Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur funkar astron på ölika hundar

Featured Replies

Publicerat

hej

sittet o funderar på att beställa en sådan, har tyskterrier och ska ha en finnsspetts, någon med erfarenhet?

flera kan ju lägga in hur det funkar på deras hundar under olika förhållanden

samme

• 1 month later...
Publicerat

Visst.. på älghundar och fågelhunder t.ex. är den säkert bra, men till jakt med stövare var den inget vidare.

Publicerat

Tycker den fungerar likvärdigt på både fauvarna (drivande med mkh ca 36 cm) som på jämtarna (ställande med mkh 60-61 cm).

Publicerat

En kompis kjøpte astro for å bruke den på en tjt, det passet ikke peileren var for stor.

Jeg har kjøpt den av han for å bruke den på en dachs, det går akkurat, men peileren er litt i stor for en såpass liten hund.

Publicerat
Visst.. på älghundar och fågelhunder t.ex. är den säkert bra, men till jakt med stövare var den inget vidare.

Varför tycker du inte att den är bra till stövare?

Publicerat

Jag jagar mest räv med stövare, så jag tyckte räckvidden var aningen kort, men annars en jäkla kul pejl.

Publicerat

Har astro på mina hundar en drever och en wachtel. Har inget som helst att klaga på när det gäller pejlen den är helt enkelt kanon!

Publicerat

Prövade dc-30 förra helgen, räckvidden är väl sådär kan man nog säja, nya halsbandet hade en räckvidd på ca 1,5 km, sen började den tappa hela tiden. Funkar nog kanon på wachtel å andra småhundar, men på stövare var den nog i kortaste laget... Tror såfall mer på Tracker my way elr Twigg. Annars e det ju en ganska rolig pejl.

Publicerat

Drevern har varit iväg över 2,5km och då hade jag inte ett tapp på hela tiden. Men det verkar som om det är skillnad mellan pejlarna, vissa verkar ha bättre räckvidd än andra?

Publicerat

har testat den rätt mycket,nu har jag dc30 och fått ut under jakt 7km som längst,men slår man det på 10 drev ligger nog snittet max på 3km,, så för rävstövare är den nog inget att satsa bara på,men som kompliment eller dyrt bling bling kommer den få tjänstgöra

Publicerat

Har lånat en ny astro på tysken och kan inte annat än säga att det bara funkar

Enda problemet för mig är att min fröken inte har tillräkligt grov hals så den sitter löst

Vist man tappar kontakten i bland men har man två friska ben så är det bara att gå efter drevet så har man kontakt snart nog tycker att fördelarna överväger har ju full koll :huh:

Publicerat

Kan bara instämma med Jörgen69, helt otroligt kul att ha full koll på var hunden är och vad den har för sej. Lite skillnad än när man stod och snurrade som en galning med den gamla Contact pejlen och bara hade halvkoll. :)

Publicerat
Kan bara instämma med Jörgen69, helt otroligt kul att ha full koll på var hunden är och vad den har för sej. Lite skillnad än när man stod och snurrade som en galning med den gamla Contact pejlen och bara hade halvkoll. B)

Finns ju alternativ där du har allt... full koll hela tiden och pejlavstånd?? vad är det?? ;)

Publicerat

Har själv en astro nu och flera kompisar med mig, visst den går ngt kort men i övrigt så är den oöverträffad andra pejlar enligt mig. Jag jagar med stövare och visst drar det ur "räckvidden" men du rör dig ju ofta med/efter drevet ändå.

Jag har en gpsväst på ryggen som back-up när det går i väg långt, och nu kommer nog "gamla" GPS, typ pointer att reas bort och då kan man köpa så hunden blir fullutrustad.

Publicerat

Tycker det funkar rätt bra för de mesta.

Har Wachel o plotthund dårå..

Fast idag tror jag hundfaen sprang ifrån signalerna... ;):o Plottskrället alltså..

Tappade kontakten i upptaget o inte förren andra varvet fick jag kontakt och såg jag vart hunskrället va.

Vad som jagades vet jag inte men de gick iallfall bortåt 3 km söder ut efter första varvet o där började det strula en del.

Fast o andra sidan så va jag då rätt övertygad om att det inte skulle vända och komma tillbaka nå mer...

Får nog lägga om stategin o försöka banda hundfaen eller bara släppa på åtel...

Det har lixom en tendens att jagas det hon först får i näsan annars...

Men Astron funkade bra förövrigt.

Har ett par polare o en brodern som har samma o de är väldigt praktiskt o kul o få in deras jyckar när man är ute någonstans i närheten.

Mycke trevligt o se var hunden är i såten även när man inte själv går som hundförare.

Såg polarens hund på 3,7 km idag för övrigt.

Edit: glömde ju nämna att brodern har smålandsstövare som nästan uteslutande jagar räv.

Funkar rätt bra där oxå, tiken har nu snart slitit ut 2 GPS-västar från jaktvision hundenheten omlödd i gång oxå...

Publicerat

Vi har dc30 och väst med antennen ner över ryggen en special sydd väst av en kille här i karlstad Göran Liv och den västen fungerar hur bra som helst. och räckvidd det finns i flera km där vi jagar har kanske märkt problem på milen men annars ok.

har provat bandet på tysken med och det blir väst för han med... älghundarna fungerar det helt enormt på det nya halsbandet saknar tyvärr signalfärg men det får man lösa på annat sätt.

Västen vi har till ryssen är signal gul och hon syns nu för engångsskull.. räckvidden räcker allt till dc30 är mycket bättre än föregångaren. det roliga är att man kan lägga in sina kompisars hundar under jakten och även följa dom. men det fungerar inte med den svenska versionen då kan man inte koppla ihop de som har usa pejlen.

Publicerat

jag och en bekant hängde upp halsbanden brevid varandra igår och åkte med bilen några varv för att se vems som släppte först. min nordic gav upp på 2,82 km medans hans ful dc-30 höll i till 13,7 km! det var ju över milen längre än vad min klarade.. ska man anta att något är havererat i min pejl, eller ska nordic vara så mycket sämre?

för övrigt, om någon skulle vilja byta bort en fulpejl mot en nordic så är möjligheterna goda, känns lite som man väntat på ingenting..

Publicerat
hans ful dc-30 höll i till 13,7 km!

Va!!! Var det rakt ut över någon sjö då eller? Har aldrig hört om någon som nått så långt:

Publicerat
jag och en bekant hängde upp halsbanden brevid varandra igår och åkte med bilen några varv för att se vems som släppte först. min nordic gav upp på 2,82 km medans hans ful dc-30 höll i till 13,7 km! det var ju över milen längre än vad min klarade.. ska man anta att något är havererat i min pejl, eller ska nordic vara så mycket sämre?

för övrigt, om någon skulle vilja byta bort en fulpejl mot en nordic så är möjligheterna goda, känns lite som man väntat på ingenting..

usa har 5 watt utjanning medans nordic 2watt..kanske nått sånt eller så är som jag tror stor skillnad mellan pejl och pelj.

Publicerat
Va!!! Var det rakt ut över någon sjö då eller? Har aldrig hört om någon som nått så långt:

nej, det var bara skog och ett stort berg emellan..

har uppgraderat mjukvaran i handenheten och hundenheten, men ingen bättre räckvidd. har tjatat öronen av suporten, och det ska tydligen finnas mycket mer än 2 km att hämta, även ur nordicen. skickar in den på service nu, efter att ha talat med handlaren. och tjurig och envis som jag är köper jag en till i hopp om att den ska fungera bättre, mest beroende på att jag är näst intill pejl lös och kostnaden är ju inte allt för besvärlig.

Publicerat
usa har 5 watt utjanning medans nordic 2watt..kanske nått sånt eller så är som jag tror stor skillnad mellan pejl och pelj.

usa-pejlen sänder ut på två watt även den.

Publicerat

Våran Astro har i alla fall kontakt upp till strax under 4 km i kuperad terräng, något kortare där terrängen är modell hemsk och är det över dalgången (tämligen öppet alltså) så är räckvidden lätt upp till 5-6 km.

Testad på jämthund.

Har dock beställt en extra lång skogsantenn till den, för att ytterligare optimera räckvidden :huh:

Publicerat

Fortfarande ingen som har något att förtälja om den kommer komma med skallindikator inom en rimlig framtid?

Även lösa rykten beaktas.

Publicerat
Fortfarande ingen som har något att förtälja om den kommer komma med skallindikator inom en rimlig framtid?

Även lösa rykten beaktas.

Enligt Garmin så NEJ.