Publicerat September 8, 200817 yr Finns det någon här på sidan som överhuvudtaget sett en sådan till salu i sverige? Någon som har en? Finns det någon handlare som har ett samarbete med Frankonia förutom Walter Borg i sverige? /Micke
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Jag menar ett helt vanligt tysk mauserstandardgevär. Får inga länkar att fungera men googla På Mauser 98K så ser du. /Micke
Publicerat September 8, 200817 yr I så fall har jag förmodligen en kompis som har ett med dioptersikte, i kaliber 6,5x55. Jag vet dock inte om det finns liknande modeller, men det har en sådan stockning med trä även på en del av ovansidan av vapnet. För att jag ska veta om det är en 98K så kan jag bara bedöma det på slutstycket, som väl ska ha en slags låsklack även en bit in på slutstycket? Han var ägare till 2 sådana tingestar, men bytte i fredags in ett av dem på Torsbo - så där finns ett, där också. Fast det han behöll var i bättre skick. Han hade gärna bytt in båda, men de gav så dåligt för dem.
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Det låter som en M96 eller en CG 63. Det jag är ute efter är tyska armens WW II standardmauser M98 i kal 8x57js. På frankonia tex säljs dom för 399 euro i orginalskick,Walter Borg är dock inte intresserade av att ta hem ett vapen därifrån då det är för mycket jobb och för liten vinst. /Micke
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Kan du inte ta hem ett direkt själv? Blir ju billigare. Tror det blir krångligt då vi har mer än 8 veckors handläggning på licensärenden i stockholm.....finns det någon i sverige så blir allt lite enklare. Får jag inget napp så kanske man provar ändå. /Micke
Publicerat September 9, 200817 yr Rimligen så borde handläggningstiden ha minskat nu tycker jag.. Men vad ska du med denna tingest till? Stirrat sönder dej på "Enemy at the Gate"? Mvh!
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Stirrat sönder dej på "Enemy at the Gate"? För länge sedan Ed Harris M98 i den filmen vore mumma! Vad ska jag ha den till.....SKJUTA MED FÖRSTÅSS Har levt i förnekelse under två år nu....står inte ut med att inte ha en M98 i skåpet längre! /Micke
Publicerat September 9, 200817 yr Sympatiserar till fullo med detta projekt! Om man bott over there hade det varit betydligt enklare. Bara att beställa några ex ju...
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Sympatiserar till fullo med detta projekt! Om man bott over there hade det varit betydligt enklare. Bara att beställa några ex ju... Vi bor i ett u-land när det gäller vapen...tyvär. Har dragit iväg ett mail till Jurgen på reloading center,får se vad han svarar. /Micke
Publicerat September 9, 200817 yr Är även själv grymt sugen på en k98 snipermodellen med kikarsikte å allt i bra skick. Glöm inte skriva här vad du finner, vars och till vilket pris
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Är även själv grymt sugen på en k98 snipermodellen med kikarsikte å allt i bra skick.Glöm inte skriva här vad du finner, vars och till vilket pris Åhhh Danny vilken skönhet! Det tillverkades dock endast 139 000 K98 i sniperutförande så att hitta en sådan i bra skick lär kosta en årslön Kar 98K tillverkades mellan 1935-45 i imponerande 14 miljoner ex /Micke
Publicerat September 9, 200817 yr Att ta hem nagot fran Tüskland är inte svart alls. Bara att upplüsa affären ifraga om att det tar ett tag innan bössan kan skickas till Sverige - din licens samt deras utförseltillstand. Har tagit hem tre bössor fran Tüskland pa detta sätt - bade fran affär o privatperson. Nückeln till det hela är alltsa att fraga - alla vill inte men i ca 75% av fallen verkar man fa ett ja. Jag var pa Frankonia i München igar och hade jag vetat sa kunde jag ju fragat...... Lücka till! K9
Publicerat September 9, 200817 yr Har levt i förnekelse under två år nu....står inte ut med att inte ha en M98 i skåpet längre!/Micke Tänk bara när du tillslut kommer på att du saknar en hagelbössa. Snacka om att ha levt i förnekelse utan en hagelspruta i alla dessa år.
Publicerat September 9, 200817 yr Håller med K9:an. Bara dom får stoppa händerna i dina fickor så skiter dom nog i om det tar ett halvår att få skicka den.
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Tänk bara när du tillslut kommer på att du saknar en hagelbössa. Snacka om att ha levt i förnekelse utan en hagelspruta i alla dessa år. Vissa handlingar klassas inte som förnekelse utan som insikt /Micke
Publicerat September 11, 200817 yr En fullständigt grundläggande egenskap hos en psykotisk människa är just frånvaro av adekvat insikt. Många är dock de som tror sig veta hur saker och ting ligger till
Publicerat September 18, 200817 yr http://www.e-gunparts.com/DisplayAd.asp?ch...uperSKU=1049480 Om någon nu har en och vill köpa en present till den
Publicerat September 18, 200817 yr Det låter som en M96 eller en CG 63.Det jag är ute efter är tyska armens WW II standardmauser M98 i kal 8x57js. På frankonia tex säljs dom för 399 euro i orginalskick,Walter Borg är dock inte intresserade av att ta hem ett vapen därifrån då det är för mycket jobb och för liten vinst. /Micke Frankonia har en mycket välvillig exportavdelning för privatpersoner (som också pratar jänkartugg). Så därifrån får du inga problem. Att vänta 6-8 veckor för en sådan raritet är väl inget?
Publicerat September 18, 200817 yr Författare Att vänta 6-8 veckor för en sådan raritet är väl inget? Nej det är sant,dock gillar jag inte riktigt tanken att handla begagnade vapen från WW II osedda från utlandet. Känns som att vad som helst kan landa i brevlådan med avseende på skick. /Micke
Publicerat Oktober 13, 200817 yr Ska du enkelt hitta en original Mauser k98 - Prova Norge Tyskarna lämnade mer än många k98'or i Norge under kriget. Men tyvärr blev dom flesta ompipade til 30-06 av den Norska arme'en. Men det Norska Kystartilleriet behöll vapnen i 8x57JS, men fick tyvärr et Norskt stämpel. Men en k98 i 8x57JS är det ändå Prova til exempel www.finn.no. Just nu ligger det 2 stk. k98'or där. Utifrån bilderna kan jag inte se at någon av dem har Norska märkningar. Hur i hela friden vet jag allt detta? Jo, jag har bott i Norge nästan hela mitt liv, så jag vet Jag har själv en original k98 i 8x57JS som jag köpte där. Den kostade mig 3000 kronor, och jag fick med 400 skott och en bajonett på köpet. Den har tyvärr varit i Kystartilleriet och har et Norskt stämpel, vilket som medför at den sjunker lite grann i samlarvärde. Den är flitigt använd av militären, både av tyskar och norrmänn. Presisjonen får jag innom en snusdosa på 100 meter med öppna riktmedel. Har förmodlingen fått den bättre med kikarsikte, men jag vill ju inte sabba bössan Jag använder den som älgstudsare. De 4 älgar jag har skjutit med den har dött knall och fall med et skott i lungorna, så 8x57 är inte et illa kaliber. Prova til exempel www.landro.no eller www.wingevapen.no om du vill ha en orginal k98. Där ligger det nästan alltid k98'or för lite pängar Ska du ha en k98 PROVA NORGE! Dom finns där i massor, jag lovar En bild på ''Gamla Bettan''
Publicerat Oktober 14, 200817 yr Som en kul anekdot i sammanhanget kan nämnas att Magnum på forumet provsköt danske Andrés K98 för några år sedan, under det allra första Scandinavian Big Bore Meeting uti Torestorp (att bössan figurerade där berodde antagligen på att det sköts med det mesta - inte bara grovsingar). Magnum själv sa att han innan provskjutningen sagt "nu förstår jag varför tyskarna förlorade kriget", men efter att enkelt ha prickat x antal lerduvor med öppna riktmedel utbrast "nu förstår jag INTE varför tyskarna förlorade kriget"