Publicerat September 16, 200817 yr Kompisen tog över en 3år gammal karelare av skaplig stam i våras. Enligt förre ägaren så var det skjutet någon älg för honom men inte på stånd. Fast hunden hade inte varit i skogen så väldigt mycket pga sjukdom hos ägaren. Vi har provat den i grishägn 3 gånger de första 2 så skällde han nog inte 15 skall sammanlagt. Den senaste gången var jag inte med men då ska han ha börjat skälla lite vettigt till sist. Han har varit med Johans tik på en grävling men skällde inte då heller. Och vi har släppt på honom på en grävling som Lina kört under en sten. Då låg han nos mot nos med grävlingen 10cm ifrån men gläfste bara till några gånger. Igår släppte vi honom på 3 ostörda älgar som vi sett 5 min tidigare. Hunden tog spåren och vi kunde följa honom på gps:en i 45 min. Under den tiden höll han sig inom 250m och inte ett skall han släppte. Allt tydde på att han gick hos älgarna tyst hela tiden. Hunden skäller hemma i hundgården så där ligger inteproblemet. Han har även skällt kor en gång. Men varför skäller inte hundfan när han jagar ?
Publicerat September 16, 200817 yr Nästan omöjligt att svara på då man inte sett hunden, börja med att kolla halsen och öronen, hur är kondisen på hundne han känner sig kanske inte fit for fight, mitt tips är att fortsätta nötapå jag tror skallet kommer med vanan i skogen och att kondisen blir bättre, tyckte min var trög i början men nu fick jag ihop 96 skall/min på en av älgarna
Publicerat September 17, 200817 yr Författare Tror inte att han varit hos vet. med den, men hunden skäller ju hemma och på kor så jag tror nog inte det är något fel med halsen.
Publicerat September 22, 200817 yr Författare Märklig hund det här. Igår hade dom släppt honom.(jag var inte med) Dom skulle försöka att få honom att skälla med en lite mer rutinerad hund men den fick ingen ordning på att. men karelarhanen hittar en tjur själv och jobbar med den i 3 timmar. Omväxlande ståndskall och förflyttningar. Tror de kallade av honom från stånd 7 km från upptaget.