 yr Igår gick våran Ösa, alias Fjant godkänt GAS prov i konstgryt. Godkänd grytdel med full poäng till tyskprovet samt godkänd vattendel och skottfasthet. Var ju inte världens bästa förutsättningar då alla tre terrierna smet ner till ett gryt i fredags eftermiddag. Det äventyret resulterade i en ledbruten Fjant med två hål rakt igenom ena örat samt en rejäl fläskläpp, Bonzan hade ett rejält jack i nacken och några på sidorna och Diesel var mest blåslagen. Trodde det var kört med att starta henne men hon kryade på sig rejält till morgonen så vi körde på. Hällregnade under hela provet men det gick ju bra ändå. Hon hade lite dålig skallgivning eftersom hon mest låg och morrade och försökte slita bort gallret för att komma åt grävlingen men han drog inte av något för det eftersom han såg vad han behövde. Så det blev en lyckad dag. Drevdel skog är nästa prov som gäller.
Publicerat September 7, 200817 yr Jag sitter i samma sits som dig, har godkänd vatten-skott-gryt del av tyskprovet. Finns det några fördelar att gå skogs jämfört med fältprov? EDIT: Grattis förresten !
Publicerat September 11, 200817 yr En annan fundering. Min hund har haft fullkontakt med grävling 1 gång tidigare, detta vid omkring 8 månaders ålder, hon pick då endel pisk men hade tveklöst gått ner igen om jag inte hade tagit henne, hon var då nere ca 15 minuter. Nu är hon 15 månader och jag har kört henne i låda ca 5-6 gånger. Även släppt i nedslag så hon fick söka ut i ett naturgryt, då var hon nere ca 15-20 minuter (grävlingen redan skjuten). Så till min fråga, är det att föredra att släppa i nedslag med gången blockerad bakåt så man har kontroll på situationen eller är det lika bra att släppa vid utgången utan att man har grävt? FC, Hector & Co?
Publicerat September 11, 200817 yr Har god erfarenhet med ett par av mina tyskar av att släppa i nerslag som en annan hund hade fått grimbartar stoppad i. Man hare bra koll på hur hunden börjar jobba med grimbart emedan vi inte har grimbart i konstgryt. Hunden fick också lära sig att gräva fram grimbart då dom ofta "skyfflade" fast gången.
Publicerat September 11, 200817 yr tycker iaf det är bra sätt att ha kontroll över situvationen med att släppa i nerslaget, lite så vi jagar in hundar iaf, men ofta därför man vill se hur den jobbar,men absolut släppa så hunden lär sig söka ut senare när den mognat och verkar klara få fast grävlingen.. men ibland behöver hunden push i början och sen äre alltid roligt för att få unghunden att tro man skjutit tack vare den
Publicerat September 11, 200817 yr Tack för snabba svar, det uppskattas. Kommer med rapport framöver vare sig det blir en lyckad eller misslyckad sådan .
Publicerat September 11, 200817 yr Tack för snabba svar, det uppskattas. Kommer med rapport framöver vare sig det blir en lyckad eller misslyckad sådan . man måste misslyckas några gånger för kunna göra det bra sedan vi intresserade följer självklart grytkompisar
Publicerat September 14, 200817 yr Inte mycket nytt, vi sköt en grävling för kompisens tysk, sen gick vi tomma med min i 4-5 gryt, hon sökte iaf bra, en klen tröst, detta var i lördags. Idag var jag ute och lallade, hittade ett gryt med stenar i 1-5 tons klassen. Jag sa till kompisen att "här släpper jag aldrig" några minuter senare kom tyskan ut ur ett av hålen . Vilken djävla flyt att det för tillfället var tomt.