Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pejl till tax?

Featured Replies

Publicerat

Vad ska man ha för pejl till en tax. Jag vill lägga pengarna på en gps pejl typ Garmin astro med DC30 halsbandet men jag tror att den är för klumpig och väst är nog att glömma. Vad tror ni?

Publicerat

Jag vet inte vad som är klumpigt men jag har Swepoints pejl till min tax sändarn är lika stor på den som kompisen har till sin jämte, och min tax kan hålla på och jaga upp till 5-8 timmar så hon lider nog fan inte ;) .

Publicerat
  • Författare

Okej. Man får nog kolla upp DC30 halsbandet. Det kanske funkar.

post-1877-1221332841_thumb.jpg

post-1877-1221332851_thumb.jpg

Publicerat

Jag hade nog satsat på den lilla edén pejlen till tax, har inte sett Astro och DC30 men den ser ut att vara i största laget.

Publicerat

Fyller i lite till här angående pejl, är hunden under injagning så använd inte pejlen till att leta reda på taxen, den ska lära sig att komma tillbaka, annars bygger du ett problem, skulle det vara så att hunden försvinner sagolikt långt bort vilket inte är så vanligt ens bland unga taxar, så be någon annan pejla hunden och du väntar kvar, de ska inte plocka upp hunden utan följa dess väg tillbaka, de lär sig sagolikt fort olater och dumheter, jag höll stenhårt på det där när jag jagade in taxar och jag bar inte hem dom heller utan de fick gå, morfar tyckte jag var hård men det fick jag ta, kan de springa i flera timmar efter ett rådjur kan de gå 500m till bilen också och dessa taxar kom alltid tillbaka till upptags området, hanar är lite tjurigare märkte jag och kunde övernatta i skogen för att driva på morgonen igen, inkallning är en annan sak som man bör träna på.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Tack för råden!

Har en jämte sen tidigare och till han använder jag pejlen extremt lite. Mest bara för att kolla lite vart han är. Jag hämtar aldrig honom heller utan han får komma till mig. När han var liten så bruka jag gömma mig när han var ute på sök så han fick lära sig att leta igen mig tidigt.

Pejlen vill jag mest ha för säkerhets skull om det skulle hända något.

Publicerat

hej!

Kör en vanlig swepoint med stor sändare på min tax (samma på alla hundarna) och kan inte se att han har några problem alls med det!

//K9

Publicerat

Ska ut någon kväll eller till helgen med min tax så ska jag ta en bild med Garmin och DC20 i väst. Tror det kan funka riktigt bra faktiskt.

mvh

Publicerat

Själv ska jag ha DC30n till min lilla tjt-tik är det tänkt så nog ska det väl funka på en tax också :P

mvh

• 3 weeks later...
Publicerat

Schaman, har du mått och vikt på halbandet? Det verkar inte vara några större problem med "klumpigheten" på halsbandet eller?

Jag själv är i PEJLKÖPARTAGEN till min tyska, men har inte till 100% bestämt vad jag ska ha för någon. Troligen blir det Astron, dock ligger en begagnad "vanlig" pejl till bättre prismässigt. Då behöver jag iofs köpa en hand GPS, för det ska jag ha en :blink: .

Publicerat
  • Författare

En kompis köpte dc 30 halsbandet så jag for dit och pröva det på taxen men det var för stort. Det fick bli en knut eden pejl.

Publicerat
En kompis köpte dc 30 halsbandet så jag for dit och pröva det på taxen men det var för stort. Det fick bli en knut eden pejl.

Varför inte sätta en DC 20 i en väst på ryggen. Visserligen kör jag med eden pejlen med men det kommer jag att sluta med för Astron är helt överlägden. Du har stenkoll hela tiden var hunden är, plus att det är kul att studera vilka rundor dreven tar.

Västen har jag köpt hos http://www.frtab.se/ och antennen har jag gjort själv med lite delar från Elfa.

En extra fördel är ju att hunden syns bra om han kommer upp på en väg t.ex.

\mats

post-647-1223724463_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Stackars sate!!!Köpte du knut eden fyyyyyy.Det var ju ett tag sedan så det vore kul att höra vad du tycker om den...haha..... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Inga problem....jag tycker att den funkar klockrent.

• 3 months later...
Publicerat

Har någon provat Garmin Astro med ombygd DC30 som marknadsförs av www.jaktvision.se ?

Publicerat
Har någon provat Garmin Astro med ombygd DC30 som marknadsförs av www.jaktvision.se ?

nä men verkade mycket intresant då min astro är lite förstort på min tax tik

blir nog att göra så,

Publicerat

Jag använde swepoints lilla halsband tills jag köpte garmin astro nu och jag trodde den skulle bli i största laget på tyskan men jag tycker det har funkat bra i höst med den, :rolleyes:

Publicerat

Jag använder Astro med Dc30 till min Beagle.

Han verkar inte ha några som helst problem med det, trots att han bara är 6 mån...

Publicerat

Jag kör med Astron till min Tik!

Jag skar sönder halsbandet och skruvade fast den i en väst!

Fungerar alldeles utmärkt.....

http://forum.robsoft.nu//gallery/image_pag...?image_id=11144

Så ser den ut när den sitter på

Mvh Niklas

• 7 months later...
Publicerat

använt inte väst till taxar själv så har mina taxar fastnat i små björkstubbar flera gånger.De är helt enkelt för låga så de trasslar in sej i småstubbar

Publicerat

Jag har ett gammalt hopprep du kan få köpa, borde funka skitbra till taxen -_-

Funkar den bra förresten? tänkte dra ihop en jakt för att nöta ner stammen lite och de kan va bra med några hundar..

Publicerat
  • Författare
Jag har ett gammalt hopprep du kan få köpa, borde funka skitbra till taxen <_<

Funkar den bra förresten? tänkte dra ihop en jakt för att nöta ner stammen lite och de kan va bra med några hundar..

Ja det har gått bra i höst. Nu är hon ju bara 1,5 år och lite orutinerad men på premiären fick vi skjuta ett rådjur på drev. <_< Är det jakt på gång så är jag med. Det är bara att höra av sig.

Vart hade du tänkt dra ihop jakten förresten?

Publicerat
Ja det har gått bra i höst. Nu är hon ju bara 1,5 år och lite orutinerad men på premiären fick vi skjuta ett rådjur på drev. <_< Är det jakt på gång så är jag med. Det är bara att höra av sig.

Vart hade du tänkt dra ihop jakten förresten?

Du måste ju göra henne mer rutinerad, 1.5 år så ska de ju va full sprätt i kablarna!

Det är mellan vindeln och bjurholm..ska dra ihop ett gäng när de börjar va lite snö.

hör av mig mer sen. du kan pm.a ditt mobilnummer

Publicerat

Hej!

Jag kör med Garmin Astro på våran Korthårstax, kör med vanliga halsbandet och det fungerar bra. Dock har vi en stortax på 11 kg. Prövade Astron på en något mindre tax igår, fungerade bra det med. Gillar Astron ;)

Mvh Jonas