Publicerat September 19, 200817 yr ...när man har labbe? Efter att ha sett en hel del hare på fälten hemma så bestämde jag mig att gå ut och se om man inte kunde trampa upp nån på "skånskt" vis. Hade självklart med mig ena labben ifall det behövdes nån apportör. Gick i ca en halvtimme utan att få kontakt med nån hare och bestämde mig då att låta labben söka på spanielvis. Det blev inget klockrent spanielsök men med röst och pipa så fick jag henne att gå hyfsat inom bössans räckvidd. Rätt som det var körde hon ner näsan i en grästuva och ut kom det en hare i full fart. Jag blåste stopp, hunden stannade direkt och jag sköt. Skickade sedan hunden på apport och efter lite strul (hon har inte apporterat nån hare förut) så kom hon tillbaka med haren, stolt som en tupp och lämnade av till en om möjligt ännu stoltare husse!!! Hittad ingen mer hare idag, men det blir garanterat fler försök!
Publicerat September 22, 200817 yr ...när man har labbe?Efter att ha sett en hel del hare på fälten hemma så bestämde jag mig att gå ut och se om man inte kunde trampa upp nån på "skånskt" vis. Hade självklart med mig ena labben ifall det behövdes nån apportör. Gick i ca en halvtimme utan att få kontakt med nån hare och bestämde mig då att låta labben söka på spanielvis. Det blev inget klockrent spanielsök men med röst och pipa så fick jag henne att gå hyfsat inom bössans räckvidd. Rätt som det var körde hon ner näsan i en grästuva och ut kom det en hare i full fart. Jag blåste stopp, hunden stannade direkt och jag sköt. Skickade sedan hunden på apport och efter lite strul (hon har inte apporterat nån hare förut) så kom hon tillbaka med haren, stolt som en tupp och lämnade av till en om möjligt ännu stoltare husse!!! Hittad ingen mer hare idag, men det blir garanterat fler försök! Jag har gjort lika med min Golden på kaninjakt i Småland. Funkade utmärkt även om jag fick styra och påtala vart han skulle jobba mer än man behöver med spaniel. Sen var det väl si och så med stoppsignalen,.. DET har han gått för mkt som stöthund på and mm för att ha kvar i sådana heta situationer;) Det blir inga blixtsnabba stoppanden på pipa längre som man hade förr och som man har på labbarna,.. Men, visst fungerar det och är ett kul sätt att använda sin Retriever på om man inte vill ha den till enbart apportering. INte som en spaniel nej,.. men fungerande ändå.
Publicerat December 7, 200817 yr Jag provade samma sak för ngn vecka sedan och det var riktigt kul. Fungerade faktiskt över förväntan med stötandet.
Publicerat December 7, 200817 yr är det inte kanin ni jagar ? harar lever ju inte i gryt :S bilden visar ju onekligen en hare. men harar lever ju inte i gryt bara vildkaniner. ???
Publicerat December 7, 200817 yr är det inte kanin ni jagar ? harar lever ju inte i gryt :S bilden visar ju onekligen en hare. men harar lever ju inte i gryt bara vildkaniner. ??? Nä, men de trycker hårt som tusan
Publicerat December 8, 200817 yr Jag och mina spaniel`s var ute igår och gjorde det samma fast då sköt vi både fasan + hare Platsen var i Bohuslän närmare 2km från Smögen Jag har varit lite i Danmark och jagat och i det jaktlaget kör de oftast labbar på det sätt som ni beskriver, problemet är väll att labbarna inte går så tätt o intensivt som spanieln gör(men det fins alltid undantag) annars fungerar labbarna till det oxå