Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handi Rifle i .223

Featured Replies

Publicerat

Hjälp mig, banka vett i mig eller elda på mig! =)

Jag är så sugen på en sådan: http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=266543

I kaliber .223 rem, att ha som allmän småviltsbössa.. Kanske inte vågar använda den till rådjur till en början, med tanke på att det lär ta mig en halvtimme att avfyra ett andraskott om det skulle behövas.

Tanken är att det är en smidig bössa att ligga och smyga på skräpfågel, smidig att ha på toppjakten med mera.

MEN, jag misstänker att de kanske håller ganska dålig kvalité och precision?

Ge mig era tankar kring denna, kanske finns någon som haft/har en rent av?

(Det ska tilläggas att jag är k-t på att äga en kipplauf :D annars hade jag valt en "vanlig" bössa för ändamålet).

Publicerat
I kaliber .223 rem, att ha som allmän småviltsbössa.. Kanske inte vågar använda den till rådjur till en början, med tanke på att det lär ta mig en halvtimme att avfyra ett andraskott om det skulle behövas.

Varför ska du skjuta andraskott på rådjur? :D

Har du läst Norbergs test av en slik pang i VT? Gav en del, tycker jag. Lite svårskjuten bössa som är känslig för hur man applicerar stödet under framstocken, men det går säkert att lära sig.

Publicerat

Den jaktform jag skulle kunna tänka mig passa bra för en sådan bössa är tex. trädskällarjakt som är min favorit jakt. Trots detta så har jag aldrig funderat på att skaffa en sådan då jag inte kan förlika mig med bössor som har osäker precision trots att man vid den jaktformen inte behöver någon hål i hål bössa så kräver jag ändå det av mina :D

Finns alltid tillfällen då det kan behövas och en bössa som jag inte litar till 100% vägrar jag jaga med helt enkelt. Det är väl lite extremt men då jakten är mitt största intresse finns det ingen anledning att inte skaffa bästa möjliga utrustning för att få sinnes frid :P

Fast som tur är vi alla olika annars skulle det bli tråkigt om alla prioriterade lika

Publicerat
  • Författare
Varför ska du skjuta andraskott på rådjur? :D

Har du läst Norbergs test av en slik pang i VT? Gav en del, tycker jag. Lite svårskjuten bössa som är känslig för hur man applicerar stödet under framstocken, men det går säkert att lära sig.

Jag vet inte, men det kanske kan vara bra? :P

Icke läst den nej, men det låter ju ungefär som kontentan i den länken jag skrev in ovan.

Undrar om det går att åtgärda de problemen med plastbäddning av pipkanal och likande.. Kanske inte är att föredra plastbäddning på en tvådelad stock heller?

De har ju ett attraktivt pris onekligen, och som sagt.. kipplauf är ju kipplauf :P

Publicerat

Artikeln du länkar till visar inga träffbilder,han skriver vidare att den sköt ibland bra och ibland riktigt dåligt..

Är huvudanvändningen fågeljakt som du skriver så är det små vitala träffytor som avses,vidare kan det bli riktigt långa håll vid toppjakt.

Ska man ha ett vapen för detta ändamålet så blir besvikelsen stor när det inte funkar.

Tycker du ska titta på en vanlig cylinderrepeter istället i 222 eller 223-risken att du blir missnöjd minskar drastiskt.

Dessutom är ett lite tyngre och längre vapen lättare att träffa små mål med långt bort pga ökad stadighet.

/Micke

Publicerat

kände på en sådan i hornet och förutom det trevliga formatet hittade jag inget bra med bössan den känns mycket billig.

Publicerat
  • Författare

Ja.. kanske får spara ihop till en Ruger No.1 istället när enkelskott suget blir för stort :rolleyes:

Tack för råden =)

Publicerat

Här har du en som Helt förstår - och själv har fallit för - tjusningen med en enkelskottare. Och man Har ju faktiskt möjligheter att skjuta fler skott, det är ju inte som en kondom precis, som är obrukbar efter första skottet.... Tar lite längre tid än en halvautomat bara.

Annars är just snacket om hur snabbt andraskottet kan avges något som jag inte tycker är intressant för dessa vapen. Hela vitsen är ju att man får en kompakt - speciellt bra vid långa patroner/mekanismer - smidig och även oöm bössa där man bedriver en jaktform och ett skytte där man bara skjuter vid exemplariska tillfällen och man är 100%-procentigt säker på - med de variabler man förfogar över - att Första skottet Sitter!

Just Handi Rifle har jag test på i Jakt & Jägare nr 6 2007, och man kan väl summera den vid att testaren ansåg att träkolv vore att föredraga, samt att låsklackar, pipa och låda "har lite tveksam anliggning mot varandra". Även han hade problem med precisionen.

Han säger i slutorden, att man kan rekommendera vapnet "om man är medveten om vad man köper." "Får man fatt i en pålitlig bössa, eller får den åtgärdad, har man ett mycket trevligt vapen för allehande ändamål."

Vidare avslutar han artikeln med:

"Bössans format, vikt och oansenliga yttre gör den dessutom ytterst lämplig som gårdsbössa. Det här är ett perfekt ta-med-vapen på farmen, bärplockningen eller saltstensutsättningen."

Och där delar jag hans uppfattninge. Handi Rifle skall nog ses som ett arbetsredskap. Vill man riktigt njuta av en enkelstudsare så kanske man skall titta lite åt mer kända fabrikat typ Merkel, Classic och Simson - eller som jag gjorde och valde fallblockare - Rugers No 1.

Publicerat
Här har du en som Helt förstår - och själv har fallit för - tjusningen med en enkelskottare. Och man Har ju faktiskt möjligheter att skjuta fler skott, det är ju inte som en kondom precis, som är obrukbar efter första skottet.... Tar lite längre tid än en halvautomat bara.

Annars är just snacket om hur snabbt andraskottet kan avges något som jag inte tycker är intressant för dessa vapen. Hela vitsen är ju att man får en kompakt - speciellt bra vid långa patroner/mekanismer - smidig och även oöm bössa där man bedriver en jaktform och ett skytte där man bara skjuter vid exemplariska tillfällen och man är 100%-procentigt säker på - med de variabler man förfogar över - att Första skottet Sitter!

Japp!

Även jag har haft en No1 men i 7x57Mauser,ett synerligen trevligt och välskjutande vapen.

Som Bäcka skriver så är den aningens längre omladdningstiden rätt ointressant i sammanhanget då man vid den jaktformen du tänker bedriva knappast tar några skott som inte är mot stillastående eller stillasittande vilt.

vid ett par tillfällen sköt jag dubble på hjort med min så visst går det.

Jag har nog ganska mycket att tacka min No1 för när jag tänker efter,vetskapen om det enda skottet gjorde att jag om möjligt blev ännu mer noga med att kolla viltets status innan skott,vilken vinkel det stod i,att stödet var optimalt och att det var helt fritt framför mynningen.

Detta sitter i ryggmärgen än idag.

Det är nog lite grann samma tänk som bågjägarna har,den enda pilen eller det enda skottet måste ta där man siktar!

/Micke

Publicerat
  • Författare
Japp!

Även jag har haft en No1 men i 7x57Mauser,ett synerligen trevligt och välskjutande vapen.

Som Bäcka skriver så är den aningens längre omladdningstiden rätt ointressant i sammanhanget då man vid den jaktformen du tänker bedriva knappast tar några skott som inte är mot stillastående eller stillasittande vilt.

vid ett par tillfällen sköt jag dubble på hjort med min så visst går det.

Jag har nog ganska mycket att tacka min No1 för när jag tänker efter,vetskapen om det enda skottet gjorde att jag om möjligt blev ännu mer noga med att kolla viltets status innan skott,vilken vinkel det stod i,att stödet var optimalt och att det var helt fritt framför mynningen.

Detta sitter i ryggmärgen än idag.

Det är nog lite grann samma tänk som bågjägarna har,den enda pilen eller det enda skottet måste ta där man siktar!

/Micke

Ja.. frågan är om en TC är ett bättre val.. dock tycker jag de är så ruskigt fula ;)

Publicerat

tittat på baikal ij-18 ? ;)

Publicerat

Jag har en no1 i 223 och är nöjd som fan, dock var det 6 månaders leverans tid på den, drygt som skräcken men värt att vänta på....

Publicerat
  • Författare
Jag har en no1 i 223 och är nöjd som fan, dock var det 6 månaders leverans tid på den, drygt som skräcken men värt att vänta på....

Hehehe.. kan jag tro :D Vad gick kalaset på?

Publicerat

10,200 kr

Publicerat
  • Författare
10,200 kr

Hmm.. klart överkomligt.. Ett frö är sått.. B)