Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hunter Hundpejl 152 + ASTRO med DC30

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på om man kan pejla vilken radiosingnal som helst som sänder 138-155 MHz

För i sådana fal borde man även kuna använda den för att pejla ett astro dc30 halsband :unsure::wacko:

Är det någon här på forumet som har en Hunter Hundpejl 152 ?

Eller vet någon som har en?????????

Är det bara outdoorexperten som säljer Hunter Hundpejl 152?? outdoorexperten.se

En vanlig pejl sänder med bara 100mw medans DC30 halsbandet sänder med 2W

Så man borde kuna pejla in ett DC30 på 2-3 gånger så långt avstånd som en vanligt pejlhalsband

Mvh Anders Hj

Hunter Hundpejl 152 är avsedd för 155 MHz-bandet. Pejlen är utvecklad i närasamarbete med erfarna jägare och hundförare. Pejlen är uppbyggd medmodernaste teknoligi och har ett robust utförande och är enkel att använda. Pejlen har lång räckvidd och den har även automatisk frekvenskontroll och minst 12 valbara kanaler. Knapparna är robusta och batteriet byter du ut på ett enkelt sätt. Temperaturområde är mellan -20 och +55 grader. En praktisk bärväska och bruksanvisning på svenska ingår i paketet.

verkar juh fin med skallindikator och så

Teknisk specifikation

Mottagaren DFRX:

Dimension (stängd): ca 190 x 40 x 30 mm

Vikt: ca 230 g inkl. batterier

Drifttid: min 50 tim

Batterier: Standardtyp lithium

Frekvensområde: 138-155 MHz

Täthetsklass: IP54/65

Sändare DFTX 02 L:

Dimension: ca 65 x 40 x 19 mm

Vikt: ca 93 gram inkl. batteri

Batteri: Standardtyp lithium

Drifttid: min 800 timmar

Stilla/rörelseindikator: Ja

Skallindikator: Ja

Frekvensområde: 152 MHz

Publicerat
  • Författare

Som jag ser det så borde det fungera

Men inte med plipande som med en vanlig pejl utan med det komer låta som ett gamat telefon modem :):) var 5s-10s eller 30s

Men men avståndet man kan pejla in borde bli otroligt långt då astron sänder med 2000% (två tusen%) högre efekt

100mw mot 2w på Astron

Men Hunter Hundpejl 152 värkar inte vara så vanlig då jag inte kunat hita någon info om den på någon anan sida än outdoorexperten :D

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Ingen som har någon ide eller icon14.gificon14.gificon14.gificon14.gificon14.gificon14.gif

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

?

Mvh Aneders Hj

Publicerat

?

Mvh Aneders Hj

Dåligt med svar, då få man svara själv :lol: Jag har sett du frågat på flera fora, om du skall pejla astron så är "pipet" inte som ett gammalt modem utan snarare som ett dovt pip av samma längd som en vanlig radiopejl. Man kan höra det i en 155'a om man står intill. Men det blir nog svårt för dig då det bara sänder var 5'e, 10'e eller 30'e sekund. Sen hängde jag inte riktigt med i procenten du hade räknat med. Visst är signalstyrkan 20 gånger starkare än en vanlig pejl, 20x100=2000=2W. Borde ju ge en lång räckvidd men världen är ju inte så enkel att räckvidden fördubblas bara watten fördubblas. Skulle du kunna pejla på ett väldigt långt avstånd, säg, 30 km så blir ju dessutom minsta fel i bäringen till ett väldigt stort fel vid 30 km.

Kanske skulle du försöka fixa så att du pejlar med ljudminimum som en marinpejl eftersom det är lättare att uppfatta ett ljud som upphör än ett ljud som har maxvärde. Lycka till med dina eventuella experiment.