Publicerat September 13, 200817 yr Var ute idag och jagade duvor med en arbetskamrat. Till en början träffade jag ingenting. Låga, långsamma duvor saluterades med 3 smällar, en efter en till min jaktkamrats stora förtjusning. Men så provade jag lite av hans ammunition. Samma märke, men lite dyrare. Vilken skillnad!! Nu blev bommarna sällsynta och duvorna föll som paket från himlen. Det är alltså en otrolig skillnad mellan olika kvaliteter på hagelammunition. Jag skall aldrig mer köpa de billiga skotten utan satsar hellre någon krona mer per smäll. Är det någon som har samma erfarenhet eller är det bara min bössa som är otroligt känslig för vilken ammo som stoppas i den? Det roligaste var ändå att min gråwachtel som jag tagit med endast som markerande hund, villigt apporterade de duvor som föll i ett tätt snår. Träningen under sommaren har gett resultat! Nu har jag en hund som både driver, ställer och apporterar
Publicerat September 14, 200817 yr Svårt att säga men jag skulle gissa på två förklaringar utan att veta vilken som stämmer bäst.. Dels så tror jag det är psykologi, det går utselt och du testar ngt annat och träffar därefter "tror" du på den nya pluggen och dels så kan det vara skillad i hastighet som gör att just ditt sätt att skjuta mot duvorna stämmer bättre. Dock, detta med hastigheten, skjuter man på fällande duvor så är hållen oftast väldigt bra och på kort avstånd hinner inte hastigheten spela någon större roll. Att budgetpluggen har luckor i kärven kan jag gott och väl tänka mej men att dessa luckor skulle förklara bom efter bom tror jag inte ett ögonblick på. Ofta är det så att första skottet och möjligen andra på kastande fågel är hyfsat väl anlagda men sen blir det mest kastskott och krångel där träffprocenten är låg generellt.. Mvh!
Publicerat September 14, 200817 yr jag märkte detta när jag var på skjutbanan några veckor sen. hade med mig 5 plug av ett billigt märkte.Hull special pigeon. sedan under står det "budget game" (sämsta skit jag nånsins skjutit med. så kort rand att dom blev sneda i min bock när man stängde den. samma med eley.) dessa gick bara att använda i min pump. hade en kompis till mig kasta duvorna. började med min saga trap 24 grams skott. sprack i tusen bitar. sedan armusa trap 24 g tusen bitar igen. sedan dessa hull cartridge special pigeon 32 grams ladning. duvorna sprack. men bara i 2eller 3 bitar. dom var så svaga.. blev riktigt förbannad att jag köpte dessa. engelsmen kan inte göra hagelammunition. så är det bara.. off topic. men på min låda av hull special pigeon står det får inte användas i vapen kortare än 12/65 så står det på skotten 12/70 ??? är det inte lite farligt ??
Publicerat September 14, 200817 yr Författare Jag funderade också lite kring det psykologiska, men tror att jag kan avslå det. Tokenkla duvor som stod nästan stilla i luften flög retligt vidare med de billigare skotten. Märkbart var också att inga av de duvor som ändå föll för budgetsmällarna var döda när de landade, vilket de flesta som sköts med de dyrare skotten var. Mycket möjligt att det är luckor i träffbilden, men en annan förklaring kan också vara hur utdragen kärven är i längsled. Båda ammosorterna är tillverkade av Gyttorp och jag vet folk som är toknöjda med den ammunition som jag kallar "budgetsmäll". Kan alltså det skilja mellan olika bössor vilken ammunition som går bra?
Publicerat September 14, 200817 yr Kan alltså det skilja mellan olika bössor vilken ammunition som går bra? japp. träffbilderna varierar mellan skott och bössa
Publicerat September 14, 200817 yr Visst kan det variera men jag tror inte man ska överdriva betydelsen av detta!! Vi snackar inte raketvetenskap här, finns inte en chans i helvetet att man ligger lika på varje fågel.. Hade varit grymt kul att testa de här patronerna som du dömt ut faktiskt.. De enda egenskaperna som jag märkt av efter x antal tusen jaktskott är dels att äldre patroner kan variera något hemskt i hastighet och prestanda.. Fick en hel kasse med massa gammal plugg och sparde väl det mesta men plockade iaf ut en hel del och körde på kråkor. Stod en morgon i en låg tallplantering och fick in kråkorna ruskigt nära och lyckades med konststycket att faktiskt tappa fågel. Mest på grund av att automaten inte fixade att ladda om tex gammal olympic där jag i princip såg hagelkärven då den for iväg. Sen en annan grej som jag har lite svårt att förklara men där jag har en teori.. Stod och sköt änder en dag med bly us 6. Sköt som en kratta, skämdes ögonen ur mej.. tror jag hade 6 skammade änder på typ 30 lossade skott. Några dagar senare, EXAKT samma plats, exakt samma väder och förutsättningar förutom en sak.. Sköt nu med stål us 4.. Sköt 29 änder på 35 skott. Jag tror att blyhaglen behåller sin hastighet bättre på långa håll än stålet och att jag med bly bommar FRAMFÖR.. helt enkelt inskjuten med stålhaglen. Vid båda tillfällena sköt jag med kvalitetsplugg, Gyttorps papp us 6 bly samt Gyttrps papp stål us 4. Mvh!