Publicerat September 7, 200817 yr Jag ska göra mig av med 375:an och skaffa mig en lättare och framförallt kortare pang till hundförarjobbet. Snackade med en smed som är tänkt att anlitas för jobbet och han rekommenderade m98 alt. 1640 då han ansåg att lådan är bättre att bygga på i alla avseenden jämfört med exempelvis m96:an. Nu till frågan, läste i en tråd där det nämns en massa om small ring kontra large ring, 146, 246 osv bygger på m98..... samt en massa annan grekiska. Kort och gott, vad skiljer dem åt? Tanken är som sagt att bössan i färdig form ska vara lätt och kort och kalibern är tänkt till att vara 9,3 och då gärna x57 för att hålla piplängden till ett minimum. Vore tacksam för många och långa svar . Mvh Hog
Publicerat September 7, 200817 yr Skilnadden på en largering och en smallring är egentligen bara muttern där pipan sitter fast.En HVA 1640 är ingen 98a den är en egen konstruktion som är snarlik 98an. I ditt fall skulle jag nog leta upp en HVA 146 eller 640. 640 kan även förekomma med 96 mekanism. Anledningen att jag rekomenderar 98an är att det finns ett stort urval av tillbehör och resevdelar. Inget till 98an passar utan stort besvär på 1640. Och dom ynka gram de skiljer i vikt är försummbart. Med delar och tillbehör menar jag trycken,kolvar och andra atiraljer. Och om du inte hittar en 9,3a i skapligt skick kan jag varmt rekomendera 8X57IS. Jag har en kortad till 470mm pipa. Och den skjuter som en gud. Jag monterade även nya öpna riktmedel och ett vridmontage till kikaren. Bössan kostade inte 5000:- med inköp. 46,146,246,640 är modell nummer
Publicerat September 8, 200817 yr Detta var en intressant tråd, jag hänger på Jag har en gammal 30-06a som ursprungligen är en gammal engelsk militär. Jag ha ingen koll på olika gamla mausermekanismer men fick kommentaren på skjutbanan att "det där är ju en 98-mekanism, en RIKTIG bössa". Då öppnades i mina ögon möjligheten för att hitta reservdelar och modifieringar. Det borde tex gå att montera ett riktigt bra tryck. Jag antar att vilken vapenhandlare som helst kan bekräfta om det verkligen är en m98 eller inte, frågan är om det är svårt att meka själv montera tryck etc, finns det andra förbättringar som rekommenderas? Går det att hitta en helt ny stock, och i så fall var?
Publicerat September 8, 200817 yr Detta var en intressant tråd, jag hänger på Jag har en gammal 30-06a som ursprungligen är en gammal engelsk militär. Jag ha ingen koll på olika gamla mausermekanismer men fick kommentaren på skjutbanan att "det där är ju en 98-mekanism, en RIKTIG bössa". Då öppnades i mina ögon möjligheten för att hitta reservdelar och modifieringar. Det borde tex gå att montera ett riktigt bra tryck. Jag antar att vilken vapenhandlare som helst kan bekräfta om det verkligen är en m98 eller inte, frågan är om det är svårt att meka själv montera tryck etc, finns det andra förbättringar som rekommenderas? Går det att hitta en helt ny stock, och i så fall var? www.midwaysverige.com =)
Publicerat September 19, 200817 yr Jag har en kortad till 470mm pipa. Och den skjuter som en gud. Jag monterade även nya öpna riktmedel och ett vridmontage till kikaren. Bössan kostade inte 5000:- med inköp.46,146,246,640 är modell nummer Stocken! Har du några bilder på din bössa? Har precis köpt en likadan och funderar på vad jag ska göra med den. Vilka riktmedel har du monterat? /Må
Publicerat September 19, 200817 yr Stocken! Har du några bilder på din bössa? Har precis köpt en likadan och funderar på vad jag ska göra med den. Vilka riktmedel har du monterat?/Må Jag har tyvär ingen kamera mer än i mobilen så bilder blir lite svårt. Nu har jag mixtrat lite mer än nödvändigt med min. Då jag hadde ett apelvrid till något annat märke liggandes. Så blev det att jag byggde om bössan efter montaget. Men vanliga Leupold QR finns och funkar bra. Jag har modifierat en orginal Husqvarna jaktdiopter och monterat den på fästet till siktesbladet och monterat ett högre korn. Pipan är som nämt kortad till 47cm. Och orginal bokkolven har fått en 20mm limbsaver. Då jag har en sabbad axel och fått skjutförbud av docktorn. Kikaren är en lågförstorande Leupold. Nu har jag balanspunkten ca 20mm in på underbeslaget framifrån räknat. Och det lilla skrället väger knappt 3,2kg med kikare (laddad). På 80m med mina hemladdade har jag en spridning på 20mm med 200gr accubond och en hastighet på 754m/s
Publicerat September 19, 200817 yr Låter väldigt fint. Synd att du inte har nån vettig kamera... Med den korta pipan, får du nån mynningsflamma som är i vägen? /Må
Publicerat September 19, 200817 yr Låter väldigt fint. Synd att du inte har nån vettig kamera... Med den korta pipan, får du nån mynningsflamma som är i vägen? /Må Jag blir inte störd av flamman. Pm a mobil nr så kan jag skicka en bild eller två.