Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

357mag till trädskällar jakt

Featured Replies

Publicerat

Hej,

har funderat på om inte en 357mag skulle vara perfekt till trädskällarjakt, låg fart ,grov kaliber, och att kunna annvända blykula kan det bli bättre

kom med komentarer!!!!

samme

Publicerat

Nä nä..22 Hornet ska det vara! :(;)

Publicerat

Låg fart?

Över 400 m/sek i en bygel och sen skotthåll på vad 10-30 meter. kulan kommer att träffa fågeln med en hastighet över 400 m/sek så snäll kommer den inte att vara. Men de blir bättre med hemstöpt hård blykula.

Publicerat
  • Författare

man kan ju ladda ner den till 300m/s om man vill eller ännu lägre! men kulblocket jag har har en stor meaplat för att vara en 357a

har beställt en handi rifle i 357mag och en hagel pipa i 20

samme

Publicerat

Det skulle säkert fungera bra! I princip fungerar dem flesta kalibrar bra om man håller ner farten det jag eftersträvar är en kort trubbig kula i låg fart. Gissar att en långsam grov blykula skulle vara dunder medicin dem som testat 22lr. vet att den dödar bra på håll under 50 meter och skulle den vara laglig hade jag gärna använt den första månaden av jakten. Sedan blir det väl kanske väl extremt med en blykula i 357 som går 400m/s då man även vill kunna skjuta på lite längre håll ibland och frågan är hur denna klarar sig då så jag tror fortfarande på lite kompromiss med en kaliber som även klarar att plocka ned en tupp på 100+ och inte fördärvar fågeln på 20meter. Problemet att skjuta en laddning som går lite över ljudet är att dem ofta tappar precisionen då den går ned i underljudsfart. Fast jag har funderat på att testa att ladda min 7br i underljudsfart då den då borde vara rätt tyst med dämparen och får man den att sammskjuta med min normala laddning som är 770m/s med Sakos 5,1 grams kula skulle det vara roligt att testa

Publicerat

Jag är ingen spetsjägare men jag har hört att allt över 7 mm petar ner en tjäder oavsett träff. Hur det stämmer med sanningen låter jag vara osagt men finnarnas 7x33 bygger ju i grunden på en pistolhylsa och att dom valt just 7mm är säkert ingen slump. Jag tror inte att 357 mag/38 special vore att ta i med rätt kula, den gör säkert bara ett hål rätt igenom. Ett skotthåll med hund på hundra meter är väl relativt långt? Jag skulle nog göra som Lars, en patron med ypperliga precisionsmöjligheter som inte går så ruskigt fort. Däremot tror jag att det blivit en vildkatt på någon av våra vanligaste patroner, 223 rem till 7mm tcu eller liknande. Nu sålde ju Lars sin 6ppc till mig och jag har experimenterat mycket med den och kommit fram till att jag ska ha en annan pipa med 1/10 i stigning för att kunna skjuta lite tyngre kulor på fågel. Däremot smäller det mer än vad det ska behöva göra och det gjorde mig lite förvånad. Nu finns möjligheten även med 357 mag att kunna använda ljuddämpare då den också är klass 2. Får Du bara skotten nog samlade så gör den garanterat det den ska. Ljuddämpare gör att smällen blir minimal för att skona hörsel på hunden.