Publicerat September 17, 200817 yr Förra året så hade jag plus grannmarkerna MASSOR med rådjur. Men i år är det ruskigt glest. I stort sett inga bockar alls. Jag har sett en bock på mina marker (60ha), och grannen har sett en bock, ( vet ej hur stor marken är, men säkert 150ha). Vi hade ett lodjur inne i juli förra året, ca 3v, sedan så gick det vidare. Kan verkligen en kisse slakta en överjävligt stor stam på 3v???? Detta blir ett skitår ang jakten, blir även blåst på älgjakten i år Får bli rävjakt istället, men dom e inget goa.
Publicerat September 17, 200817 yr Massor med svamp i skogen så de håller sig där och käkar svamp är vad jag tror. Ser man dem inte på fälten så tror man lätt att stammen minskat fast det kanske inte alls är så...
Publicerat September 17, 200817 yr Massor med svamp i skogen så de håller sig där och käkar svamp är vad jag tror. Ser man dem inte på fälten så tror man lätt att stammen minskat fast det kanske inte alls är så... käkar rådjur svamp det var en nyhet för mig.
Publicerat September 18, 200817 yr Författare Massor med svamp i skogen så de håller sig där och käkar svamp är vad jag tror. Ser man dem inte på fälten så tror man lätt att stammen minskat fast det kanske inte alls är så... Man ser dom ingenstans. Det finns inga slag i skogen. Det är helt enkelt skitdåligt med rådjur
Publicerat September 18, 200817 yr Käkat giftsvamp ? Nä då vet ja inte, tror att ett Lo kan plocka en jäkla massa rå under ett år. Läst nått om 3/4 av en normal population inom ett revir. Får ni snö så vänta in den och sen ut å kika spår. Hoppas de kommer tillbaka på sikt!
Publicerat September 18, 200817 yr käkar rådjur svamp det var en nyhet för mig. Yepp de älskar svamp. Lättsmält, lågt fiberinnehåll och tillgängligt utan att exponera sig.
Publicerat September 18, 200817 yr Hej, Lodjuren slaktar nog inte en stam bara sådär, dock brukar deras besök innebära att många rådjur byter område ett tag. Det kan ta allt från 2 veckor till 2 månader innan de återvänder enligt egen erfarenhet. Ett lo tar 1 men skrämmer 10. Så förutsatt att ni inte har en föryngring på marken så är dom säkert tillbaka snart. September innebär också andra vanor för rådjuren då dom tenderar att dinara i skog mer än åker. Första veckorna i Sep. brukar vara lönlöst på bockar efter brunsten, tror dom mest sover