Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pinewood Westfold jacka

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag ville bara tipsa om en membran-jacka som jag köpt (skaljacka), Pinewood Westfold.

Jag har mer än en gång blivit besviken på membranjackor som läckt vatten i sömmar, haft yttertyg som agerat badsvamp och som andas på tok för dåligt. Dessutom har jag inte alltför sällan betalat alldeles för mycket pengar för dessa kläder.

Inför säsongen hade jag tänkt mig att införskaffa en skaljacka, där kravet var att yttertyget inte får ta åt sig för mycket vatten, då detta oftast påverkar vikt och andasförmåga (dvs man känner sig blöt fastän membranet är helt).

En annan anledning till att jag väljer just en skaljacka är att det ger mig möjligheten att påverka hur varmt jag ska klä mig på ett helt annat sätt.

Jag har länge sneglat på Härkila's Kebne-ställ, men fick till slut vika mig för det faktum att det helt enkelt var för dyrt.

Vid ett besök hos Jakt & Trofe i Boliden säger en av killarna att man sålt väldigt många av Pinewood Westfold utan att få en enda i retur på reklamation. Va f-n tänker jag, jag provar en, det är ju inte så mycket pengar.

Dessa jackor kostar bara c:a 800-1000 sek beroende på vart man köper dom, så det är faktiskt inga stora pengar det rör sig om.

Jag har haft denna jacka i skogen i lite under en månad nu, i alla väder inklusive horisontellt regn, och är mycket imponerad av kvaliteten.

Satt på älgpass en hel dag under skyfall med tjock Sarek-tröja under och var kruttorr när jag kom hem. Har gått närmare 2.5 mil under en dag, efter mina stående fågelhundar, med bara ett underställ som tröja och är minst lika imponerad över andasförmågan.

Nej! Jag är inte betald av Pinewood :unsure: , jag tänkte bara att det kunde vara kul att få ett tips om bra och billiga kläder.

Har bara en önskan: Pinewood, om Ni börjar göra ett par tillhörande skalbyxor, - så köper jag dom också.

Publicerat

Hej,är den någorlunda "tyst" ?

/M.

Publicerat
  • Författare
Hej,är den någorlunda "tyst" ?

/M.

Yttertyget är i borstad microfiber och väldigt tyst. Dock, det är en tunn skaljacka och som alla skaljackor med membran så är den inte lika mjuk som ett vanligt tyg.

Publicerat

Ok.tack.

/M.

Publicerat

Provade just den jackan häromdan och tyckte kvaliten kändes grym för det ringa priset så nu ligger den hölgst upp på min inköpslista! Har även tidigare mycket bra erfarenheter av Pinewood då de kostar betydligt mindre än de kläder jag tycker man kan jämnföra de med. Kul att höra någon som är nöjd så nu vill jag ha lön ;)

• 1 month later...
Publicerat

Funkar jackan fortfarande bra?

Är på jakt efter nytt ställ. Pinewood ställ blir ju typ 2000-2500, kikat på Härkila Prohunt men det blir c:a 6000-6500:-, lite skillnad ;)

Publicerat

Har använt min jacka ett tag nu i div.väder och

är helnöjd.

/M.

Publicerat
  • Författare

Kul att Tövabo är nöjd.

Man får betänka att denna jacka är förvånansvärt billig i sammanhanget (funkar, men kostar inte tillnärmelsevis som Härkila och andra likartade märken).

Själv har jag nu använt jackan länge, och är fortfarande väldigt nöjd.

I de fall där jag fått klä mig riktigt varm underifrån för att klara kylan och sedan ansträngt mig så har det bildats kondens, MEN inte mer än hos de kläder jag betalt 4-6 tusen kronor för tidigare.

Publicerat
Kul att Tövabo är nöjd.

Man får betänka att denna jacka är förvånansvärt billig i sammanhanget (funkar, men kostar inte tillnärmelsevis som Härkila och andra likartade märken).

Själv har jag nu använt jackan länge, och är fortfarande väldigt nöjd.

I de fall där jag fått klä mig riktigt varm underifrån för att klara kylan och sedan ansträngt mig så har det bildats kondens, MEN inte mer än hos de kläder jag betalt 4-6 tusen kronor för tidigare.

Tackar för er input. Känns som saken är avgjord då. Nu har jag ju sparat pengar, vad glad min sambo ska bli ;) (Kanske jag kan köpa Aimpoint siktet av Sickboy75 nu på en gång) :P

Publicerat

Är jag blind, eller finns det inga "Westfold" byxor?

Tyckte mig inte hitta det på www.pinewood.se

Publicerat
  • Författare

Som jag skrev i mitt allra första inlägg:

Har bara en önskan: Pinewood, om Ni börjar göra ett par tillhörande skalbyxor, - så köper jag dom också.

Tyvärr!

Publicerat

Tyvärr!

Rackarns, ingen som har tips på ett par vettiga byxor i rimlig prisklass? Max 2000:-

Publicerat
Kan det här vara ett vettigt komplement till jackan?

http://www.naturkompaniet.se/naturkompanie...;SectionId=1141

Jag vet inget om just dessa byxor men jag har 2 par olika jaktbyxor från fjällräven sen tidigare. Har även varit testpilot förra hösten för deras kommande jaktserie. Så jag har funderat mycket kring kläder :P och jag har faktiskt bara positiva saker att säga om fjällräven. Med tanke på prisklassen står sig deras byxor jag har testat mycket bra. Tror säkert att härkilla, chevalier etc är ännu bättre men allt har ett pris och jag tror inte du blir missnöjd.

Publicerat
Jag vet inget om just dessa byxor men jag har 2 par olika jaktbyxor från fjällräven sen tidigare. Har även varit testpilot förra hösten för deras kommande jaktserie. Så jag har funderat mycket kring kläder :) och jag har faktiskt bara positiva saker att säga om fjällräven. Med tanke på prisklassen står sig deras byxor jag har testat mycket bra. Tror säkert att härkilla, chevalier etc är ännu bättre men allt har ett pris och jag tror inte du blir missnöjd.

Tack o bock för inputen, de verkar ok, ska klämma o känna på dem idag men jag är övertygad om att jag blir nöjd

Publicerat
Jag vet inget om just dessa byxor men jag har 2 par olika jaktbyxor från fjällräven sen tidigare. Har även varit testpilot förra hösten för deras kommande jaktserie. Så jag har funderat mycket kring kläder :) och jag har faktiskt bara positiva saker att säga om fjällräven. Med tanke på prisklassen står sig deras byxor jag har testat mycket bra. Tror säkert att härkilla, chevalier etc är ännu bättre men allt har ett pris och jag tror inte du blir missnöjd.

Che.... är jag ganska missnöjd med. Tycker inte priset motsvarar kvalitén på nåt vis. Speciellt blixtlåsen är kass.

Publicerat
Tack o bock för inputen, de verkar ok, ska klämma o känna på dem idag men jag är övertygad om att jag blir nöjd

Ok, hoppas det blir bra.

Che.... är jag ganska missnöjd med. Tycker inte priset motsvarar kvalitén på nåt vis. Speciellt blixtlåsen är kass.

Som sagt så har jag liten erfarnehet av che kläder. Har bara en skjorta som är överjävligt varm och go på pass. Mrskovel fick låna den i höstas och om jag minns rätt var hans betyg: -jävla morsk skjorta du skaffat.... :mad:

Den skjorta jag äger har dock den nackdelen att den är för liten i handleden. Har man klocka på sig går det inte att få över ärmslutet utan man måste knäppa upp för att fixa det. Väldigt irriterande faktiskt. Dessutom har jag små handleder så normalbildade personer tror jag har än svårare. ;)

Publicerat

Köpte en Westfold jacka för några veckor sedan och är grymt nöjd med den. Med en flece jacka under funkar den till iaf -4 (som jag haft som kallast under tiden jag ägt den) bara man inte sitter blick stilla under långa stunder. Det är som sagt en skaljacka och flerlagers principen ska tillämpas om man ska ha nytta av den vintertid.

• 3 weeks later...
Publicerat

bläh, hämtade ut min beställda Westfold jacka idag. Är grymt nöjd med hur den känns o kvaliteten känns ok för det priset.

meeen, radiofickan sitter på vänster sida, inte helt optimalt när man e vänsterpangare :) får väl lägga det i högen av "rookie-misstag". <_<

Publicerat
bläh, hämtade ut min beställda Westfold jacka idag. Är grymt nöjd med hur den känns o kvaliteten känns ok för det priset.

meeen, radiofickan sitter på vänster sida, inte helt optimalt när man e vänsterpangare :lol: får väl lägga det i högen av "rookie-misstag". :lol:

Ah men vad fan vad irriterande. Jag hade fan gått på samma misstag...

Publicerat
Ah men vad fan vad irriterande. Jag hade fan gått på samma misstag...

mmm, majoriteten av kläder är ju anpassade efter högerpangare.... hade svårt att hitta bra skjutvantar oxå...

• 5 months later...
Publicerat

Tyvärr!

Nu drar jag upp en gammal tråd, men jag har tänkt att köpa just denna jacka. Och, finns det verkligen inga passande pimewood-byxor (läs: samma färg och typ) till denna westfold-jacka?

Publicerat
  • Författare
Nu drar jag upp en gammal tråd, men jag har tänkt att köpa just denna jacka. Och, finns det verkligen inga passande pimewood-byxor (läs: samma färg och typ) till denna westfold-jacka?

Jag har inte kollat årets utbud, men i fjol fanns inga tillhörande byxor.