Publicerat September 11, 200817 yr Hej! Undrar om nån vet om skojaren Micke finns kvar och lurar upp folk runt Skara, Skövde, Lidköping trakten fortfarande?? Han har gjort sig en förmögenhet på att lura folk och sälja dåliga oreggade hundar till folk. Allt svart givetvis men han har säkert sålt nån duglig jycke oxå hahaha. Han säljer mest tax o terriers,, förr iaf,, Han lurade en polare som jagade honom gul o blå sen hahahaha,, men han ger inte upp. Kommunen försökte stänga hans "kennel" men han fanns aldrig där för hans föräldrar levde i skräck,,, Han blev utesluten ur taxklubben,,, Ja fu fan vilka terriers han sålde,, dom hade ben som va minst som på en normal stövare,,, ja dom e låga o går i gryt sa han,,, Vet att han har sålt valpar med epelepsi oxå,, Nähä nu måste jag härifrån för nu ropar polarn att det är dags att åka ut o ta Grimbart!!
Publicerat September 12, 200817 yr Vet inte om jag tycker att det finns "hundskojare" av den sorten du menar överhuvud taget. Bakom 99,9% av alla "dåliga hundar", står en usel husse/matte. Är du ute efter en grythund, och köper en terrier med föräldrar som stövare, kanske du skulle överväga att köpa lite svavel och se om du kan röka ut de inneboende i stället för att pyssla med hundar. Lite ansvar får vi nog lägga på köparna också. En hundskojare skulle väl vara en person som säljer hundar med falska stamtavlor och härstamningsbevis, och någon sådan har jag aldrig stött på. Köper du en hund för några hundralappar, utan papper, så är den enda jaktgarantin du kan kräva - en gyttorp med på köpet. Vad gäller att sälja hundar med ärftliga sjukdomar, så förekommer det naturligtvis även hos seriösa uppfödare. Man kan inte alltid slå ut en hel linje för detta - vissa raser har helt enkelt för litet blods-underlag. Just epilepsi visar sig sällan redan i valpåldern, och går i de allra flesta fall att medicinera. Jag försvarar ingen som säljer oseriöst, men jag vill ändå påpeka att Köparen har ett ansvar han inte kan svära sig fri ifrån. Välj hundar från rätt linjer, och köp dem från seriösa uppfödare. Och betala vad det kostar att få fram dessa valpar. Eller testa - det kan gå bra - men gnäll inte då. Men köp för f-n ingen hund av någon som inte Sköter sina djur bra! Gör du Det - så borde du inte ha hund alls.
Publicerat September 12, 200817 yr Jag misstänker att Herr Bengtsson och jag har ganska lika syn på hundar. Även om vi föredrar olika raser. Jag håller med på att mycket ligger hos husse och matte. Men vem f*n köper en valp svart och sen tror att det är en champion.
Publicerat September 12, 200817 yr Det är väl upp till försäljaren att betala skatt osv?? Spelar ingen roll hur mkt man kollar upp folk, dom som är ute för att luras ordnar det för sig. Tro mig,, refernser o dyl. e inget att lita på i vissa lägen, gamla kompisar osv,, men visst man kanske ska ringa hundklubben eller dylikt innan,, Fast kompisen gjorde inte det eftersom han hade ett bra rykte innan ,, bra hemsida osv,, han va kanon på hundar men sen gick nåt snett i hans liv antagligen,, Sak samma,, tråden här ger ju folk info om att vara försiktiga o kolla upp saker innan,, allt lugnt o ha d bra i skogen!!
Publicerat September 16, 200817 yr Det är väl upp till försäljaren att betala skatt osv?? Spelar ingen roll hur mkt man kollar upp folk, dom som är ute för att luras ordnar det för sig. Tro mig,, refernser o dyl. e inget att lita på i vissa lägen, gamla kompisar osv,, men visst man kanske ska ringa hundklubben eller dylikt innan,, Fast kompisen gjorde inte det eftersom han hade ett bra rykte innan ,, bra hemsida osv,, han va kanon på hundar men sen gick nåt snett i hans liv antagligen,, Sak samma,, tråden här ger ju folk info om att vara försiktiga o kolla upp saker innan,, allt lugnt o ha d bra i skogen!! Jag tycker nog folk får skylla sig själv. Att välja hund från en uppfödare bara för att de har en "snygg hemsida" osv verkar ju lite väl naivt när man är ute efter en bra jakthund. Man bör ju minst kontrollera att bägge föräldradjuren uppfyller de krav som rasklubben ställer på avelsdjur (om man nu inte själv kan avgöra om det är bra jakthundar på annat sätt) och att kenneln faktiskt registrerar sina hundar på ett korrekt sätt osv. Det är inget svårt jobb att kolla så enkla saker. Men ser det väl minst när man är och besöker kenneln och ska hämta valpen för då ska det ju följa med en äkta stamtavla. Gör det inte det så köper man inte valpen helt enkelt. Visst är det förjäkligt att det finns folk som föder upp "dåliga" hundar och tjänar pengar på att lura folk osv men det krävs ju faktiskt en köpare som är lättlurad för att de ska lyckas,........
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.