Hoppa till innehåll

"Kompisar" i skogen


Jabbe

Recommended Posts

I år har vi råkat ut för något som vi inte varit med om tidigare i den här omfattningen, Thailändska bärplockare, massor av dem!

Vi jagar på ~3000ha och marken består till största delen av kalhyggen av varierande ålder, fina bärmarker mao.

En by i närheten har en gammal skola som man tydligen gjort om till härbärge för dessa thailändare och nu har vi ca ett hundratal av dem på vår mark. Med tanke på med vilken frenesi dom plockar bär så har dom tydligen beslutat sig för att plocka varenda bär som finns på området innan dom åker hem igen

I början så såg man bara svart på det hela men det visade sig att även om dom är dåliga på engelska så lyssnar dom på vad man har att säga och anpassar sig efter de direktiv man ger. Hade en ca 5 m från passet en dag men då fick jag nog, efter en tilsägelse pep han iväg baklänges ursäktandes urskuldande på thailändska

Nu så förstår dom vad vi håller på med och flyttar sig direkt då vi kommert och ska jaga, bara att tala om ungefär hur länge vi ska hålla på och var dom INTE får vara, funkar klockrent!

Trots alla bärplockare har jakten gått ganska bra, älgarna verkar inte bli speciellt rädda då dom har full koll på bärplockarna. Men så fort det smäller så kommer thailändarna åkandes med sina bussar och vill ta reda på resterna vid slaktplatsen, lever, lungor, njurar och vom åker ner i grytan på studs.

Efter helgens jakt blev det ett par älgskallar över som vi lämnade över, gissa om dom blev glada? hittade resterna av grillfesten lite senare, ett helt rengnagt kranium där även hjärnan fått stryka på foten :D

post-154-1221479161_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ajajajajaj

Kontenta - slut mat (bär) åt björnarna så då börjar de jaga oss istället :huh:

Trist utveckling detta, inte alls skojj å sitta på tex ett rådjurspass och stöta på en massa thailändare. Vi har dem även här men än har jag inte stött på någon i skogen.

Kul å se dem ändå när de går efter vägen i sina orangea västar hehe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I år har vi råkat ut för något som vi inte varit med om tidigare i den här omfattningen, Thailändska bärplockare, massor av dem!

Vi jagar på ~3000ha och marken består till största delen av kalhyggen av varierande ålder, fina bärmarker mao.

En by i närheten har en gammal skola som man tydligen gjort om till härbärge för dessa thailändare och nu har vi ca ett hundratal av dem på vår mark. Med tanke på med vilken frenesi dom plockar bär så har dom tydligen beslutat sig för att plocka varenda bär som finns på området innan dom åker hem igen

I början så såg man bara svart på det hela men det visade sig att även om dom är dåliga på engelska så lyssnar dom på vad man har att säga och anpassar sig efter de direktiv man ger. Hade en ca 5 m från passet en dag men då fick jag nog, efter en tilsägelse pep han iväg baklänges ursäktandes urskuldande på thailändska

Nu så förstår dom vad vi håller på med och flyttar sig direkt då vi kommert och ska jaga, bara att tala om ungefär hur länge vi ska hålla på och var dom INTE får vara, funkar klockrent!

Trots alla bärplockare har jakten gått ganska bra, älgarna verkar inte bli speciellt rädda då dom har full koll på bärplockarna. Men så fort det smäller så kommer thailändarna åkandes med sina bussar och vill ta reda på resterna vid slaktplatsen, lever, lungor, njurar och vom åker ner i grytan på studs.

Efter helgens jakt blev det ett par älgskallar över som vi lämnade över, gissa om dom blev glada? hittade resterna av grillfesten lite senare, ett helt rengnagt kranium där även hjärnan fått stryka på foten :huh:

Tekniskt sett är det ju vi som ska anpassa vår verksamhet till allmänheten.. d.v.s. att vi själva får dra oss tillbaka om det är folk i skogen.. Iofs kanske lite lättare att göra när göte och greta 82 är ute i skogen och plockar bär än 200 utländska bärplockare, något som mer liknad komersiell verksamhet (med stöd av allemansrätten).. Låter surt likväl, man vill ju kunna jaga säkert. =o|

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:huh::mellow::wub: Det var faktiskt komiskt... Kan för mitt inre se hundratals, små söta thailändare som springer under tornen. ^_^;)

Har faktiskt hört om en jägare som stötte på en svensk thailändare i skogen... "Inte älg" ska hon ha skrikit och sprungit för livet framför ögonen på en mycket förvånad jägare :o Hurvida det är sant eller ej.. ja..? =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HAHAAHAHAAHAHA... Underbart, jag vet faktiskt om jag hade kunnat hålla mig för skratt. Måste kännas surrealistiskt med dessa minimänniskor i de svenska skogarna!

"Inte älg"... Obetalbart! :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tekniskt sett är det ju vi som ska anpassa vår verksamhet till allmänheten.. d.v.s. att vi själva får dra oss tillbaka om det är folk i skogen.. Iofs kanske lite lättare att göra när göte och greta 82 är ute i skogen och plockar bär än 200 utländska bärplockare, något som mer liknad komersiell verksamhet (med stöd av allemansrätten).. Låter surt likväl, man vill ju kunna jaga säkert. =o|

När det gäller komersiell verksamhet på annans mark gäller inte Allemansrätten. Det finns en dom på detta då ett tyskt turistföretag hade kanotsafari i Sverige och hävdade på Allemansrätt och de förlorade i både tings- och hovrätt. Det är samma sa´k med organiserade ridturer, är det komersiellt måste de ha markägarnas tillstånd.

Detta torde gälla även för de utländska bärplockarna, är nog en gråzon men om det skulle provas i rätten så vete katten om bärplockarna skulle vinna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe, hade en drös runt mig när jag var på skjutbanan sist B) ....när jag började skjuta tog dom paus i plockandet och satt sig bakom en stor sten....trotts att dom var bakom mig :D.....dom é för gulliga :D

Under jakten hade vi ett gäng som åkte runt, samtliga med signalvästar....mycket bra, och sen har dom djupaste respekt för oss och flyttar sig omedelbart om man ber dom.

Sen fick dom hämta inälvorna från slakten, och Älg-mulen var otoroligt poppis B) ......

Låt dom va....dom tjänar 3 årslöner varje gång dom är hit, vi skulle nog ta samma chans om vi fick.....ber man dom snällt att flytta sig är det aldrig några problem.

Sen kan faktiskt Thailändskor va riktigt gulliga :D .....man bör ju ha provat en av varje sort innan man kolar, en vit, en svart å en gul :D:rolleyes::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe vi har haft samma "problem". inte för att dom just har varit ivägen men man ser dom ju överallt. sen måste jag ju bara skriva under deras iver att ta reda på vartenda gram av älgen, vi har då iallafall konstaterat att vi måste vara alldeles för kräsna. ifjol kom dom till slaktbodan och tog nå lungor och nån skalle, sen kom näste man med 60 kg lingon och skulle betala för dom, men vi bara vinka iväg dom :rolleyes: så nog är dom tacksam att dom får vara här alltid..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I år har vi råkat ut för något som vi inte varit med om tidigare i den här omfattningen, Thailändska bärplockare, massor av dem!

Vi jagar på ~3000ha och marken består till största delen av kalhyggen av varierande ålder, fina bärmarker mao.

En by i närheten har en gammal skola som man tydligen gjort om till härbärge för dessa thailändare och nu har vi ca ett hundratal av dem på vår mark. Med tanke på med vilken frenesi dom plockar bär så har dom tydligen beslutat sig för att plocka varenda bär som finns på området innan dom åker hem igen

I början så såg man bara svart på det hela men det visade sig att även om dom är dåliga på engelska så lyssnar dom på vad man har att säga och anpassar sig efter de direktiv man ger. Hade en ca 5 m från passet en dag men då fick jag nog, efter en tilsägelse pep han iväg baklänges ursäktandes urskuldande på thailändska

Nu så förstår dom vad vi håller på med och flyttar sig direkt då vi kommert och ska jaga, bara att tala om ungefär hur länge vi ska hålla på och var dom INTE får vara, funkar klockrent!

Trots alla bärplockare har jakten gått ganska bra, älgarna verkar inte bli speciellt rädda då dom har full koll på bärplockarna. Men så fort det smäller så kommer thailändarna åkandes med sina bussar och vill ta reda på resterna vid slaktplatsen, lever, lungor, njurar och vom åker ner i grytan på studs.

Efter helgens jakt blev det ett par älgskallar över som vi lämnade över, gissa om dom blev glada? hittade resterna av grillfesten lite senare, ett helt rengnagt kranium där även hjärnan fått stryka på foten :rolleyes:

Det här låter ju nästan som att det är uppe i Överkalix för där har några ställt iordning en gammal skola som boende åt Thailändarna.

I går när Vi höll på vid slakthuset och ta hand om oxen som grabben hade skjuit så kom det ett gäng Tahiländare och frågade om de fick el. fick köpa grabbens udda 14-taggare och då sa en person på engelska "You must pay at least 5000 Sek or more to he who has shoot the bull. You have to negotiate with the hunter, if so, if you are interested." B):D Han tyckte att det var för mycket så han backade och dom for sin väg. :D

post-144-1221498087_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller komersiell verksamhet på annans mark gäller inte Allemansrätten. Det finns en dom på detta då ett tyskt turistföretag hade kanotsafari i Sverige och hävdade på Allemansrätt och de förlorade i både tings- och hovrätt. Det är samma sa´k med organiserade ridturer, är det komersiellt måste de ha markägarnas tillstånd.

Detta torde gälla även för de utländska bärplockarna, är nog en gråzon men om det skulle provas i rätten så vete katten om bärplockarna skulle vinna.

Dessutom:

Stöter man på svamp/bärplockare under jakt så är det bara att informera dem att de stör jakten, något de inte medvetet får göra enligt allemansrätten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av våra Jämtar hittade deras camptoalett och rullade sig fler än en gång. Hundföraren var måttligt road att släppa in kräket i bilen efteråt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom förstörde jakten för oss i söndags. Var o sprang o skrek runt tornen. Vi bytte ställe vad tror ni händer just när man ska sätta sig på passet hör man några av dom skrika. Visst får dom vara o plocka bär men dom kan ju vara tysta. de flästa vet att man ska vara tyst i skogen inte störa djuren och andra som är i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

visst kan det störa jakten ibland ! men jag tycker att det inte gör mig så mkt dem jobbar nästan 18 timmar med att plocka bär a för att få ett bättre drägligare liv , och för att ha råd med skolan mm.

vi vårt jaktlag försöker att prata med dem om vilka tider och område vi jagar och dem håller sig direkt borta , dem har en väldans respekt för oss eftersom dem får komma till sverige för att få ihop till sitt levebröd .

men visst är det roligt att se dem springa med röda och gula västar men jag såg att dem hade uppgraderat sig till nyon färgade overaller nu ,!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tekniskt sett är det ju vi som ska anpassa vår verksamhet till allmänheten.. d.v.s. att vi själva får dra oss tillbaka om det är folk i skogen.. Iofs kanske lite lättare att göra när göte och greta 82 är ute i skogen och plockar bär än 200 utländska bärplockare, något som mer liknad komersiell verksamhet (med stöd av allemansrätten).. Låter surt likväl, man vill ju kunna jaga säkert. =o|

Nja, nyttjanderätten går före allemansrätten d v s den som jagar har företräde och vägrar bärplockarna att flytta sig så är det polisens sak att forsla bort dem. Detta givetvis byggt på att det är plockande av bär på annans mark med stöd av allemansrätten och inte markägaren som skördar sina egna bär. Då har ju bägge nyttjanderätten på sin sida men som jägare vill man nog inte ta diskutionen med markägaren om man ha arrendet kvar.... :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm...nu börjar jag förstå varför Björnjakten gått så tungt i Norrbotten :D

Björnarna har ju numera varken kvar Bär eller Älgslakt o äta så dom har nog flytt söderut :):D

Vi får väl bara akta oss till den dan dom får smak på asiatisk mat ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm...nu börjar jag förstå varför Björnjakten gått så tungt i Norrbotten :D

Björnarna har ju numera varken kvar Bär eller Älgslakt o äta så dom har nog flytt söderut :P:D

Vi får väl bara akta oss till den dan dom får smak på asiatisk mat :D

Jepp! En nalle skjuten i BD idag. 19 totalt! ILLA! :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk nu har Peter Wikner o hans son skjutit ytterligare en björn för Rävas Rose och hennes dotter.

Nu sköt Filip först och sedan Peter för hundarna i söndags en björn på något över 180 kg...

Fn så kul.

Den tredje för året ...

Men i morgon så åker vi upp till Luleå för några dagars björnjakt i Smedsbyn, hoppas vi får skjuta en .. :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk nu har Peter Wikner o hans son skjutit ytterligare en björn för Rävas Rose och hennes dotter.

Nu sköt Filip först och sedan Peter för hundarna i söndags en björn på något över 180 kg...

Fn så kul.

Den tredje för året ...

Men i morgon så åker vi upp till Luleå för några dagars björnjakt i Smedsbyn, hoppas vi får skjuta en .. :D

Välkomna upp och skitjakt på Er! :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men tänk om dessa bärplockare inte skulle vara här, hur skulle vi då få lingon till våra kroppkakor, kolbullar, blodpudding osv. Hemska tanke. :rolleyes::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...