Publicerat September 12, 200817 yr Någon här på sidan som är kunnig inom området eller kan förklara vad det är? Bell&Carlsons Medallistkolvar som sitter på många fabriksremingtonvapen är uppbyggda av detta samt kevlar och fiberglas,kan nu konstatera när jag jobbade lite på min H-S Precision kolv igår som sitter på min .308 att även den är byggd av exakt samma material. Det roliga i sammanhanget är att man läser ibland på andra forum att Bell&Carlsons kolvar är skit medans H-S är det enda rätta om man inte har råd med Mc Millan. Som vanligt har nog någon eller några haft en kolv ur den riktigt billiga linan (Carbelite) och drar därefter alla över en kam. /Micke
Publicerat September 12, 200817 yr Kevlar är ett handelsnamn på Aramidfiber. Tror det är DuPont. / Johan
Publicerat September 12, 200817 yr Författare Kevlar är ett handelsnamn på Aramidfiber. Tror det är DuPont./ Johan Är det samma typ av Kevlar som skottsäkra västar är byggda av? Finns det olika sorters kevlar? /Micke
Publicerat September 12, 200817 yr Det finns en massa olika typer av Armid fiber. Vilken typ som sitter i skottsäkra västar vet jag inte. / Johan
Publicerat September 12, 200817 yr Har för mig att det är olika täthet på dukarna man bakar ihop kevlaren av, typ som tyg, gram per kvm eller nåt sånt. B&C gör en del fina kolvar åxå, men även en del mindre bra. Det är som vanligt, man får det man betalar för.
Publicerat September 13, 200817 yr Tror det är rätt mycket mode även i detta och på forumen sprider det sig som en löpeld Visst är Mc Millan säkert betydligt bättre än Bell&Carlsons men mina empiriska studier visar att även en tunn sladdrig Bell&Carlsons fungerar utmärkt med benstöd för jag har en sådan på 7br:en Blev faktiskt själv lite förvånad att den fungerar utmärkt med sin tunna mjuka framstock jag har pelarbäddat den och tagit ur lite extra för pipan så fungerar den utmärkt. Ska du följa modet så blir det väl en Mc Millan stock border pipa badger rekylklack och Badger Picatinny-Style 20 MOA så kommer du att skjuta som en gud
Publicerat September 13, 200817 yr Visst kan man bygga ett riktigt bra vapen utan en Mcmillan eller Manners! Men är det optimal precision och hållbarhet man söker så blir det en kompromiss att välja något annat.
Publicerat September 13, 200817 yr Författare Visst kan man bygga ett riktigt bra vapen utan en Mcmillan eller Manners!Men är det optimal precision och hållbarhet man söker så blir det en kompromiss att välja något annat. Vad det gäller hållbarhet spelar dom två i en egen liga och skulle jag luftlandsättas bakom fiendens linje medelst rapelering från en Blackhawkhelikopter alternativa hoppa av en Humwee i full fart under beskjutning så vore valet enkelt. Tror faktiskt att få svenska jägare om någon använder sina vapen i en sådan miljö att detta argument är avgörande,för 99,9% av den svenska jakten är nog alla kolvar tillräckligt hållbara. För att få optimal precision så är det ganska många fler faktorer som spelar in än att bara byta kolv,att bara byta kolv på en Remington 700BDL från trä till Mcmillan ger inte ett smack bättre träfbilder. Skulle vilja påstå att alla syntet/glasfiberkolvar som är vridstyva oavsett material levererar vapnets inneboende optimala precision. /Micke
Publicerat September 14, 200817 yr Micke, jag håller helt med dig och har inte påstått annat. Men fortfarande är det en kompromiss att välja annat.