Publicerat September 14, 200817 yr Det här är mitt första inlägg, verkar lite krånglit med alla utrikiska uppmaningar. Jag skulle vilja tacka Cristoffer på hundföraren med hjälpen till den nya Contactpejlen, en optimal lösning för mina behov. I dessa Astro tider kan det inte vara lätt att försöka sälja pejlar. Eftersom Astron inte är tillåten så har jag inte den, men om jag rent teoretiskt skulle ha använt den ca 8 månader så skulle jag upptäckt att räckvidden skulle ha varit allt för dålig. Redan efter ca 1km tror jag att den skulle börja hatta, att det sedan finns en uppsjö med antenner och dyl som skall höja prestandan så tror jag ändå att det visar sig att räckvidden i stort sett skulle vara densamma. Ett användningsområde för Astron om den blir laglig skulle kunna vara ett fint hjälpmedel för att se vad unghunden har för sig under injagning. Även jag begriper att det finns hundar som har en väldigt begränsad arbetsyta där funkar nog Astron bra men har man hundar som konternueligt glömmer tid och rum så blev Contacts lösning ett lyft. Mvh Jonas Hellström
Publicerat September 14, 200817 yr Alla är barn i början... Du får snart kläm på det - det är inte så krångligt, faktiskt. Jag har nog de flesta pejlar, men är också väldigt nöjd med min Contact Pro. Den kommer du säkert att uppskatta. Den har de funktioner man behöver på en pejl. Var mycket länge kritisk till användandet av pejl, och har fått lära mig i den gamla skolan att "kommer inte hunnen hem, så kan han lika gäran bli kvar i skogen". Då jag inte är helt gjuten i sten, och försöker i möjligaste mån att våga modernisera mig och i takt med att vägnätet växer och en tyst hund plötsligt skapade oro, skaffade jag så småning om min första pejl, och de har varit till stor glädje. Men visst klarar man sig helt utan dem, det har man gjort i rätt många år före vår tid...
Publicerat Mars 4, 200917 yr Är det någon här som har erfarenhet av Contact GPS i kombination med contact "vanlig pejl". Hur fungerar det ? Omständigt med kartor ? Problem med västen för hunden ? Kostnader under användning mm. Tacksam för svar / ekebo