Publicerat September 7, 200817 yr satte mig på pass denna regniga kväll i förhoppningen att skjuta mig en bock på min farbrors mark.....satt väll någon timme i ösregnet men med tak på tornet mådde jag ganska väl. get och kidde kommer springandes och är riktigt stressade och rädda för någonting.....kändes lustigt och 5 minuter senare ser jag en gris 70 meter bort! jag blev HELT SJUKT STÄLLD.....då jag aldrig sett en gris förrutom nere i skåne och nu befann jag mig 3 mil söder om jönköping småland.......nåväl var tvungen att få ner puls samt bestämma vad de var för gris innan jag skulle göra mig beredd att skjuta......enligt min uppfattning en gris i 80 kg klassen kanske, gylta eller galt men kändes något mer åt galthållet....den stod o smackade och kollade åt mitt håll och var ganska nervös då jag började sikta in mig.......när läget kom med ren bredsida hade jag sjuk puls och bössan gick av.......repeterade snabbt och såg grisen ligga o sparka bakut på rygg.......ville inte skjuta ett andra skott då jag inte såg var som var fram och bak pågrund av gräset.......de gick 15 min innan jag och min farbror gick fram o kolla......tydligen hade den stått och mumsat på en hög me äpplen som jag inte lagt märke till......jag trodde ju bergis att de låg där nånstans men icke! skarp älghund med rutinerade vildssvinjägare anlände och spårade grisen....kändes lite dumt att inte kunna ge exakt skottplatsangivelse men jag var ganska på de klara med att den borde stått vid äpplerna och käkat då den stod still så ca 5-7 minuter innan jag sköt..... förmodligen var de inget genomslag och vi befarade att skottet tagit i taggutskottet eller vad tror ni? i och med att den gick i backen....sen sköt jag med en 6,5:a vilket många säkerligen har åsikter om men jag var ju som sagt inte ute på vildsvinsjakt direkt.....grisen spårades ett par hundra meter och hunden hann aldrig ikapp den riktigt så riktigt illa däran var den nog inte.....den hade även stannat och skitit vid ett ställe.....blir att åka dit imorgon på morgonen och göra en till undersökningen så kanske man är på de klara med hur de gick till........nu sitter man här och mår skit.....hoppas grisen mår bättre än mig ialla fall! har aldrig skjutit mot en gris tidigare så de här var allt annat är roligt! de sjuka är att jag hade bra stöd och till och med kunde zooma in 8 i siktet och hade ren bredsida, allt kändes ju så bra när jag repeterade efter skottet!!!!!.....att jag inte såg när de resta sig och sprang iväg över diket är för mig ett mysterium...... dela gärna med er vad ni tror .......
Publicerat September 7, 200817 yr Nog låter det som ett taggutskott. Men nog borde det bli genomslag väl? Hittade ni några skottecken?
Publicerat September 7, 200817 yr Författare Nog låter det som ett taggutskott. Men nog borde det bli genomslag väl?Hittade ni några skottecken? jag tycker ju de borde finnas något, de småregnade lite vilket kunde påverkat...men inget blod eller någonting vad vi kunde se....sen var de ett dike med vatten i som grisen förmodligen försvann över....men de borde ju inte påverkat så mkt?
Publicerat September 7, 200817 yr Är ju ingen expert på sånt här. Men vi hade en taggutskottsträff på en 85kg:s galt i fjol och där var det inga problem att följa blodspåret. Var ett rejält utgångshål. Men det kan ju givetvis vara olika från fall till fall.
Publicerat September 7, 200817 yr Författare Är ju ingen expert på sånt här. Men vi hade en taggutskottsträff på en 85kg:s galt i fjol och där var det inga problem att följa blodspåret. Var ett rejält utgångshål. Men det kan ju givetvis vara olika från fall till fall. de är sant kanske, antar att jag hade lite för klen kaliber och för mjuk kula (alaska) för att fixa tillräcklig sårkanal kanske? jaja känns surt som fan....måste tillbaka till skottplatsen imorgon och verkligen försöka tänka tillbaka hur de gick till
Publicerat September 8, 200817 yr Varit med om ett liknande fall. Jag stod på pass vid en drevjakt och till vänster på hygget kommer en vad jag uppfattar som en gylta, ca 70 kg, i lätt trav. Har väl ungefär 50 meter och 9.3x57an ligger väl vid axeln och CircleDot'en i framkant på bogen. Trycker till och 18.5 gram Alaska lämnar pipan och jag förväntar mig en död gris... Men den ökar farten och jag väntar på att benen ska börja gå i otakt (=bra träff). Men den brakar vidare och jag försökte spela upp situationen i huvet och får en bild av att det K A N ha blivit högt och ngt fram men vet inte varför. När vi se undersöker skottplatsen får jag förklaringen. Vid skottplatsen har grisen klivit ner i ett skotarspår och där övergår det från trav till språngspår. Hittar en liten bloddroppe efter 50-60 meter och sen ytterst få tecken på träff. Mycket rutinerade eftersöksjägare går på den i 6 timmar utan att ens komma i kontakt med den. Två veckor senare skjuts en gylta på åtel i närheten av där eftersökspatrullen brutit sökandet. När dom flår upptäcker dom ett hål uppe i taggutskottet, mittimellan utskotten. Det luktade inget vidare om den så den grisen fick bli rävåtel. Jag håller tummarna för att nästa gris inte lämnar platsen för dig. Kalibern och kulan fungerar, på så pass små grisar är det inga bekymmer. Du ser ju ovan att med en 9.3a slog den inte ens i...
Publicerat September 8, 200817 yr Jo nog låter det som en taggutskotts träff. Kulan har säkerligen gått igenom oxå. Hade den stannat i kroppen så tror jag nog att ni fått tag på grisen. Är inte så lite energi som grisen får i sig om allt blir kvar i djuret. Lite mysko att ni inte såg när grisen lämnade skottplatsen. Har den legat på rygg o sparkat så borde det synas var den låg? Om inte annat så kanske hunden kan hjäpla till o hitta skottplats.
Publicerat September 8, 200817 yr Författare tack för svaren känns som om detta börjar klarna lite nu, ska strax iväg och möta upp grabbarna igen för att undersöka ytterligare lite.......sätta mig i tornet jag satt i och försöka minnas tillbaka.. men men man är ju alltid lite osäker när man tänker tillbaka oavsett vilket vilt man avlossar skott emot då jag tycker mig själv befinna i någon slags trans
Publicerat September 8, 200817 yr Författare vart ute i nästan 3 timmar nu på förmiddagen och spårade utan resultat, vi gick i samma löpa och följde språngspår som vi såg igår också.....de var skit lite överallt så han verkade vara ganska pigg.......om de var rätt vildsvin som hunden var efter igår så gick den nästan 3 km så den bör ju vara frisk......men de sjuka är att vi inte finner något tecken på träff på skottplatsen trots att jag är säker på att han drog i backen de första.....förmodligen taggutskott då men bör ju varit lite hår ialla fall eller någonting annat.....kan heller inte utesluta en bom heller då de kan varit så att de jag ville få att se ut som han drog i backen kan i själva verket varit att han hoppade ner i diket 1,5 m bort? jaja nu har man gjort vart man kunnat och det är väll bara att konstatera att första vildsvinskontakten inte blev en solskenshistoria...men men