Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

goda råd om ombyggnad

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada forumister :rolleyes:

Jag har min gamla ärvda 30-06a som ser sådär lagom sunkig ut, min "trashbössa". Jag har nu gjort lite research om modellen efter att jag förstått att det är en klassisk m98mekanism. Den har en enkel sidosäkring och slutstyckshandtaget är omgjort för att underlätta kikarmontage. post-2426-1220982466_thumb.jpg

Detta är lite info jag hittat om den:

"Alpine Custom 30.06 bolt rifle

Rare! Basically a Parker-Hale clone. Imported to USA in the 1960's. I have never seen another one of these but have heard from a few other owners over the years. Produced by "Firearms Co. England". Trusted Mauser style action. Monte Carlo stock, excellent blue on barrel and action. Very smooth and reliable feed. Nice balance. Great deer or pig rifle.

The Firearms Co. Ltd. of Bridgwater, England. They have been making the Alpine Mauser-action sporting rifle since about 1965. Rifles came with a plastic-finished wood stock in 243 Winchester, 270 Winchester, 30-06 or 308 Winchester. Rifles weighed about 7.5 pounds and had a five round magazine. Barrels were 24 inches and the sights were a hooded ramped blade and an adjustable Williams ramp. The K98k actions for Alpine rifles were originally refurbished war surplus, but later they were purchased from Belgium (FN) and Spain (Santa Barbara)."

jag har nu lite funderingar på att modda bössan lite, trycket är ganska sunkigt, det borde gå att fixa ett nytt ganska lätt. Det är 61 cm pipa på den det går att korta den en bra bit, är det dumt? Jag skulle också kunna korta kolven en aning och flytta fram kikaren lite. Plastbäddning måste jag såklart fixa. Kolven är en enkel rak bokstock, den har jag redan betsat svart, lackat och satt på pacscin, jag skulle relativt enkelt kunna bygga upp kolvkammen permanent.

Den är redan nu relativt lätt, 3,7kg med kikare, den kan bli ännu smidigare kortad och gärna ett Aimpoint mikro. Är det dumt att kosta på en sådan gammal bössa?

Jag har blivit lite fäst vid trashbössan. det borda gå att få den att skjuta hyfsat med plastbäddning och nytt trycke även om jag kortar pipan en del. Särskilt som jag nu börjat ladda själv.

Tacksam för alla tips, synpunkter och glada tillrop :D

Publicerat
  • Författare

Ytterligare funderingar, fast ingen tycks tycka att detta var ett tillräckligt spännade projekt för att vilja bistå med synpunkter.

Om jag nu kortar pipan, hur ska jag ladda för att få en matchande patron? snabbare krut för att det ska hinna brinna och inte bara bli mynningsflamma? Hålla mig ifrån de tyngsta kulorna för att kulan ska hinna stabiliseras i en kortare pipa? Eller har det ingen praktisk betydelse? Eller är det bara dumheter all hålla på och korta pipan överhuvudtaget? Jag är verkligen rookie på detta och vill gärna ha råd :D

Publicerat

Eftersom vapnet är kamrat för 30-06 så är det en ganska dålig idé att korta pipan alltför mycket.

Jag skulle tro att du och ditt vapen skulle må bäst med en piplängd på minst 57-60 cm, annars så tappar du onödigt mycket hastighet, får en överdriven mynningsflamma och får en ordentlig ljudknall på köpet.

Publicerat
Eftersom vapnet är kamrat för 30-06 så är det en ganska dålig idé att korta pipan alltför mycket.

Jag skulle tro att du och ditt vapen skulle må bäst med en piplängd på minst 57-60 cm, annars så tappar du onödigt mycket hastighet, får en överdriven mynningsflamma och får en ordentlig ljudknall på köpet.

Det där med ljudknall kommer passa Markus alldeles utmärkt, och kan han skrämma grannen på skjutbanan med mynningsflamman tillräckligt mycket för att bli vida omtalad i värmland som han som skjuter med dynamit så kommer han leva länge på dessa meriter ;) Jag säger: Do it Markus! ;)

Det första jag hade gjort iaf, om det varit min, är nog det du var inne på först när vi diskuterade - nytt trycke och en ny stock helt enkelt. Någon trevlig McMillan eller HS-precision med alu-bäddning. Men det är som sagt bara mina helt absolut amatörmässiga tankar =)

Publicerat
  • Författare

mjaaa...ny stock....jag vet inte helt...

Jag är mycket för att fixa och snickra och göra det bästa möjliga under rådande förutsättningar. Har bestämt mig för att hellre rörsöka fixa lite med stocken först. Men det får nog vänta till efter älgjakten, annars riskerar ju att behöva att jaga älg med 6,5an ;)