Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa hundförarbössan?

Featured Replies

Publicerat

Vill ha era tips på bästa vapnet och kikarsiktet för hundföraren. Ska framförallt användas vid eftersök på gris mm. Tips och gärna förklaring på varför ni anser att just erat val av är bäst :D

Publicerat
Vill ha era tips på bästa vapnet och kikarsiktet för hundföraren. Ska framförallt användas vid eftersök på gris mm. Tips och gärna förklaring på varför ni anser att just erat val av är bäst :D

Dubbelstudsare är mitt val har en Merkel 141 E som jag är mycket nöjd med se följande fördelar med denna. Kikare nåot bra märke i 1-4 i ett vridmontage.

Lätt att plundra och ladda.

Kort under 1 m.

Lätt väger under 3 kg.

Två säkra snabba skott.(risk för eldavbrott efter första skottet är minimal)

Nackdelen är väl priset.

\mats

Publicerat
Vill ha era tips på bästa vapnet och kikarsiktet för hundföraren. Ska framförallt användas vid eftersök på gris mm. Tips och gärna förklaring på varför ni anser att just erat val av är bäst :angry:

Jag har inte mycket erfarenhet på detta men jag skulle nog inte ha några problem med att ta med mig hagelautomaten, ev med någon form av rödpunkt på.

Laddad med slug givetvis.

Publicerat

Skurebo.. varför i hela friden montera rödpunkt???

En gris som går ur lega kommer antingen rakt mot dej eller flyr bortåt dvs ingen tid för finskytte utan det blir en eller fler smällar mitt i. Det fixar du lätt med halvautomaten..

Fasanmissil.. kolla på en kortpipig halvautomat, skippa slugpipan, utan ta en vanlig hagelpipa. Bössan går bra på vanlig jakt och ju mer du använder den desto bättre går det på eftersöket men då laddad med slugg. Provskjutit på rådjursfigur med min automat och om jag finskjuter så sätter jag tre slug i skallen på ett rådjur på 40 meter, tror inte det är några som helst problem att sätta tre snabba i kroppen på samma figur på 30 meter.

Mvh!

Publicerat
Skurebo.. varför i hela friden montera rödpunkt???

En gris som går ur lega kommer antingen rakt mot dej eller flyr bortåt dvs ingen tid för finskytte utan det blir en eller fler smällar mitt i. Det fixar du lätt med halvautomaten..

Fasanmissil.. kolla på en kortpipig halvautomat, skippa slugpipan, utan ta en vanlig hagelpipa. Bössan går bra på vanlig jakt och ju mer du använder den desto bättre går det på eftersöket men då laddad med slugg. Provskjutit på rådjursfigur med min automat och om jag finskjuter så sätter jag tre slug i skallen på ett rådjur på 40 meter, tror inte det är några som helst problem att sätta tre snabba i kroppen på samma figur på 30 meter.

Mvh!

Du kan ha rätt för en gångs skull :angry: är ju lite prylgalen mest därför.

Tror att halvautomaten är ett underbart vapen för denna tillställning, med eller utan rödpunkt.

Tre snabba med mycket bly i.

Van vid intingtivt skytte med samma vapen så det blir inget finlir som Hippen så rätt påtalar.

Publicerat

Mvh!

Det ska jag testa i min "turk"automat (classic 2000). Har en sluggpipa till den, men den står ju bara i skåpet. Dessutom blir det ofta repeteringsproblem med den.

Jag antar att det är en öppen choke som gäller..

/Må

Publicerat
Det ska jag testa i min "turk"automat (classic 2000). Har en sluggpipa till den, men den står ju bara i skåpet. Dessutom blir det ofta repeteringsproblem med den.

Jag antar att det är en öppen choke som gäller..

/Må

Jag tror att det går med vilken choke som!

Men en öppnare choke är nog att föredra :angry:

Jag ska prova träffbilden på min Beretta i helgen bara på skojj.

Publicerat

Jag har en valmet 412 (12/308) när jag går eftersök på den har jag monterat TruGlo Fiberoptik och har en liten eftersökslampa under. Den bössan är alltid med när jag jagar med tysken för å va beredd på allt vilt :angry: Senast blev de en mink hon jagat upp i en björk

Lampa och kikarsikte sitter med snabbmontage. Sedan skadar de ju inte att jag har ett hagelset till den så de är nog de gevär som används mest och passar mej bra. Nackdelen är vikten

Publicerat

om jag fick välja fritt blev det en ds med recknagel riktmedel.

Publicerat

Till älgjakten blir det en Remington Mohawk 600 .308 och när jag jagar med taxen blir det en Merkel sl2 12/308. Smidiga båda två.

• 3 years later...
Publicerat

jag tycker blaser r8 med öppna riktmedel i 8,57 är bra, är nöjd med det iallfall.

Skitjakt MVH

Publicerat

Drilling 16+16+7x57R med hakmonterad leupold Vari-XII 2-7x35.

Oryx + buckshots + slug beroende på viltart och situation.

Öppna rikmedel fungerar med både kula och slug.

Publicerat

Bygelrepeter Marlin 45-70 Leupold 2-7*33 B) B) B)

Publicerat

Kör med Beretta dubbelstudsare med grova riktmedel och grov kaliber (9.3x74). Inga sikten då jag inte har så mycket positiv erfarenhet av snö och annat mög (skit)

Som sagts innan så är det samma med Berettan som Mats_Bengt har med sin Merkel vilket är liten lätt och man kommer iväg med två snabba med mycket energi. Omladdningssytemet på berettan är ytterst tillförlitligt men som sagts är nackdelen priset.

Betänka är att om du går ut på ett eftersök med utgång från hemmet så skall du ha ett enkelpipigt hagelvapen om du ämnar att ladda med slugg. Tar du en drilling eller kombi och laddar med slugg så bryter du mot lagen. Har man möjligheten skall rätt vapen tas med heter det. Men det stämmer att exempelvis under jakt att man laddar dessa vapen med slugg då man inte har möjlighet att byta vapen för att förkorta djurets lidande. Så blev det sagt på möte med NVR och polis.

Publicerat

9,3x57 från 1936 lite ombyggd.

post-3031-0-30544700-1328209504_thumb.jp

Lasse

Publicerat

Tjena!

Jag jagar med en Blaser r93 i kal 9,3x57 går mest med öppna riktmedel då det oftast handlar om några meter annars är ett aimpoint eller ett litet drevkikare att föredra...

Grymt nöjd med blaser! liten, smidig, ingen våldsam rekyl, mkt död, kulan orkar igenom lite ris listan kan bli lång...

Mvh

Marcus

Publicerat

Den bästa bössan finns inte än men när min Sako i 358 win med MCM kolv och slimmad pipa med aludämp föds så ligger den bra till ;) Annars kan man göra som jag med massor andra på forat, byt bössa en ohygglig massa ggr å prova dig fram.

Publicerat

Varför plockar vi upp en tråd från 08:a?

Är det för att testa om modet ändrat sig något?

Nåja, jag har ingen vettigt att säga annat än att en halvis, opluggad med lite vettig tub på, typ en Z6:a hade varit rock n roll,

6-8 buck shots senare är det väldigt lite som vill vara med o bråka.

/Christian

Publicerat

ruger 10/22 carbine, skit smidig på älgjakten :)