Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RWS/Oryx?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Nu måste ni hjälpa en nörd på det här med kulor osv. För jag fattar ingenting.

Var och hämtade hem min DS en Merkel 141 E har varit inne för att jag råkade bryta av kolven. Så nu sitter där en engelsk kolv istället blev riktigt snyggt faktiskt.

Men till saken har skjutit Oryx innan men nu tyckte vapenhandlaren att jag skulle prova RWS så jag tog två paket. Vilken skillnad när jag provsköt på rekylen, RWS är betydligt trevligare att skjuta med. En tung skön rekyl medan Oryxen är betydligt snärtigare.

Kollade V0 för båda och RWS är något snabbare och har några mer Joule.

Men varför upplever jag rekylen så annorlunda är det olika krut eller vad beror det på ?

Ska säga att RWS är 12,8 gr classic.

mvh

Publicerat

sådär olika kan det vara helt enkelt. laddningar som skiljer sig är nog en stort bidragande faktor i det hela. Har dock inte koll på vad RWS är för något men allt är väl bättre än ORYX så kör på :lol:

Publicerat
Så nu sitter där en engelsk kolv istället blev riktigt snyggt faktiskt.

Men till saken har skjutit Oryx innan men nu tyckte vapenhandlaren att jag skulle prova RWS så jag tog två paket. Vilken skillnad när jag provsköt på rekylen, RWS är betydligt trevligare att skjuta med. En tung skön rekyl medan Oryxen är betydligt snärtigare.

Kollade V0 för båda och RWS är något snabbare och har några mer Joule.

Men varför upplever jag rekylen så annorlunda är det olika krut eller vad beror det på ?

Ska säga att RWS är 12,8 gr classic.

mvh

Har du pravatt Oryx laddningen med den nya kolven :lol:icon14.gif

Små förändringar av kolvmåten kan göra att man upplever rekylen helt anurlunda

Mvh Anders Hj

Publicerat

Vad vägde Oryxkulan?

Publicerat

Det finns förvisso variabler i olika patronkompositioner som kan ge olika upplevelser av rekylen, men rekylen är en ren motkraft mot hastigheten/kulvikten när kulan lämnar loppet. Jag är nog mest inne på min granne Boråsaren Prep's linje - stocken har en mycket stor betydelse för hur kroppen tar emot rekylen. Testa du dina Oryx med nya stocken om du inte gjorde det samtidigt.

Vad är det för fel på Oryx, förresten? Jag kan nog komma på några kulor som jag tycker är sämre.

Publicerat

Alaska är väl sämst/värst. Oryx ligger på en säker 2a plats :lol: Att Alaska ens existerar är ju skam i världen.. Oryx ligger snäppet efter. mjukt skit hör hemma i dasset..

Publicerat

Ursäkta att en novis som jag lägger sig i men.. =) Det är inte mer långsamtbrinnande/snabbare krut helt enkelt i någon av patronerna?

Publicerat
Ursäkta att en novis som jag lägger sig i men.. =) Det är inte mer långsamtbrinnande/snabbare krut helt enkelt i någon av patronerna?

nja...riktigt så enkelt är det inte... Då hade Newton varit helt ute och cyklat, och vi hade haft rekylfria studsare i .600 express... :lol:

Långsamma krut ger absolut inte lägre hastigheter bara för att de räknas dit. Allt är en funktion av tillämpning.

Publicerat
Alaska är väl sämst/värst. Oryx ligger på en säker 2a plats :P Att Alaska ens existerar är ju skam i världen.. Oryx ligger snäppet efter. mjukt skit hör hemma i dasset..

Smaken är ju som...

Kulvalet styrs ju efter hur man vill att kulan ska uppträda/bete sig.

Om jag inte minns fel sig så använder sig Rasmus Boström uteslutande av den "hemskt dåliga kulan" Vulkan :lol:

Publicerat
  • Författare
Har du pravatt Oryx laddningen med den nya kolven :unsure:icon14.gif

Små förändringar av kolvmåten kan göra att man upplever rekylen helt anurlunda

Mvh Anders Hj

DEt var så här att RWS slog tio centimeter för högt så jag provsköt sen med Oryx och då gick bössa rätt. Det var så jag märkte skillnaden!

Men båda är betydligt skönar att skjuta med nu när man har en rak enkelsk kolv istället för en tysk paddel.

Oryxen väger 12.7 gr.