Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulval till 223:an...

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderat lite grann (ok - MYCKET!) på detta med lämplig kula i 223. Det absolut bästa hade varit att ha en och samma kula till allt, dvs till predatorjakt, rådjur, och "prickskytte". Skulle jag välja en av varje skulle det nog bli nåt sånt här:

Predatorer: V-Max 60

Rådjur: Hornady SP 60

Skytte: Partizan VLD 75

Frågan är om det går att kombinera kultyperna någorlunda? Det viktigaste för mig är att kulan funkar bra till nötskrikor, kråkor, räv, och rådjur. Skyttet med avseende på vindavdrift är inte lika blodigt, då det i första hand är en jaktbössa vi pratar om.

Jag har ingen större lust att skicka upp annat än varmintkulor i träden vid jakt på nötskrika. Även om jag inte skjuter utan kulfång så vill jag inte skicka runt bly i onödan. Därför funderar jag på om inte V-Max 60 borde funka som allroundkula för mig. Men hur är den på rådjur? Är det bara lungskott som funkar eller blir t.o.m. det för grisigt?

Tankar och funderingar? Finns den schweiziska armékulan? :)

Publicerat

Ett till alternativ till kategorierna Predatorer och Skytte är A-Max 75 grain.

Har du läst artikeln "Shooting A 223 Rifle To A Mile Accurately"?

Annars, gör det! http://www.longrangehunting.com/articles/s...-223-mile-1.php

Hur kulan fungerar i vilt har jag ingen erfarenhet av, men av det jag har läst så verkar den vara väldigt villig till att expandera våldsamt direkt vid träff.

Publicerat
  • Författare

Tack för länken! Här ska läsas :)

Publicerat
  • Författare

A-Max:en verkar ju stabil och av graferna på inträngning, restvikt, o.s.v. i Kjell-Olavs test så tycker jag det ser ut som en klockren rådjurskula. Frågan är väl då snarare hur användbar den är på predatorer...

Publicerat
Frågan är väl då snarare hur användbar den är på predatorer...

De dör nog. <_<

Publicerat
A-Max:en verkar ju stabil och av graferna på inträngning, restvikt, o.s.v. i Kjell-Olavs test så tycker jag det ser ut som en klockren rådjurskula. Frågan är väl då snarare hur användbar den är på predatorer...

Jag vill understyka än en gång att jag själv inte har någon erfarenhet.

Men vad jag hört så är den oerhört lättexpanderad i de flesta kalibrar.

"I find it a very explosive bullet, easily as much so as the V-max. While my fast twists move it faster than a 223 I have quite a few chucks in the 500-800 yard range dropped where they were hit with plenty of carnage."

Citat från en kille på varminthunters.com, han pratar om 75 grains A-max i .224.

Publicerat
  • Författare

Låter onekligen klockrent <_<

Publicerat
  • Författare

Ingen som har praktisk erfarenhet som de vill dela med sig av? ;)

Publicerat
Ingen som har praktisk erfarenhet som de vill dela med sig av? :)

Har egentligen inget att tillföra då jag endast jagat med 55grainare men...

Nice avatar :)

/Mike

Publicerat
  • Författare

Vill gärna höra vad du har att dela med dig av!

Publicerat

Nice avatar :)

/Mike

Liiiite off topic.. men jag gillade hans deliverence-bild mer.. :)

Publicerat
  • Författare
Liiiite off topic.. men jag gillade hans deliverence-bild mer.. :)

Hädare! Den var från Deerhunter! :)

Publicerat
Hädare! Den var från Deerhunter! :excl:

Haha, ja.. nu när du säger det. Var helsäker på Deliverence av nån anledning.. ;) Förmodligen beror det på att jag har en inre bild av hur du sitter i pickupen på väg till jaktmarken och lyssnar på dueling banjos för att komma i stämning ;)

Publicerat
  • Författare
Haha, ja.. nu när du säger det. Var helsäker på Deliverence av nån anledning.. :excl: Förmodligen beror det på att jag har en inre bild av hur du sitter i pickupen på väg till jaktmarken och lyssnar på dueling banjos för att komma i stämning ;)

You callin' me a redneck... BOY??? ;)

Duelin' banjos rule!

Ett kulförslag och en söndertrasad tråd senare...

Publicerat
Vill gärna höra vad du har att dela med dig av!

Har jagat med Normas Bs 55grainare såväl som Lapuas och Sakos-fabriksladdningar.

Skjutit Gås,räv och rådjur.

Gäss viker sig direkt utan några som helst söndertrasningar,likså räv vid centrala bogskott-inga nämnvärda skinnskador.

Ypperlig effekt i rådjur såväl vid bog som bakom bogen skott,flyktsträckor för helt ostörda djur i regel mellan 20-30m med några enstaka undantag där längsta flyktsträckan var runt en 100m.

Vid träff i bägge bogarna är det bara att kassera dom.

Ungefär 1 kula av 10 gav icke genomskott och i dessa fall var dessa märkligt nog vackert expanderade,har bara upplevt att Lapuas blyspets separerade från manteln vid några tillfällen,inte Normas eller sakos.

Alla dessa tre sorter gav mycket bra precision i mitt vapen.

/Micke

Publicerat
Liiiite off topic.. men jag gillade hans deliverence-bild mer.. ;)

HUR kan man undgå att identifiera filmen Deerhunter??????????

Vi får väl skylla på ungdomligt oförstånd, men jag håller i sak med, den var bättre.

När det gäller trådens ämne är jag inte kompetent att komma med någonting konstruktivt.......sorry :excl:

Publicerat
  • Författare
Liiiite off topic.. men jag gillade hans deliverence-bild mer.. :D

Instämmer (även om det var fel film), så nu är det hela rektifierat. Tack :(

Publicerat
  • Författare
Har jagat med Normas Bs 55grainare såväl som Lapuas och Sakos-fabriksladdningar.

Skjutit Gås,räv och rådjur.

Gäss viker sig direkt utan några som helst söndertrasningar,likså räv vid centrala bogskott-inga nämnvärda skinnskador.

Ypperlig effekt i rådjur såväl vid bog som bakom bogen skott,flyktsträckor för helt ostörda djur i regel mellan 20-30m med några enstaka undantag där längsta flyktsträckan var runt en 100m.

Vid träff i bägge bogarna är det bara att kassera dom.

Ungefär 1 kula av 10 gav icke genomskott och i dessa fall var dessa märkligt nog vackert expanderade,har bara upplevt att Lapuas blyspets separerade från manteln vid några tillfällen,inte Normas eller sakos.

Alla dessa tre sorter gav mycket bra precision i mitt vapen.

Ok, så det tycks finns få egentliga "hemligheter" när det jakt med 223, så länge skottplaceringen sköts med omsorg?

Tack för att du delade med dig!

Publicerat
Ok, så det tycks finns få egentliga "hemligheter" när det jakt med 223, så länge skottplaceringen sköts med omsorg?

Tack för att du delade med dig!

Nej precis,den uppför sig ungefär som en 222 men med lite mer effekt,jag har överhuvudtaget inget negativt alls att säga om kaliber.

Anytime :D

/Micke

Publicerat
  • Författare

Jag har nu raggat tag på följande kulor som ska utvärderas:

Hornady HPBT 68

Hornady HPBT 75

Hornady A-Max 75

plus en sjuk massa olika kulor mellan 40-60 grains som jag har kvar sen förra 223:an och andra 22:or jag haft <_<

Skissar på att utföra en nästan lika utförlig test som Kjell-Olav på kammeret :)

Publicerat
  • Författare

Mentorn i Alingsås ringde förut. Lugnet har infunnit sig nu, och de flesta frågetecknen är uträtade <_<;):)

Publicerat
Mentorn i Alingsås ringde förut. Lugnet har infunnit sig nu, och de flesta frågetecknen är uträtade <_<;):)

Dela med dig? =)

Publicerat
  • Författare

Tja, kontentan är väl att det finns olika lösningar beroende på vad man prioriterar. Eftersom jag har en såpass heltäckande kravspec så tvingas jag ju att kompromissa i något led. I det här fallet blir det varmintegenskaperna som får stryka på foten, kan man väl säga.

Jag kommer att utvärdera med fokus på A-Max 75:or. Skjuter de bra i min bössa och med acceptabel hastighet, så ska jag köra med det tills jag får anledning att byta. Till långhållsskytte och rådjur torde kulan vara ypperlig, men visst kommer rimligen rävar och annat att stryka med oxå (som BB på ett så ödmjukt sätt konstaterade :) ). Skjuter A-Maxen hyggligt så är ju både precisions- och vindavdriftsegenskaperna säkrade. Återstår sedan att se hur det är ställt med terminalballistiken, och för att göra det så är det inget annat än jakt och åter jakt som gäller.

Så sajmons första förslag står sig än så länge <_<