Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Extrem nybörjare

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har i dagarna fått mina händer på en båge, begagnat av en bekant.

Nu kommer jag säkerligen att locka till en del skratt och fnitter men man måste börja någon stans.

Bågen är en Cobra Compound båge med 28-30 tum idraglängd och 45-60 pound.

Absolut ingen värstingbåge men det räcker åt mig hoppas jag.

Jag har länsat alla möjliga sidor på internet om information men jag behöver lite mer specifik info, hoppas ni kan hjälpa mig.

Ett par frågor om bågen i sig till att börja med, när man justerar styrkan med hjälp av bultarna vid lemmarna finns det risk att man skruvar ut domför långt och att bågen rasar ihop för mig?

Och bågen kom inte med "pilhylla" eller "vajerskyddaren" (ursäkta om jag inte har full koll på begreppen.) "vajerskyddspinnen" borde gå att få tag i hos någon återförsäljare men vad ska jag skaffa för pilhylla? Har beställt ett billigt i hårdplast på den lokala sportbutiken så länge, hoppas det är bättre än inget. Men vad ska man sikta på sen? Så billigt och enkelt som möjligt innan jag vet hur seriöst mitt intresse kommer att hålla i sig.

En fråga till, fungerar det inte att sikta ordentligt utan ett "riktigt" sikte? Det medföljde ett pinnsikte fungerar det någorlunda?

Hoppas ni har förbarmande över min okunnighet, men frågar man inget får man inget veta.

Publicerat

Hej

Extrem nybörjare ;) , vad är det för något? Nä jag skulle vilja kalla dig en extremt smart nybörjare som vågar ställa frågor.

Var nu försiktig när du sänker dragkraften (skruvar ut lemmbultarna), vissa bågtillverkare rekommenderar max 4 varv, hur Cobra funkar känner jag dock inte till.

Mitt råd till dig är att kontakta en bågjägarklubb (var finns du någonstans?) innan du börjar komplettera bågen, så kommer du garanterat få hjälp med dina prylar och frågor, det är lite svårt att på nätet fixa till en pilbåge :lol:. De hjälper dig att få till rätt draglängd (") och rätt dragkraft (#). 45# låter alldeles ypperligt att börja med.

Ditt pinnsikte av (modell äldre?) funkar säkert alldeles utmärkt. Det finns en uppsjö av olika pilhyllor, kolla med www.bagjaktskatalogen.se, www.scandinavianbowhunting.com eller www.kiharchery.com

Tänk på att inte lägga ut en massa pengar, innan du kollat upp om bågen funkar till dig (tex rätt draglängd).

/S

Publicerat

Vi var alla där en gång, så ingen fara eller problem med att ställa frågor, välkommen!

Är det denna båge du fått ? http://www.solware.co.uk/archery-crossbows/ARC3102.jpg

Precis som S säger, ska du inte lägga ner en massa pengar på den bågen om den inte är rätt båge

för dig, dock kommer den fungera bra att lära sig grunderna med, detta under förutsättning att du får

hjälp att ställa in allt så den passar dig, allt för många börjar skjuta båge som är fel justerad och

de får alldrig till sitt skytte och bågen hammnar på väggen eller i garderoben.

Ett 1 pinnes sikte funkar bra om du får det inskjutet på tex 20 meter, då kan du öva mellan 10 och 20 meter och sikta

lika hela tiden. Pilhylla bör du ha en bra, om den nu passar på din båge förstås, det mesta är idag standard på alla bågar

dock kan äldre bågar ha egna lösningar, så om du har en bra pil hylla och sen byter båge kan du alltid flytta över den till

den nya bågen (samma med sikte förstås)

Cable guarden kan vara knepigt igen, enligt de jag just nämde dvs om den inte är standard altså.

Jag skulle kompletera bågen med en stabilisator med, dett hjälper när man skjuter, när du släppt pilen ska bågen falla framåt

utan stabb brukar bågen falla bakåt dvs emot dig, inte bra.

Andra saker du bör få Pro hjälp med är att titta på kablar och strängar, om kablarna är slitna kan bågen bli svår att justera in bra

samt att om de är gammla och nötta kan de gå av, och det kan göra ont !

Till sist, har du ett bakre diopter sikte i strängen ? ett så kallat Peep sight altså. om inte bör du antingen ha ett sådant, eller en kisser button

( munmärke) detta för att du ska ankra rätt och lika varje gång, gör man inte det får du aldrig grej på själva skyttet.

Lycka till

Publicerat

hejsan o välkommen!

Tycker att Roger och S har täckt upp ganska så bra gällande dina frågor.

Lembultarna kan man oftast skruva ganska ordentligt, men ta det lugnt o försiktigt i början

MVH//Kent

Publicerat

Tackar för alla bra svar och att man inte blev hånad

Kan först och främst bocka av att det är den bågen Roger Pettersson länkade till.

Jag har skruvat ganska bra på lembultarna, vågar inte skruva mer, men nu är den bekväm att dra.

Har laddat ner och skrivit ut allt jag hittat om bågtrimning på nätet och läst igenom... vilken jungel Men jag har lyckats få fram att pilen ska ha fri väg från bågen, och allt det här med nocklägen och att skjuta på papper osv osv. Så dom inställningarna tror jag att jag har på det klara. Men däremot läste jag någonstans att man ska justera "tillern" (?) på nockbultarna olika på övre och undre lemmen och det tror jagatt jag behöver proffshjälp för.

Draglängden känns bra men det kanske man skulle konsultera ett proffs om det med egentligen.

Har hittat en bågklubb i närheten (jag bor i Nybro 3 mil från kalmar) Och kalmar har en bågskytteklubb som jag nog får ta kontakt med.

Pilhylla har jag hittat två alternativ eller ja kanske 3st. Eftersom jag håller med S fullt med att kasta ut så lite slantar som möjligt innan man vet vad man vill så kollar jag på billigast möjliga.

Alternativ 1 : Är en plasthylla man klistrar på som sitter org på denna bågen, men då behöver jag en plunger med om jag fattat det hela rätt? hittade en billig -> http://www.bagskyttebutiken.se/index.php?p...t&Itemid=26

Siktet jag menar påminner om detta -> http://www.bagskyttebutiken.se/index.php?p...t&Itemid=26

Alternativ 2 : ett NAP, Center-Rest (25003) på http://www.bagjaktskatalogen.se/

Och alternativ 3: ett NAP, Quicktune 800 (25006) även det på http://www.bagjaktskatalogen.se/

Alternativ 1 känns kanske lite väl torftigt, vill ändå kunna skjuta någorlunda.

Angående cable guarden så ska det ringas runt lite och se om man kan köpa den löst.

Och skiktet nöjer jag mig med så länge det går att justera åt alla håll så det borde fungera fint. Och ett sk Peep sight ska inhandlas men vilken storlek? :P Strängen kan eventuellt behöva bytas med.

Pilfrågan är en annan sak som gnager, att ge sig ut på nätet och leta är som att hoppa ner i ett utedass och leta efter en ren fläck dvs en jungel...

Har i en katalog hitta Carbon pilar som rekomenderas till just min båge då dom säljer den bågen där, Fungerar det bra med "färdiga" pilar eller måste man sätta sig in i sånt nu på direkten med?

För alu pilarna jag fick till bågen dom varade inte helt länge, jag var självklart tvungen att provkjuta och dom blev krokiga av att bara träffa gräsmattan....

Blir snart en novell av det här men en fundering till innan jag går och kramar kudden, det är så här att jag är Vänsterskytt/vänsterhänt/fotad osv osv. Skjuter bössa med vänster och det känns mest bekvämt/vant att dra en båge som en vänster med (vet att det är högerbåge :) ) Men när jag testar vilket som är mitt "dominanta" öga genom att hålla upp händerna framför mig och titta på ett objekt genom "hålet" så vinner högerögat.

Har skjutit en del med bågen och trasiga pilarna bara för att känna mig för, visst det känns lite bak och fram men inte alls konstigt.

nu till frågan, ska jag följa "ögat" och satsa på höger eller ska jag byta båge?

Ska tillägga att det var lättare för mig att dra bågen rent styrkemässigt om jag gjorde det som högerskytt. Kanske rent av är båda delar, en båge i varje hand och drar dommed tänderna :P

Får tacka för mig och mina funderingar för i kväll och tacka för det mycket positiva bemötandet!!

Publicerat
Tackar för alla bra svar och att man inte blev hånad

Kan först och främst bocka av att det är den bågen Roger Pettersson länkade till.

Jag har skruvat ganska bra på lembultarna, vågar inte skruva mer, men nu är den bekväm att dra.

Har laddat ner och skrivit ut allt jag hittat om bågtrimning på nätet och läst igenom... vilken jungel Men jag har lyckats få fram att pilen ska ha fri väg från bågen, och allt det här med nocklägen och att skjuta på papper osv osv. Så dom inställningarna tror jag att jag har på det klara. Men däremot läste jag någonstans att man ska justera "tillern" (?) på nockbultarna olika på övre och undre lemmen och det tror jagatt jag behöver proffshjälp för.

Draglängden känns bra men det kanske man skulle konsultera ett proffs om det med egentligen.

Har hittat en bågklubb i närheten (jag bor i Nybro 3 mil från kalmar) Och kalmar har en bågskytteklubb som jag nog får ta kontakt med.

Pilhylla har jag hittat två alternativ eller ja kanske 3st. Eftersom jag håller med S fullt med att kasta ut så lite slantar som möjligt innan man vet vad man vill så kollar jag på billigast möjliga.

Alternativ 1 : Är en plasthylla man klistrar på som sitter org på denna bågen, men då behöver jag en plunger med om jag fattat det hela rätt? hittade en billig -> http://www.bagskyttebutiken.se/index.php?p...t&Itemid=26

Siktet jag menar påminner om detta -> http://www.bagskyttebutiken.se/index.php?p...t&Itemid=26

Alternativ 2 : ett NAP, Center-Rest (25003) på http://www.bagjaktskatalogen.se/

Och alternativ 3: ett NAP, Quicktune 800 (25006) även det på http://www.bagjaktskatalogen.se/

Alternativ 1 känns kanske lite väl torftigt, vill ändå kunna skjuta någorlunda.

Angående cable guarden så ska det ringas runt lite och se om man kan köpa den löst.

Och skiktet nöjer jag mig med så länge det går att justera åt alla håll så det borde fungera fint. Och ett sk Peep sight ska inhandlas men vilken storlek? ^_^ Strängen kan eventuellt behöva bytas med.

Pilfrågan är en annan sak som gnager, att ge sig ut på nätet och leta är som att hoppa ner i ett utedass och leta efter en ren fläck dvs en jungel...

Har i en katalog hitta Carbon pilar som rekomenderas till just min båge då dom säljer den bågen där, Fungerar det bra med "färdiga" pilar eller måste man sätta sig in i sånt nu på direkten med?

För alu pilarna jag fick till bågen dom varade inte helt länge, jag var självklart tvungen att provkjuta och dom blev krokiga av att bara träffa gräsmattan....

Blir snart en novell av det här men en fundering till innan jag går och kramar kudden, det är så här att jag är Vänsterskytt/vänsterhänt/fotad osv osv. Skjuter bössa med vänster och det känns mest bekvämt/vant att dra en båge som en vänster med (vet att det är högerbåge ;) ) Men när jag testar vilket som är mitt "dominanta" öga genom att hålla upp händerna framför mig och titta på ett objekt genom "hålet" så vinner högerögat.

Har skjutit en del med bågen och trasiga pilarna bara för att känna mig för, visst det känns lite bak och fram men inte alls konstigt.

nu till frågan, ska jag följa "ögat" och satsa på höger eller ska jag byta båge?

Ska tillägga att det var lättare för mig att dra bågen rent styrkemässigt om jag gjorde det som högerskytt. Kanske rent av är båda delar, en båge i varje hand och drar dommed tänderna ;)

Får tacka för mig och mina funderingar för i kväll och tacka för det mycket positiva bemötandet!!

Välkommen in i snårskogen som vi kallar bågskytte, jag ska ge några korta svar/kommentarer men till sist ska du gå till bågskytte klubben för lite

"hands on " hjälp.

När man justerar lembultarna är det viktigt att man har balans mellan övre och undre lemmen, dvs avståndet mellan lem och sträng skall vara lika uppe och nere.

hitta en bra punkt där lemmen möter stocken, mät avståndet till strängen, är det tex 18 cm på den övre och och 18,5 på den nedre måste du justera undre bulten lite

så att båda blir lika, 1 halvt till ett helt varv ca.

En "klistra på " hylla är inget att sattsa på, NAP's fasta hylla är dock ett bra val både billig och bra, när du monterat hyllan måste du justera in den, center shot

kallar man det, både horisontell och vertikalt, det sist nämda är det bra om du har en "sträng vinkel"

Jo alu pilar har den nackdelen, kolfiber är det dyraste men i längden bästa, pilar ska kapas till din drag längd och det är ganska viktigt att då får rätt

typ av "spine" i förhållande till bågens dragvikt, för klent skaft och pilen flaxar för mycket, för styv och din gruppering blir lidande, för 60lb funkar ett

4000 spine, men 70lb och mer är det 5000 skaft som gäller, igen en PRO shop kan hjälpa dig här.

Jag skulle nog följa mitt dominanta öga, så länge du använder ett bakre riktmedel (peep) Storlek på peep är vad man tycker funkar bäst själv en mellan eller

stor kan du börja med, ju mindre hål destå svårare...

Roger

Publicerat

Tjenare Laser!

Läste att du tydligen inte bodde allt för långt ifrån Västervik?

Vi är ett par killar som håller på med bågjakt här.

Och du är hjärtligt välkommen att höra av dig till mig så kan vi ta en dag på banan.

Möjligheten finns att prova ett flertal bågar oxå! (både recurv och compound)

ha de gott!

//Kent

Publicerat

Än en gång tackar jag för hjälpen.

Och jag har börjat förstå vilken snårskog det är... men det klarnar mer och mer.

tycker själv att det fasta siktet från nap ser ut som en bra idé men är det inte lika bra att satsa en extra 30 pesetas på Nap´s quick tune? Eller det funkar inte lika bra om man skjuter med fingrarna? Vill ändå ha bästa möjliga hylla för dom små pengarna så man inte behöver köpa nytt direkt när man avancerat lite i skyttet.

Vill inte köra med releaser än, vill se hur bra man lyckas om man håller det så basic som möjligt.

Tror jag håller mig till mitt dominanta öga faktiskt, armarna vänjer väl sig ha ha. Provade skjuta med vänster med högerbågen och visst det gick juh, men frågan är hur bra man skjuter...

Kent: Jag tackar så hjärtligt för erbjudandet, och hör gärna av mig och kommer och ser hur dom stora grabbarna gör :lol:

Kanske kan vända mig till dig med min helt otrimmade båge (och kropp) för lite förstklassiga råd och hjälp?

ska bara köpa ett sikte och en cable guard först så att bågen iaf är komplett. Så kommer jag gärna upp.

God afton // Micke

Publicerat
Än en gång tackar jag för hjälpen.

Och jag har börjat förstå vilken snårskog det är... men det klarnar mer och mer.

tycker själv att det fasta siktet från nap ser ut som en bra idé men är det inte lika bra att satsa en extra 30 pesetas på Nap´s quick tune? Eller det funkar inte lika bra om man skjuter med fingrarna? Vill ändå ha bästa möjliga hylla för dom små pengarna så man inte behöver köpa nytt direkt när man avancerat lite i skyttet.

Vill inte köra med releaser än, vill se hur bra man lyckas om man håller det så basic som möjligt.

Tror jag håller mig till mitt dominanta öga faktiskt, armarna vänjer väl sig ha ha. Provade skjuta med vänster med högerbågen och visst det gick juh, men frågan är hur bra man skjuter...

Kent: Jag tackar så hjärtligt för erbjudandet, och hör gärna av mig och kommer och ser hur dom stora grabbarna gör ;)

Kanske kan vända mig till dig med min helt otrimmade båge (och kropp) för lite förstklassiga råd och hjälp?

ska bara köpa ett sikte och en cable guard först så att bågen iaf är komplett. Så kommer jag gärna upp.

God afton // Micke

Angående hylla, Quicktune är bra hyllor med, men vill man ha en som är både bra och väldigt enkel att justera

köp en G5 Expert II detta är en sk fallhylla eller drop away som det heter på utrikeska http://g5outdoors.com/#sec_expertII

fallhyllor är bra, för att om man eventuellt vrider (torque) handen lite när man skjuter så påverkas pilen om man har en fast hylla

så länge som pilen färdas genom hyllan, med fallhyllor har man inte det problemet, G5 hyllan kan du flytta med till nya bågen

sen, och den är dessutom väldigt bra vid jakt samt otroligt enkel att justera.

ett tips bara

Publicerat

Tjenare LB!

Alla har vi stått och kliat oss i huvudet och undrat samma saker som dig, så inga frågor är dumma!

Dessutom så hjälper du säkert någon som inte vågar ställa dessa frågor.

Vi kan bara ge tips på saker som fungerat för oss, sedan är det upp till dig att försöka bena ut vad som passar dig.

Bara för att det funkat för mig så är det ju ingen garanti att det funkar lika bra för någon annan..

Jag är som du, jag vill hålla bågen så enkel och ren från extra prylar som möjligt!

Just nu sitter denna utrustning på min båge:

Sikte: FoxFire SP, för att det är helt klart det enklaste och mest användarvänliga sikte jag hittat. En siktpinna att hålla reda på, ingen risk man tar fel i "stridens hetta". Otroligt enkelt att justera in.. Fast visst går det att skjuta utan ett riktigt sikte! Men är du typen som vill ha täta träffbilder snabbare så rekommenderas ett sikte.

Pilhylla: Ripcord, en pilhylla som styr pilen i rätt riktning och sedan faller ur vägen. Men samtidigt kan du ställa upp "gaffeln" som håller pilen så att när du vandrar runt faller inte pilen av hyllan. Sedan finns det ju hyllor som är mera anpassade för just fingerskytte!

Själv har jag inget peep på strängen, dock har jag ett litet munmärke.

Men jag vill inte gå med ett konstant munsår, så jag sätter näsan mot den istället. :D

Angående bultarna som justerar dragvikten så måste du vara försiktig!

Skruvar du ut någon av dem för långt så kommer det sluta i en del extra jobb..

Möjligt att du även kan få dig ett blåmärke när bulten släpper utan förvarning!

Dessa måste skruvas ut lika mycket:

Skruva bultarna helt i botten, gänga sedan ut dem lika mycket. Två varv på övre, två varv på nedre osv..

"Väg" bågstyrkan på en våg så du inte går under lägsta vikten. På din båge var det tydligen 45 lbs.

Ett enkelt sätt att kolla så de är exakt lika mycket utskruvade är ju att mäta avståndet ifrån där stock och lemmar möts och upp till strängen, bör vara samma avstånd på övre som på nedre.

En hel del övriga tips från Easton finns här: http://www.bagjaktskatalogen.se/teknik/tuning_guide.pdf

Bågjaktskatalogen har en del tips som kan vara värda att läsa igenom också..

Publicerat

Tackar igen för tipsen!

Satsar nog på en budget hylla till att börja med, men svårt att veta vilka som är lämpade för fingerskytte.

Kollat Bågjaktskatalogen och dom verka ha dom bästa priserna iaf. Ska ringa dit i morgon och rådfråga. Men det står mellan NAP Quicktune 750 och 800 eller ett varnligt NAP Center rest om det funkar bättre till fingerskytte.

Sen att få tag i en Cable guard löst var inte det lättaste, ska ringa ett par ställen till i morgon. Lite trist att vara utan, pilarna går inge vidare när dom slår i vajrarna ha ha.

Att bara fundera på vilka pilar man ska använda får man huvudvärk av. Lättast är väl att köpa kompletta kolfiberpilar i sportaffären.

Annars har jag hittat billiga på Bågskyttebutiken en som verkade bra är Carbon Express Nano PRO är det en bra nybörjar pil att skjuta ut i skogen? :lol:

Nejdå, men jag kollade på "Easton ST epic" Men då måste man ge sig in i spets jungeln med men det kan inte vara lika svårt. Men frågan är vilket är lättast att skjuta med, en lite tyngre pil eller en lättare?

Hur viktigt är det med längden? Har sett att man "ska" kapa dom men hur viktigt är detta för skyttet? Och hur göt man det hemma med en kolfiberpil?

Och om detta nu är av stor vikt så är det kanske ingen vidare idé att köpa sportaffärens pilar?

Klart slut för i afton

Publicerat
Tackar igen för tipsen!

Satsar nog på en budget hylla till att börja med, men svårt att veta vilka som är lämpade för fingerskytte.

Kollat Bågjaktskatalogen och dom verka ha dom bästa priserna iaf. Ska ringa dit i morgon och rådfråga. Men det står mellan NAP Quicktune 750 och 800 eller ett varnligt NAP Center rest om det funkar bättre till fingerskytte.

Sen att få tag i en Cable guard löst var inte det lättaste, ska ringa ett par ställen till i morgon. Lite trist att vara utan, pilarna går inge vidare när dom slår i vajrarna ha ha.

Att bara fundera på vilka pilar man ska använda får man huvudvärk av. Lättast är väl att köpa kompletta kolfiberpilar i sportaffären.

Annars har jag hittat billiga på Bågskyttebutiken en som verkade bra är Carbon Express Nano PRO är det en bra nybörjar pil att skjuta ut i skogen? :D

Nejdå, men jag kollade på "Easton ST epic" Men då måste man ge sig in i spets jungeln med men det kan inte vara lika svårt. Men frågan är vilket är lättast att skjuta med, en lite tyngre pil eller en lättare?

Hur viktigt är det med längden? Har sett att man "ska" kapa dom men hur viktigt är detta för skyttet? Och hur göt man det hemma med en kolfiberpil?

Och om detta nu är av stor vikt så är det kanske ingen vidare idé att köpa sportaffärens pilar?

Klart slut för i afton

Hej som jag nämde i tidigare inlägg, vikten spelar mindre roll, tyngre pil= långsammare och tvärt om, det du ska se till är att få rätt spine (styvhet) på pilen

för dina 42lb eller vad den nu är på. Längden kapas till din draglängd, pilenspetsen skall vid fullt drag vara ca 1 - 1,5 tum ifrån hyllan

att kapa kolfiberskaft går att göra själv om man anv tex en dremmel med kapskiva, om man inte har fin tandat och hög hastighet fransat sig fibrerna

lätt och det skadar pilen, tänk på att gärna använda munnskydd när du kapar, kolfiber är inte att leka med. Du kan skjuta med fulllängds skaft pilen blir bara tyngre men du får inte sämmre precition för det.

Publicerat

Viktigast är att du har rätt draglängd på din båge innan du beställer eller kapar några pilar!

Det finns lite olika metoder att mäta detta.

Ett sätt är att hålla armarna rakt ut från sidorna och mäta ditt "vingspann".

Mät från spetsen på ena långfingret till spetsen på den andra i tum, dela sedan resultatet med 2.5.

Mäter du i cm kan du omvandla till tum här: http://www.convertworld.com/sv/langd/Tum.html

Har du ett vingspann på 180 cm (70.86 tum) är din draglängd 28.3 tum. Detta mått ställer du sedan in på bågen, vet inte hur det görs på din modell..

Sedan går det ju att försöka finjustera draglängden så att det känns bekvämt att skjuta och att du inte drar för långt eller för kort.

Du ska ju inte dra så långt att strängen hamnar bakom örat..

Skjuter du med fingrar så ska du kunna sätta pekfingret (på den hand du drar strängen med) i mungipan.

När du fått upp bågen så långt och har rätt draglängd, ska det ta stopp där. Du ska inte kunna dra längre.

Vissa föredrar att skjuta med lite krökt arm (den hand/arm du håller bågen i).

Detta kan göra att du kan skjuta utan att ha några som helst islag i armen från strängen.

För att få rätt längd på pilarna bör du dra din båge (efter du ställt in rätt draglängd) med en pil på.

Pilarna bör gå ungefär jäms med framkamten på bågen.. Då har du ett mått att börja med, sedan går det ju alltid att finjustera.

Ett tips: Mät två gånger innan du kapar! Det är lite trist om pilarna blir för korta.. :D

Det du måste säga när du beställer pilarna är vilken dragvikt och vilken pillängd du har, så att de kan matcha pilarna till din båge!

Att få rätt spine (styvhet) på pilen är viktigt! Med för mjuka/klena pilar finns risken att de går av precis när du släpper pilen.

För hårda pilar är något bättre men båda varianterna gör att precisionen kommer bli obefintlig eller i alla fall väldigt svår att uppnå!

Sedan om du väljer att kapa pilarna själv eller låter dem göra det åt dig är ju en smaksak.

Väljer du att kapa själv så måste du limma fast insater i skaften så du kan skruva fast spetsarna..

Kapar de åt dig så fixar de allt sånt!

Detta med pillängder och hur man mätar står på sidan 15 i länken jag skickade tidigare:

http://www.bagjaktskatalogen.se/teknik/tuning_guide.pdf

Detta har affärer typ Hobbex och liknande företag ingen som helst aning om när man frågar!

Där är risken att du får en pil som inte alls stämmer överens med bågen mycket överhängande.

De har heller ingen utrustning för att kapa pilar..

Hoppas jag inte gjort dig allt för konfunderad nu! :D