Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remingtonhylsor

Featured Replies

Publicerat

Halloj!

Eftersom jag på senare köpt endel remington FMJ ammo till övning, då de är billigare och går bra i min bössa, så har jag samlat på mig ett gäng hylsor.

Vet ni hur bra kvalité hylsorna håller och är de lämpliga att ladda om i? Eller är det normahylsor som gäller?

Mvh, Ola

Publicerat

Ta du å testa, själv har jag bestämt mig för att det bästa (Lapua) och det näst bästa (Norma) är gott nog för mig. :wub::)

Tror personligen att du inte kommer bli nöjd med Remington om man jämför med ovanstående.

Publicerat

just i dina kalibrar så är det inget problem att hitta norma hylsor på banan men som mr 9,3 säger pröva själv så vet du.

Publicerat
  • Författare

Känns lite otrevligt att plocka hylsor på banan.. vem vet hur många gånger de varit avfyrade?

På vilket sätt kommer jag märka det om hylsorna är av dålig kvalite? Är de oljämna invändigt i storlekarna så man får oljämna laddningar? Är de dåliga i godset så hylsan riskerar att spricka? Vore intressant att höra med er som har lite erfarenhet INNAN jag börjar mixtra själv :)

Publicerat

Jag kör med Remingtons hylsor till min och fruns 308:or + till horneten.

Vägt varje hylsa för sig innan laddning och det har inte diffat just något.

Har inte märkt någon större ojämnhet i träffbild jämfört med Normas hylsor.

Vad gäller livslängd så kan jag inte uttala mig om det riktigt än, de sist utskjutna hylsorna går in på sin 3.e omladdning nu, men än har jag inte sett några tendenser till utmattning eller andra problem.

Publicerat
  • Författare
Jag kör med Remingtons hylsor till min och fruns 308:or + till horneten.

Vägt varje hylsa för sig innan laddning och det har inte diffat just något.

Har inte märkt någon större ojämnhet i träffbild jämfört med Normas hylsor.

Vad gäller livslängd så kan jag inte uttala mig om det riktigt än, de sist utskjutna hylsorna går in på sin 3.e omladdning nu, men än har jag inte sett några tendenser till utmattning eller andra problem.

Okay, ja det låter ju onekligen positivt =)

Publicerat

Jag snackade med en snubbe på skjutbanan som laddar allt själv och frågad samma sak om antalet omladdningar, han sa han hade hylsor han laddat 10 gånger. Om jag inte minns fel så var det kal 222. Han hade någon tysk kaliber till älgbössan 8x64 eller nåt sånt, vet inte om han laddade dem lika många gånger.

När det gäller Remingtonhylsor, släng skiten och köp nya S&Bhylsor, 95 spänn för 20 st :);) du är ju S&B entusiast :lol::lol:

Nej allvarligt talat, varför ska inte det funka? Vad tror du alla handladdare i Amerikat använder? Norma??? knappast

Publicerat
  • Författare
Jag snackade med en snubbe på skjutbanan som laddar allt själv och frågad samma sak om antalet omladdningar, han sa han hade hylsor han laddat 10 gånger. Om jag inte minns fel så var det kal 222. Han hade någon tysk kaliber till älgbössan 8x64 eller nåt sånt, vet inte om han laddade dem lika många gånger.

När det gäller Remingtonhylsor, släng skiten och köp nya S&Bhylsor, 95 spänn för 20 st :);) du är ju S&B entusiast :lol::lol:

Nej allvarligt talat, varför ska inte det funka? Vad tror du alla handladdare i Amerikat använder? Norma??? knappast

Jag vet att S&B hylsor inte håller korrekta mått ens i fabrik för 6,5x55 t.ex.. vilket kan vara en bidragande faktor till min lilla fadäs sist, du vet - då jag bestämde mig för att aldrig mer stoppa något i ett vapen som det står Selleri & Belleri på... Mathias som vi ju pratade lite med om handladdning varnade ju för att "S&B hylsorna brukar gå lite trögt när man matar dem eftersom de från fabrik är för små och expanderar för mycket."

Jag vet inte själv, men det där är ju knappast positivt..

Jag har sett att de säljer norma-hylsor på en del amerikanske sidor iaf.. men hur stor del av marknaden vet jag icke. Kan tänka mig att det är Federal, Remington och Winchester som gäller over there.. så ser man på det så borde det ju fungera =)

EDIT: Det viktigaste som jag tror är åtminstone att inte blanda olika hylsfabrikat i en och samma "batch" då måtten invändigt inte alltid är samma. Låter det vettigt?

Publicerat

Min ringa erfarenhet och uppfattning säger att Remingtonhylsor är helt ok. Om du tokladdar en magnum så ska du kanske välja Lapuahylsor, men om du kör rimliga laddningar så borde Remington funka bra.

Har du dessutom koll på hylsorna som är engångsskjutna i ditt eget vapen så är det ju klockrent.

Publicerat
  • Författare
Min ringa erfarenhet och uppfattning säger att Remingtonhylsor är helt ok. Om du tokladdar en magnum så ska du kanske välja Lapuahylsor, men om du kör rimliga laddningar så borde Remington funka bra.

Har du dessutom koll på hylsorna som är engångsskjutna i ditt eget vapen så är det ju klockrent.

Ja precis, har samlat på mig endel.. Jag menar en ask med 20st fmj patroner för 160kr? Det är ju rena fyndet jämfört med normas jaktmatch.. så nu har jag några hylsor på lager :) Frågan är om det ens är värt det att ladda övningsammon själv i och med att bössan skjuter enligt mig OK med köpeammon, men jag kanske bara inte är en tillräckligt duktig eller kräsen skytt än heller. ;)

Publicerat

Jag skulle utan tvekan använda Remingtonhylsor om jag var i din situation.

Publicerat
  • Författare
Jag skulle utan tvekan använda Remingtonhylsor om jag var i din situation.

Jo.. jag skulle väl iofs komma ned i 4kr kanske per smäll jämfört med 8kr.. Och kanske dessutom överaska mig själv med träffbilderna :)

Im convinced - kör på remingtonhylsor och blir det ngt knas får jag väl byta märke, men det känns helt klart som det kan funka.

Om de som du skriver enbart är skjutna i mitt vapen, underlättar det vid kalibrering i så fall? Kan jag t.ex. enbart halskalibrera dem?

Publicerat
Om de som du skriver enbart är skjutna i mitt vapen, underlättar det vid kalibrering i så fall? Kan jag t.ex. enbart halskalibrera dem?

Javisst kan du halskalibrera om du vill. Men prova med en först, och för in den i loppet och stäng slutstycket. Det brukar vara ett litet motstånd att stänga slutstycket vid halskalibrering. Kan du leva med det så kan du bara köra på. Är motståndet så stort att du tror det kommer störa dig vid exempelvis skytte som kräver snabb repetering så kan du del- eller helkalibrera.

Publicerat
  • Författare
Javisst kan du halskalibrera om du vill. Men prova med en först, och för in den i loppet och stäng slutstycket. Det brukar vara ett litet motstånd att stänga slutstycket vid halskalibrering. Kan du leva med det så kan du bara köra på. Är motståndet så stort att du tror det kommer störa dig vid exempelvis skytte som kräver snabb repetering så kan du del- eller helkalibrera.

Du är en djup ocean av kunskap Exabit =) Låter ju kanoners detta!

Publicerat

Eftersom du till att börja med ska ladda hos mig, och jag endast har helkalibreringsverktyg än så länge så får du tåla helkalibrering :)

Jag tror att du av Exabit fick förklaringen till varför Vesas plugg är tröga att få in i bössan, de är tröga i min med.

Publicerat
  • Författare
Eftersom du till att börja med ska ladda hos mig, och jag endast har helkalibreringsverktyg än så länge så får du tåla helkalibrering :)

Jag tror att du av Exabit fick förklaringen till varför Vesas plugg är tröga att få in i bössan, de är tröga i min med.

Ligger nog i det ja, men de var mer än träga... det var stumt =) Eller åtminstone var det hårdare att få ned slutstycket än vad jag vågade ta i ;)

Publicerat
Halloj!

Eftersom jag på senare köpt endel remington FMJ ammo till övning, då de är billigare och går bra i min bössa, så har jag samlat på mig ett gäng hylsor.

Vet ni hur bra kvalité hylsorna håller och är de lämpliga att ladda om i? Eller är det normahylsor som gäller?

Mvh, Ola

Jag har ju en 8 mm rem. mag. och har samlat på mig en hel del remingtonhylsor som jag har fått omladdade och dom fungerar bra. En som har blivit skrotad av 200 st sedan jag köpte bössan -85 men jag har ju köpt på mig ammo efter hand innan jag fick tag på någon som laddade om dom åt mig. :)

Publicerat
Vad tror du alla handladdare i Amerikat använder? Norma??? knappast

Förmodligen inte, men om de får välja så använder de Lapua eller Norma hylsor före deras inhemska fabrikat.

Publicerat
  • Författare
Förmodligen inte, men om de får välja så använder de Lapua eller Norma hylsor före deras inhemska fabrikat.

Kanske är det så.. men jag är mer ute efter varför? Vad är det som gör en lapua-hylsa bättre än en remington? Jag själv har ingen aning, men det vore kul med lite konkret fakta på vad som gör en hylsa bättre än en annan, förutom psykologi och tycke/smak.

Publicerat
Vad är det som gör en lapua-hylsa bättre än en remington?

Kvalité, jämnhet, sprödhet/hårdhet i material, o.s.v. Dvs allt sånt som får det att vattnas i munnen på en bänkskytt. En Lapuahylsa tål högre tryck än en Remingtondito då materialet är lite hårdare. Detta är förstås intressant för bänkskytten som ofta tokladdar sina 6PPC.

För normal jakt krävs inga superhylsor, men det är förstås upp till var och en att själv bedöma.

Publicerat
  • Författare
Kvalité, jämnhet, sprödhet/hårdhet i material, o.s.v. Dvs allt sånt som får det att vattnas i munnen på en bänkskytt. En Lapuahylsa tål högre tryck än en Remingtondito då materialet är lite hårdare. Detta är förstås intressant för bänkskytten som ofta tokladdar sina 6PPC.

För normal jakt krävs inga superhylsor, men det är förstås upp till var och en att själv bedöma.

Som jag trodde då, och då klarar jag mig förmodligen med bra marginal än så länge om jag laddar i remingtonhylsor =)

Kan kosta på mig att vara lite... brass-anal? :) Senare i livet =)

Publicerat

Jag kör bara med Remington hylsor till både 6,5x55 och .375H&H Magnum, och jag helkalibrerar varje gång. Kör 6 laddningar på .375 utan problem. Där slutar jag dock, för jag svarvar bort en del material varje gång, och jag slutar hellre Innan det blir problem. 6,5'an kör jag på tills jag tycker det känns bra...det kan bli ganska många laddningar.

När man skall sluta att använda en patron, är en fråga jag ställde folk själv, när jag började ladda. Det är en känsla du måste skaffa av erfarenhet - tyvärr. Jag å min sida, har valt att inte låta snålheten bedra visheten, och jag har hittills sluppit spruckna hylsor o dy.

Samma sak med laddningarna. Jag laddar inte över vad tabellerna säger. Aldrig mer krut än maxgivan enligt tabell, eller om jag kommer upp i hastigheter som jag i ladd-datan ser skulle gälla för t ex en maxladdning på 75gr krut, redan vid 74gr i min bössa, så slutar jag där, vid 74gr.

Jobbar man hela tiden på "den säkra sidan", så är handladdningen en säker syssla. Det är när du börjar testa gränser som det kan bli otrevligt. Du kanske inte får någon varning alls.

Nya hylsor, ja... De är sällan perfekta, utan man får gå igenom alla, kalibrera och svarva. Jag tror ibland att oavsett fabrikat så är det inte förstaklassens hylsor man säljer till handladdare - det får vi leva med.

Publicerat
Nya hylsor, ja... De är sällan perfekta, utan man får gå igenom alla, kalibrera och svarva. Jag tror ibland att oavsett fabrikat så är det inte förstaklassens hylsor man säljer till handladdare - det får vi leva med.

Ursäkta att jag ideligen käftar emot :) , men köper du nya Lapuahylsor så får du små konstverk i en påse. De ÄR i en annan division helt enkelt. Jag har köpt Winchester bulk brass där "halsens yttre plan" inte är 90 grader i förhållande till längslinjen på hylsan. Lapua däremot... är perfekta rätt ur förpackningen. Det ÄR skillnad. Sen om den motiverar prisskillnaden - ja, det är en helt annan sak.

Publicerat
Ursäkta att jag ideligen käftar emot :)

Ja, det var då märkligt..! B)

Förbaskade karl. Jag skall dra dig i näshåren nästa gång vi syns. <_<

Lapua tillhör ju de "intesåfruktansvärtdyra" hylsorna. Jag är dessutom en sucker på deras ammunition för övrigt. Innan jag handladdade så sköt jag med Lapua Mega i alla kalibrar som de fanns tillgängliga i till min vapenskåpsarsenal.

Publicerat

Ett litet sidospår.....

Min Winchester sprider Lapua trainer mer är Norma jaktmatch, men det har kanske inte med ammokvalitet att göra?