Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

I behov av goda råd...

Featured Replies

Publicerat

Så var det hög tid att bli medlem och börja skriva inlägg efter en tid av tjuvläsande...

Mitt första inlägg gäller ett nytt sikte till min ärvda CG 1900 .30-06. Efter årets bockjakt har jag insett att det sikte jag har skulle tjäna mig bättre som bordsben eller blompinne. Då jag är student är det varken lämpligt eller möjligt att köpa något i de dyrare prisklasserna. För att pressa priset tänkte jag köpa från USA. En kompis har lovat utrymme i sin väska när han åker om någon månad, så jag slipper fraktkostnad. Jag funderar på ett belyst Bushnell elite 4200 2.5-10X50, riktmedel 4A w/ 1MOA. Är det ett bra alternativ, eller har ni andra förslag? Det är tänkt till främst råbock, vildsvin samt en och annan räv som kommer i vägen. Jaktformerna och tiderna på dygnet kommer att variera, så det är något allround jag söker.

Sen undrar jag också hur ett kikarsikte mår av att ligga i kylan i ett bagageutrymme på ett flygplan. Funkar det eller måste det ligga i handbagaget?

Tacksam för råd och hjälp!

/Martin

Publicerat

gör som jag köp en leupold av den billigare sorten :) kostar like mycket som en "dyr" bushnell. pungade ut 350 € för en VX-I 4-12x40mm

Publicerat

Du kommer förmodligen bli toknöjd med en Elite 4200.

Kikaren tar ingen skada på flyget, bara den är väl nedpackad så att den inte tar skada när väskorna slängs omkring.

Publicerat
Jag funderar på ett belyst Bushnell elite 4200 2.5-10X50, riktmedel 4A w/ 1MOA. Är det ett bra alternativ, eller har ni andra förslag? Det är tänkt till främst råbock, vildsvin samt en och annan räv som kommer i vägen. Jaktformerna och tiderna på dygnet kommer att variera, så det är något allround jag söker.

Bra sikte!

gör som jag köp en leupold av den billigare sorten :) kostar like mycket som en "dyr" bushnell. pungade ut 350 € för en VX-I 4-12x40mm

Skippa alla tankar på Leupold om du vill bedriva jakt sent på dygnet. Det är inte det att det inte fungerar, det är bara det att det kommer fungera såååå mycket bättre med Bushnell.

Sen undrar jag också hur ett kikarsikte mår av att ligga i kylan i ett bagageutrymme på ett flygplan. Funkar det eller måste det ligga i handbagaget?

Det har fungerat bra för mig.........

Publicerat

elite 4200 är fina grejor du kommer att bli nöjd tror jag.

Publicerat

Har själv den kikaren som du kikar på! Är mycket nöjd med känslan och de optiska kvaliterna! Det jag är mindre nöjd med är riktmedlet! Tycker det är i grövsta laget men man vänjer sig. Anser själv att man måste upp i Vx-3 i leupold för att matcha elit 4200 i optik och ska du då ha belyst blir de nästan dubbelt så dyra i USA. Jag hade nog övervägt att köpa ett med vanligt duplex om jag skulle beställa ett nytt. Men det är svårt då man inte kan får belysningen. har du råd så köp ett elite 6500 då du får förstoring ända upp till 16 perfekt för räven <_<

Blev mycket trams rekomenderar iaf elite 4200 varmt för det priset, jag bertalade 2800 kr för mitt när farsan tog det i resväskan.

Publicerat
  • Författare

Här behövde man inte vänta länge på svar :) . Stort tack till er alla som tagit er tid ! Jag tror att jag väntar med min beställning till på tisdag, även om dollarn blir dyrare för varje dag. Så det ger mig helgen att fundera.

Publicerat
Här behövde man inte vänta länge på svar :) . Stort tack till er alla som tagit er tid ! Jag tror att jag väntar med min beställning till på tisdag, även om dollarn blir dyrare för varje dag. Så det ger mig helgen att fundera.

Kan tillägga en sak. När jag beställde min kikare köpte jag även en Leupold VX-3 3-10*50 med belyst duplex till en kompis och det finns några fördelar med den. Dels är den kortare, sen får man med ett fint neopren skydd och sen finns det mer belysta riktmedel att välja på.

Men för det priset så är man uppe på nästan samma som de billigaste zies och trijicon är nog i samma prisklass så jag fick för mycket beslutsångest så jag åtegick till bushnellen för sitt pris och beryktade mekaniska kvalitet.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Så var siktet beställt och lyckan är stor. Det blev ett elite 4200 2.5-10x50. Dock kommer det dröja innan det tar sig till mig... :D Än en gång tack till er vänliga själar som varit till hjälp!

Publicerat
Så var siktet beställt och lyckan är stor. Det blev ett elite 4200 2.5-10x50. Dock kommer det dröja innan det tar sig till mig... ;) Än en gång tack till er vänliga själar som varit till hjälp!

Du skulle ha köpt mitt i stället :D

Men nytt är nytt :wub:

Du kommer nog att bli nöjd som alla vi andra.

Publicerat

Jag köpte ett Bushnell 3200 3-9x50 firefly plusfästen och QRbaser och QRringar 2 par till sakon sverige pris 6500 +1700+700+700 = 9:600:-

Mitt pris inkusive frakt från theopticzone blev 2850:- + 900i tull och moms = 3750 För mig helt ok hoppas allt lever up till förväntan. Jag har inte löst ut paketet än efter som jag är på kurs i Stochholm..