Publicerat September 15, 200817 yr Var ute och bandade med tysken en stund i kväll, hon hade drivit och skrikit en stund i långlina, när vi bestämde oss för att knalla tillbaka till bilen. Gick på skogsvägen och såg något ca 40 m framför oss, hunden drog i koppel och tanken for mot rådjur, men något stämde inte riktigt. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det var en VARG som stod helt still och glodde på oss, på ca 30 meter så vek den av skogsvägen in i skogen... Tog upp hunden i famnen och gick rasktappert rakt fram mot bilen, när vi passerade vargens avhopp så reagerade hunden väldigt starkt. En förbannat olustig känsla som kommer upp i kroppen... Man ska ju inte dra förhastade slutsatser, men själv skulle det uppskattas om dom släppte vargar i hägn istället för i skogen. Bäst vore väl om dom släpptes ut på motorvägen........
Publicerat September 15, 200817 yr Jag har också erfarenheter av att hundarna reagerar Väldigt starkt på varg. En drever lade sig ned, morrade och darrade och vägrade korsa löpan.
Publicerat September 15, 200817 yr Var ute och bandade med tysken en stund i kväll, hon hade drivit och skrikit en stund i långlina, när vi bestämde oss för att knalla tillbaka till bilen. Gick på skogsvägen och såg något ca 40 m framför oss, hunden drog i koppel och tanken for mot rådjur, men något stämde inte riktigt. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det var en VARG som stod helt still och glodde på oss, på ca 30 meter så vek den av skogsvägen in i skogen... Tog upp hunden i famnen och gick rasktappert rakt fram mot bilen, när vi passerade vargens avhopp så reagerade hunden väldigt starkt. En förbannat olustig känsla som kommer upp i kroppen... Man ska ju inte dra förhastade slutsatser, men själv skulle det uppskattas om dom släppte vargar i hägn istället för i skogen. Bäst vore väl om dom släpptes ut på motorvägen........ Tjena !!! Får man fråga vart ngn stans i vårat avlånga land detta inträffade ?? /Fredric
Publicerat September 15, 200817 yr Huvaliva.... Otäckt!!! Här hemma har vi inte så mycket varg men för någon vecka sedan sköts (lagligt) en hane som hade rivit ca 60 får en bit här ifrån. Känns skönt men tiken o ev valpar finns kvar F-n olustig känsla att släppa sin hund då man misstänker att varg finns i närheten. Tur att din var bandad vid detta tillfälle...
Publicerat September 16, 200817 yr Författare detta inträffade i ca 2,5 mil söder om norrtälje. Frei: du vet nog i vilka trakter det är. Hunden reagerade som om det var ett jaktbart vilt, så beter hon sig ikke på hund. Man skulle ha en pack med ryssstövare elr liknande...
Publicerat September 16, 200817 yr detta inträffade i ca 2,5 mil söder om norrtälje. Frei: du vet nog i vilka trakter det är.Hunden reagerade som om det var ett jaktbart vilt, så beter hon sig ikke på hund. Man skulle ha en pack med ryssstövare elr liknande... Skräm ner den till stockholms innerstad , där kan den käka pudlar o annat
Publicerat September 16, 200817 yr detta inträffade i ca 2,5 mil söder om norrtälje. Frei: du vet nog i vilka trakter det är.Hunden reagerade som om det var ett jaktbart vilt, så beter hon sig ikke på hund. Man skulle ha en pack med ryssstövare elr liknande... Hmmm.. jo jag vet vart det är. Jag hade väl lite hoppats på att ditt svar skulle vara att du varit på semester eller liknande ngn stans där du sett den
Publicerat September 16, 200817 yr Samma varg som uppehållit sig i närheten av en "apportörskollegas" hem då,.. Inte kul alls. De är så himla orädda helt enkelt. En "annan varg" rev ett gäng får mitt på gården på ett gods i Sörmland där vi brukar apportera också. 10m från ett hus där det bor folk,.... Att släppa Taxen i dessa marker är ju helt otänkbart nu.... Frågan är vart de tänker vandra när de vandrar. Rätt som det är har vi väl en varg här i Grillby också då,....
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Finns väl inga garantier för något alls egentligen, dock så lever stora hundar tryggare i våra trakter där inte vargen har något revir, småhundar tar dom visst gärna som en matbit. Sägs det iaf, låter ganska rimligt. En liten hund kan väl knappast vargen se som ett "Revirhot".
Publicerat September 16, 200817 yr Det är väl denna varg som vandrar omkring i era trakter. http://www.jagareforbundet.se/news/far_attackerades_i_r.asp
Publicerat September 16, 200817 yr Det är väl denna varg som vandrar omkring i era trakter.http://www.jagareforbundet.se/news/far_attackerades_i_r.asp Jag var med när en kompis finnstövare korsade ett relativt färskt vargspår, och den hunden bröt drevet direkt och sprang hem till hundgården utan att ta notis om husses lockrop! Han blev helt livrädd av lukten!