Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris inatt 080918

Featured Replies

Publicerat

Mobben ringde vid 23.55 gris påskjuten strax utanför byn. Hämta mig om en kvart så är jag klar sa jag.

På åteln hade det först varit sugga med 3 kultingar och så kom 3 brungrisar när suggan och kultingarna gick ivägt. När läge uppstod på en av grisarna så sköt killen på den som stod i ren bredsida vid 23.15.

Vad som sen hände så hörde han lite oväsen åt ett håll när grisarna stack men om det var de friska eller den påskjutna grisen gick ju inte säga. Grisen stod med trynet åt höger från åteln räknat.

Min wachtel som ska va den rutinerade i här i huset löper, så jag lämnade henne hemma. Inge bra om man misslyckas och har lullat runt med en löptik och ska dit med annan hund därefter. Hittade blod på skottplats något mörkare än vanligt muskelblod och första intrycket jag fick var att det var lever i blodet, nått pytteliten sädeskorn också. Blödde bara lite stänk direkt på skottplats och så 2 små blaffor med 1,5 m mellanrum sen inget alls, riktiningen stämde med det hål han hört ljud ifrån efter smällen.

Unghunden var taggad så in i den pep och ville iväg. Gjorde så, och spårningen kändes hetsig och allmänt virrig… Varit en del gris där så det var nog inte så enkelt med all grisdoft. Inget blod hittade vi någonstans där jycken och vi gick fram.

Började direkt bli tveksam på hunden, bröt efter 150m och tog om spåret. Kommer ner på ungefär samma ställe vid omtaget. Troligen så var det hållet alla grisarna stuckigt.

Nä det känns inte rätt så jag ringde polaren med Raja, lockades våldsamt av o släppa unghunden men vågade inte, kan ju bli så dumt.. Kompisen var på plats halvtimme senare.

Vi satte min hund i bilen och släppte Raja på åteln… Polaren fick för sig att det kunde va konturträff.

Raja lufsade omkring och fjantade… hon gillar inte när andra hundar varit på platsen. Vi drog oss ut åt höger så vi skulle få hunden till att slå en ring utanför där jag varit innan. Alltså ingen annan hunddoft. Nu så drog laikan som hon skulle och gjorde en sökring.

Så stannade markören på pejlen och stod still… Jepp! raja hade hittat grisen, kändes skönt!

post-348-1221805198_thumb.jpg

Den låg snett till vänster om åteln ute på öppen åkerlapp. Verkar som grisen vinklat 90 grader från sista bloddroppen på skottplats, eller gjort en rejäl sväng åt vänster det hållet gick unghunden första vändan men redde det inte riktigt antar jag.

Vi lät grisen ligga och vi gick upp till bilarna sen släppte jag unghunden på åteln som nu skällde sådär korkat som bara hon kan när hon stack i löpan.

Verkar som hon nu redde löpan och kom fram till grisen och hade sin roliga stund, skallade grovt gjorde hon också vid grisen, blir nog bra vad det lider.

post-348-1221805254_thumb.jpg

Träffad lite för långt bak och grisen stod inte i ren bredsida, hängde nån tarm ut på utgångssida lite bakom mitten på buken.

Skjuten med 30-06 och 13 grams oryx.

Men första vändorna kändes inge vidare för husse…. Va hemma igen o möttes av sur löptik vid 03.55

Känns lite slitigt idag… :D

Publicerat

Klockrent, känner igen känslan av att ha en hund som behöver växa och vill bli släppt, men i bakhuvudet vet man att om man lyfter luren så kommer någon med en mer erfaren. :D Mer snö åt unghundarna!! :(

Publicerat

Som alltid ett bra jobb. :D

Är jävligt skönt i dom lägena att veta att man har rutinerade hundar och ta till om man blir osäker på unghunden.

Publicerat

Känns tryggt att veta att det finns seriösa och duktiga eftersöksekipage, hoppas det finns när jag behöver ett i framtiden :(

Bra jobbat, hoppas du har förstående kollegor :D

Publicerat

Bra jobbat NS! :D

Publicerat

Snyggt jobbat :D:D

Jag var på ett möte igår på en ö i 2100ha. Gris har dom. Och markägare och bönder gnäller på skador. Man uppskattar att det finns ca. 100-150 gris på ön. I sommar "säger" man att man skjutit 40-50 grisar. Jag sitter i styrelse i jvk här och vi var inbjudna oxå för att komma med synpunkter m.m.

Men som vanligt på sådana här möten så finns det ju olika intressen. Jaktarrendatorer, bönder, sommarboende, små markägare. Alla har ju olika åsikt. Man kom fram till att utfodring at grisar inte skall ske utan jägare skall enbart få ha åtelplatser för avskjutning. :)

Min stora fundering kom kring att man skjutit 40-50 gris. Hur många har man inte skjutit på och som har varit "bom"?........

Min andra stora fundering är kring eftersöksekipage. Jo, det finns visst en hund som man säger kan spåra gris. Sen var det några till som räckte upp handen och som sa att dom hade hundar som kunde jaga gris. Det är inte för mig samma sak som ett eftersök på gris. Rätta mig om jag har fel NS. :D

Sen är medelåldern på markägarna någonstan mellan 60-90. Synen är kanske inte den bästa, även inte kikaren. Och jag tror mig veta att dom inte skulle gå in i en vass när det spöregnar och blåser och är kallt mitt i natten.

Jag kan ha fel men det tror jag inte. :D

Sorry för att jag kapade din tråd så här. Men jag tänkte höra om det fanns fler som har samma åsikter.

Carl Corro :rolleyes::)

Publicerat

Har också lite saker rörande det här Carl. Ska vi fortsätta kapa Niklas tråd eller ska vi göra en ny?

Publicerat

Vi kan ta en ny tycker jag

Calle

Publicerat
  • Författare

Hel ok o kapa för min del.

Hoppsan .... såg att ni startat ny tråd så jag går över dit..

Publicerat
På åteln hade det först varit sugga med 3 kultingar och så kom 3 brungrisar när suggan och kultingarna gick ivägt. När läge uppstod på en av grisarna så sköt killen på den som stod i ren bredsida vid 23.15.

En fråga bara, hur sjutton kunde han se att skjuta 23.15 då det är kolsvart redan vid 20.00 nu? B)

Publicerat
  • Författare
En fråga bara, hur sjutton kunde han se att skjuta 23.15 då det är kolsvart redan vid 20.00 nu? B)

Inte alls konstigt...

Åtel nästan på gårdsplanen rejäl "ytterbelysning" på ladugården...

Troligen så hamnar den nånstans i gråsonen på vad som är tillåtet.

Lampan lyser helt klart upp grårdsplanen som det är tänkt men sprider även en del ljus bortåt åteln och me bra kikare så ser man nog hur bra som hela natten med det "spilljus" som kommer från gården.

Publicerat

Tror även det är ljusare nu än det var vid 20.00 för månen har nyss kommit upp.

Publicerat
Inte alls konstigt...

Åtel nästan på gårdsplanen rejäl "ytterbelysning" på ladugården...

Troligen så hamnar den nånstans i gråsonen på vad som är tillåtet.

Lampan lyser helt klart upp grårdsplanen som det är tänkt men sprider även en del ljus bortåt åteln och me bra kikare så ser man nog hur bra som hela natten med det "spilljus" som kommer från gården.

Ja det förklarar ju saken ^_^

Jag jämförde med våran åtel som ligger på en skogsbilväg och där det är omöjligt att se vad man skjuter på nu efter 20.00. Visst ser jag i Zeissen att skjuta men inte vad det är för kön. Tycker inte att månen hjälper mycket nu då den står väääldigt lågt.