Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aldrig mer Aimpoint

Featured Replies

Publicerat

Invigde 375 Rugern igår kväll på en kalv. Ca 18:50 då jag nästan gett upp hoppet så ser jag kon i ena hörnet nere på trädan. Ser kalven strax efter, kon står säkert fem minuter o spanar innan hon går över diket o stannar igen, kalven bakom henne. Sen går dom upp o betar men hon spanar med jämna mellanrum mot mitt håll men hon ser mig inte då jag sitter mot skogen. Fem minuter till så går dom upp en bit längs nederkanten och betar, siktar på kalven men tycker det verkar långt så jag håller inne med skottet. Kalven går upp en bit till och då siktar jag igen, långt håll men jag tycker allt verkar ok så jag skjuter. Skuttet senare var den skogen, kon står kvar då hon inte sett mig än. Tack o lov så kommer kalven tillbaka då kon är kvar så jag ger den en smäll till. Då sticker kon men kalven har inte ork till det, den vacklar en stund o sen faller den ihop. Väntar en minut o ringer efter hjälp, går sen ner för att se hur det gick. Den föll precis i skogskanten så den syntes inte där jag stod. Kommer ner o då ligger den å sparkar i riset så jag skjuter ett skott i huvudet och sticker den på en gång. Då var det klart.

Låter ju som en bra historia, MEN, första skottet var en bom :o andra skottet gick in buken och trasade sönder levern fullständigt. Det var en massa jorm i buken som jag trodde var maginnehåll men det var leverbitar. Hade jag haft åtminstone 2ggr förstoring hade första skottet aldrig missat tror jag i alla fall. Sköt sittande med stöd av knäna men lik förbannat bommade jag första skottet. Hade jag vetat det hade jag givetvis aldrig skjutit det andra skottet då det blev lite stressad situation då den kom tillbaka.

Gjorde två fel igår tycker jag i alla fall. Sköt första skottet när jag egentligen tyckte det var för långt. Men jag tyckte jag hade bra stöd så då sköt jag då den stod med full bredsida. Andra felet var att jag inte visste avståndet och underskattade hållet. Pratade med kompisen efter händelsen och då sa han att från där jag satt ner till hörnet där dom kom fram var det 170 m :D Så då var det ca 140-150 m då jag sköt, hade gissat på ca 100-110 m. Avståndsmätaren ska med nästa gång!!

Så då vet ni det, skäll lite nu så får jag skämmas lite mer :lol:

Publicerat

Det lättaste som finns är att göra en felbedömning på avståndet med 30-40m,dock borde det inte vara någon större orsak till en helbom.

Det kan vi nog skylla helt på din förminskningskikare :lol::D

Själv har jag aldrig förstått vitsen med aimpoint och kommer nog aldrig göra det heller.

/Micke

Publicerat

Behöver inte skälla. Du har nog bannat dig tillräckligt själv, förstår jag.

Känner en kille som för 2 år sedan sköt en älg med aimpoint på 170-200m, med ett perfekt bogskott.

Grejen var bara det att han eldade på den stackars älgen med 4 skott. 3 bommade.

Bommar man en älg när man siktar på en bredsida, så har man verkligen ingen kontroll över vart skotten tar. Skytten var stolt över träffen, men vi andra vart väldigt tysta.

Aimpoint är för korta håll - och det vet ju du också, nu. Jagar man mycket, så händer sådant här oundvikligen någon eller några gånger i ens liv. De som säger något annat ljuger.

Skönt att allt gick bra, i alla fall. Det är bara att ta nya tag, och lära sig längst vägen!

Publicerat
  • Författare
Det lättaste som finns är att göra en felbedömning på avståndet med 30-40m,dock borde det inte vara någon större orsak till en helbom.

Det kan vi nog skylla helt på din förminskningskikare :lol::D

Själv har jag aldrig förstått vitsen med aimpoint och kommer nog aldrig göra det heller.

/Micke

Det var en nödlösning då jag inte hade nån kikare med nog stort ögonavstånd. Hade bara Meoptan liggandes så då lånade jag en Aimpoint.

Behöver inte skälla. Du har nog bannat dig tillräckligt själv, förstår jag.

Känner en kille som för 2 år sedan sköt en älg med aimpoint på 170-200m, med ett perfekt bogskott.

Grejen var bara det att han eldade på den stackars älgen med 4 skott. 3 bommade.

Bommar man en älg när man siktar på en bredsida, så har man verkligen ingen kontroll över vart skotten tar. Skytten var stolt över träffen, men vi andra vart väldigt tysta.

Aimpoint är för korta håll - och det vet ju du också, nu. Jagar man mycket, så händer sådant här oundvikligen någon eller några gånger i ens liv. De som säger något annat ljuger.

Skönt att allt gick bra, i alla fall. Det är bara att ta nya tag, och lära sig längst vägen!

Ja andra skottet tog ju bra i höjd bara en decimeter för långt bak, men som sagt den blev ju på stället så man slipper sova dåligt över det. Men nästa gång ska jag ha bättre koll på avståndet. Men jag vet att ut till 200-220 m kan jag hålla mitt i med den laddning jag har nu.

Publicerat

Tur att det gick bra i allafall. Det kunde ju ha slutat med ett långt eftersök....

Tar man med sig ett pingisracket till en tennismatch så behöver det inte betyda att det är ett dåligt pingisracket :lol:

Aimpoint är bra grjor till rätt sak...

M.v.h / J

Publicerat

Är ingen vän av aimpoint heller, använder hellre öppna riktmedel av god kvalité och har ändå alltid gloröret ligger iryggan vid behov eller tvärtom, den uppskattningen av avstånd kan jag köpa vet en som gissade skotthållet på till ca 80-90m det var 220m och på grannens mark.

Skälla på dig har du gjort själv så det behövs inte då du kan rannsaka dig själv och så kan det bli när man lånar prylar man inte är van vid.

Publicerat
  • Författare
Är ingen vän av aimpoint heller, använder hellre öppna riktmedel av god kvalité och har ändå alltid gloröret ligger iryggan vid behov eller tvärtom, den uppskattningen av avstånd kan jag köpa vet en som gissade skotthållet på till ca 80-90m det var 220m och på grannens mark.

Skälla på dig har du gjort själv så det behövs inte då du kan rannsaka dig själv och så kan det bli när man lånar prylar man inte är van vid.

Måste ju ha grava synfel om man tror det är 80-90 m när det är 220 :lol:

Publicerat
Måste ju ha grava synfel om man tror det är 80-90 m när det är 220 :wacko:

Det är nog inte bara ögonen det är fel på :unsure:

Publicerat
  • Författare

I gamla laget hade vi en som sköt på en ko på 200m, när vi skulle påbörja eftersöket :unsure: så sa han, ja det kan ha varit 300 åxå :wacko: Inskjuten på 80 m å aldrig provat eller kollat nån kulbana på längre håll.

Publicerat

Jag bommat ett halsskott på en liggande älgkalv... 50-60 meter, kalven låg ner men vägrade lägga ner huvudet så jag skulle "bara" knäppa den i halskotpelaren... Sittande med stöd på räcket i tornet och det hände inget förutom att 10 sekunder senare så tog det slut av sig själv (jag trodde givetvis att jag iaf hade träffat). Sug på den :unsure:

Kontrollsköt dagen efter, men det var inget fel på det.

Gillar Aimpoint ändå, men nu har jag gått över mer och mer på att skjuta med järnsiktena.

Publicerat

Älskar Aimpoint...till det de är till för.. korta håll.

...kan väl tycka att ca. 150m är lite drygt för en Aimpoint kanske :unsure:

Vitkigt är iaf att man suger åt sig erfarenheterna och lagrar dem i minnet.

Publicerat

Mats, gläd dig åt din självkritik för det finns för många människor och jägare framför allt som har fötts utan denna fina gåva. Visst det blev ju fel i början men du vidtog dom åtgärder du kunde och det löste sig utan onödiga problem så var glad för det. Ännu en gång har du visat att du är en bra kille. ^_^

Nu kommer min bekännelse. ;)

I fjol skjöt jag min första älg, det var också en kalv. Satt kanonfint på ett litet hygge i ett högt å fint torn. Ut kommer ko med dubbelkalv. jag visslar till när dom kommit i rätt position och tar sikte på den sista kalven. Skottet gick av och kalven blev likstel (fick förklarat för mig efteråt att efterföljande skott vart onödiga då detta är en "bra" reaktion), oerfaren på reaktioner som jag var skjöt jag ett skott till men kalven gick ett par steg framåt och ställde sig mellan kon och den första kalven, tog då sikte på halsen men det var ett helt onödigt skott för nu vart jag så nervös att hela bössan skakade som ett asplöv.

Skitsamma tänkte jag för här skall fanimej inte bli nått eftersök, kalven trillade pladask femti meter bort, skottavståndet var likaså femti. Båda första skotten hade hamnat ganska långt bak, dock inom träffområdet. Ett par revben hade slagits bakåt och tatt hål på vommen för enligt mina jaktkamrater så satt skoten tillräckligt långt fram och skulle egentligen inte ha orsakat vominnehåll i kalven. Detta spelar dock ingen kvitta för jag skall i framtiden hålla liite längre fram.

Jag bannade mig för detta länge och väl, visst blev kalven där men det var min osäkerhet och brist på erfarenhet som gjorde att skotten hamnade långt bak. Även jag har här lärt mig utav mina misstag. :lol:

Mvh. Robban

Publicerat
Älskar Aimpoint...till det de är till för.. korta håll.

...kan väl tycka att ca. 150m är lite drygt för en Aimpoint kanske :D

Vitkigt är iaf att man suger åt sig erfarenheterna och lagrar dem i minnet.

Punkten täcker väl ca 1 m på det hållet... :-/

Alla oförstorande sikte är till för avstånd understigande 80-100m enl. min mening. Vid snabbskytte kommer de riktigt till sin rätt.

Publicerat

Tycker också att rödpunkt är ett lysande riktmedel men saknade möjligheten till förstoringen ibland. Löste det med två varipoints riktmedel 0 på drevbössan och drillingen. På 1-1,5x har man sin aimpoint men möjligheten finns att vrida upp på avstånd över 50 meter.

Bra och lärorik berättelse eskimo. :D

Nedan min drevjaktsracer Heym SR30 9,3x62, 50 cm pipa med VP 1,5-6x42 riktmedel 0 med EAW vridmontage och recknagels fasta fiberoptiska. Då fixar jag nästan allt från hundföreri i vass till skott uppåt de 200 på en älg, även åtelvak faktiskt.

post-1031-1221478012_thumb.jpg