Publicerat September 7, 200817 yr Vapex hade ingen Accubond 150 grain för vilken jag har ett fungerande recept så jag tvingades välja en annan kula. Sköt med Hornady i .243:an och det gick ok så jag slog till på en ask Hornady Interbond 150 grain i stället, tänkte att jag kunde köra samma recept typ. Laddade idag tre provskott, en omgång med Accubond receptet samt tre där jag backade ett grain med Vv 140 krutet till 46 grain. Patronlängden blev den samma dvs 73 mm. Åkte och sköt.. Provskjutningen gick uselt, mygginvasion gjorde att det inte gick att finskjuta så jag håll i så gott det gick och kastade iväg 6 snabba för att kunna ta mej därifrån fort. Resultatet var sisådär en STOOOOR treklöver på runt 45 mm typ. Noterade även en antydan till utsmetad tändhatt för 47 grainsladdningen så jag tror den går bort av det skälet. Så 46 grain är vad som gäller. Nu är frågan, öka eller minska friflykten? Mbbomahn hade ett fungerande recept som jag fått från Örjant och han hade laddat kulan till 70.2 mm och fått 30 mm grupper såvitt jag fattade.. Såg någon annan signatur här som laddat samma kula och han hade ökat patronlängden och erhållit ett bra resultat så det var min första tanke. Kan nog öka ngn eller ngr mm innan magasinet börjar ta emot.. Men öka eller minska? Vad är den sammlade kunskapens förslag? Vapnet är en Sako Finnlight och kalibern är .308. Ska försöka fixa detta i morgon så ngr vettiga tankar under kvällen/morgonen skulle uppskattas enormt! Mvh!
Publicerat September 7, 200817 yr Verkar vara riktigt många som har precisions problem med Interbond 150 gr, inkl. jag själv. Jag laddar mina med 48 gr N540 (OBS! Het laddning!). Dock med ca 4 mm friflykt, magasinet tillåter inte längre patroner. Laddningen skjuter pissdåligt, men den får duga under höstens älgjakt.
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Har inte orkat mäta friflyckt i bössan med den här kulan, den hanteringen känns lite meningslös då jag iaf begränsas av magasinslängden... Slutar nog med att jag laddar två varianter, en kortare och en längre, så får vi se hur det slutar. Mbbohmans recept satte allvarliga myror i huvudet på mej, läste någonannan stans att någon ökat längden på patronerna och fått ett bra resultat.. Blir till att testa idag. Men jag är ffa nyfiken på om andra fått kulan att skjuta bra så shoot! Mvh!
Publicerat September 8, 200817 yr Men åk å skjuuuuuuut nu då! Kan ju ha med skiten bakom skaftet också
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Nehe inget kul alls detta.. De längre pluggen, 74 mm spred runt 50 mm så de går fetbort. De kortare, 70, något sprider i sidled men håller samma höjd. Strax under 40 mm. Ser helt enkelt förjävligt ut på ren svenska men nu är jag less så nu får det vara så här. Duger för jakten även om det ser för tråkigt ut. Laddar upp ngr så jag har för jakten...sen kör jag vidare med mina 4 Accubond som jag har kvar så får vi se vad som händer. Möjligen att jag ska testa en laddning med Norma 202 som jag har en skvätt av och även backa på Vv 140 krutet för jag tycker mej se trycktecken även på 46 grain. Kan dock konstatera att de är ett helvetes drag i skiten, bankar och stöter rätt rejält när man skjuter. Mvh!
Publicerat September 8, 200817 yr Gör en galen grej, tippa i 42 grs n202 och samma längd som innan, 70.2 mm. De pinkar nog inte mycket krokigare än med 46 grs. Nu måste jag ut å kolla om äppelpajen är klar i köket
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Ok gjort det, orkar inte provskjuta nu dock. Såg ett annat recept på 202 som jag testade även på skoj.. känns inte som jag behöver spara på kulorna precis Satte ihop 15 stycken med 45,5 grain Vv 140 krut 70,5 långa. Spelar ingen roll hur kass de skjuter, torde kunna dräpa en gris på 100 meter iaf. Lägger ned skiten nu! Mvh!
Publicerat September 9, 200817 yr jag kör med 44grs norma 202 bakom mina hornady med gott resultat samme
Publicerat September 11, 200817 yr Författare Inte hunnit provskjuta de sista testerna, laddade två olika recept med 202. Föredrar finnkrutet av någon anledning, gillar kg förpackningarna.. Kanske hinner ut ikväll.. Mvh!